• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • fiaa80

Hej allihop!

Vi har barn som är 7,6,2 o en i magen. 
    Skulle absolut vilja ha tätt mellan barnen om man fick göra om allt.:D  Nu vart det ett glapp mellan 2:an och 3:an för att jag fick PCO, och 4:an är en bonus då vi fått sagt till oss att vi inte skulle kunna få barn på naturlig väg. :)

Mina 3 barn har alla haft svår astma och blivit opererade i öron, näsa och halsar, mycket mycket sjukhusbesök. Men sedan blivit mycket bättre efter 3 års ålder.  
    Eftersom det var tätt mellan 1.an o 2:an behövde dom inte börja på dagis förrens dom var 3,5 resp 2. vilket var tur eftersom äldsta inte fick börja tidigare pga sina sjukdomsbesvär och för mycket mediciner, som personalen inte ville ansvara över. 
    3:an har börjat dagis nu i höstas, samtidigt som han fyllde 2. Han blev opererad i februari, men har trots det varit fortsatt sjuk tyvärr. Så han har väl varit där ca 10 dagar sedan 11aug...har liksom inte fått till inskolningen än och han bara avskyr att bli lämnad där. Funderat hit och dit om hur jag ska göra, ska han få gå kvar eller ska jag fortsätta ha han hemma eftersom det ändå kommer ett småsysnkon. Dagis tycker att han ska gå kvar, så jag tänkte ge det en chans fram till jul.

Tycker resan med barntätt och nu snart 4 st, är helt fantastiskt. Visst har det haft sina jobbiga stunder oxå, specielt när dom varit sjuka och så, men allt det positiva väger upp med råge. De 2 äldsta är pojke och flicka, och har under åren/fortfarande haft så stor behållning av varandra. De har gillat samma saker samtidigt, kunnat gjort saker tillsammans med dem typ bio, tom tits, lådbilsland osv Är glappet för stort mellan barnen så kanske de inte vill se/förstår samma biofilm. Vill helt enkelt inte göra/uppleva samma saker eftersom åldersskillnade blir för stor. Nu gäller detta i all fall oss, som är en familj som älskar att resa och uppleva saker så fort vi kan. Nu har jag ju oxå ett glapp mellan 2:an och 3:an, men så kommer bebis ganska tätt med 3:an. Blir lite som 2 kullar barn. :)

Har ett tips på köttfärs mat som är gott och blir mycket. Stek färs o koka ris vid sidan om. När det är klart blandar du ihop o tillsätter massa hackad paprika, majs, en tub tomatpure och lite cayennepeppar. Är en favorit hos mina barn och en del av den stekta köttfärsen kan sparas till tex paj, köttfärssås mm till kvällen efter. Jag gillar mat som går snabbt, är lätt att göra och blir mycket då vi behöver till matlåder och så.

När dom äldsta barnen var små hade vi först en emmaljunga twincerox (tror den hette så) och när de blev lite större en brio tvilling sulky och var så nöjd med den. Väldigt lätt och smidig.
    Än så länge har jag inte köpt någon syskonvagn men har sneglat lite på en phil and Teds, men har inte provkört nån. :) Nu vill ju tvååringen helst gå hela tiden, men sover i vagnen. Så tror att det får bli en enkelvagn som lätt kan göras om till syskonvagn... Börjar väl bli dax att ta tag i detta snart.

Ha en bra dag!!       

• Krake
    Linapina, det finns ju babyskydd med suflett. Vet inte vilken modell du har, men kolla om det inte finns en suflett att köpa till! Annars kanske man kan fixa nåt liknande själv. MaxiCosi-sufletten är ju typ ett tyg spänt mellan huvudänden på skyddet och handtaget. Lite gaffa och en plastpåse...

Att hon inte ska ligga i mjukliften när hon kan rulla, det är ju ingen fara om du bara ska ut och gå för då ser du ju om hon vänder sig. Det är väl mer om hon ska ligga och sova och du inte kollar vagnen hela tiden... 
    Moster, inte monster.
  • linaloo

Åh jag har en fråga till er som har fått barn tätt.

Jag väntar nummer 2 nu som beräknas komma i mitten-slutet på maj. Dottern är 6,5 månad och jag ammar, men har gett smakisar sen dottern var 4 månader. Grejen är att dottern fortfarande inte äter särskilt mycket. Hon älskar gröt, men får bara i sig en "smakportion" enligt paketet (2 matskedar) +lite fruktpuré som blandas i. Det mesta hamnar vid sidan av, men hon får ändå i sig mer och mer.

Nu till min fundering.
    Var hos barnmorskan idag som sa att jag borde sluta amma. För det är bäst att amma 1 barn i taget. Sen så borde jag sluta i god tid eftersom det är stor risk att jag föder för tidigt (eftersom dottern kom i v.34) och det är inte säkert att hon får vara på sjukhuset om nästa nu skulle komma för tidigt.
    Själv känner jag att jag helst skulle vilja fortsätta amma så länge dottern vill. Vill inte "tvinga" bort henne redan och inte heller just före bebis kommer, så att hon känner sig bortstött. Vill veta att hon får i sig tillräckligt med mat innan jag slutar och som det är idag så får hon inte i sig det. Dottern tar endast flaska om hon får vatten. Får hon ersättning, eller bröstmjölk från frysen så vägrar hon. Barnmorskan tyckte då att jag skulle ge henne ersättning på sked eller i kopp. Tycker det känns jättefel och jag vet inte alls hur jag ska göra.

Hur har ni andra gjort? har ni ammat 2 st? om inte, när slutade ni amma första?

Freja 7 april 2011 ♥
  • Jose
    linaloo skrev 2011-10-24 20:45:04 följande:

Jag väntar nummer 2 nu som beräknas komma i mitten-slutet på maj. Dottern är 6,5 månad och jag ammar, men har gett smakisar sen dottern var 4 månader. Grejen är att dottern fortfarande inte äter särskilt mycket. Hon älskar gröt, men får bara i sig en "smakportion" enligt paketet (2 matskedar) +lite fruktpuré som blandas i. Det mesta hamnar vid sidan av, men hon får ändå i sig mer och mer.

Nu till min fundering.
    Var hos barnmorskan idag som sa att jag borde sluta amma. För det är bäst att amma 1 barn i taget. Sen så borde jag sluta i god tid eftersom det är stor risk att jag föder för tidigt (eftersom dottern kom i v.34) och det är inte säkert att hon får vara på sjukhuset om nästa nu skulle komma för tidigt.
    Själv känner jag att jag helst skulle vilja fortsätta amma så länge dottern vill. Vill inte "tvinga" bort henne redan och inte heller just före bebis kommer, så att hon känner sig bortstött. Vill veta att hon får i sig tillräckligt med mat innan jag slutar och som det är idag så får hon inte i sig det. Dottern tar endast flaska om hon får vatten. Får hon ersättning, eller bröstmjölk från frysen så vägrar hon. Barnmorskan tyckte då att jag skulle ge henne ersättning på sked eller i kopp. Tycker det känns jättefel och jag vet inte alls hur jag ska göra.

Men du kanske hinner sluta innan maj?? Det är ju lång tid kvar! Klart du inte ska tvinga er att sluta, känns det fel så är det det.

Fortsätt truga med mat, lite innan varje amning? (Det tar kanske ett tag, men snart kanske hon äter mer).

Min dotter åt varje mål med lite mat, sen ammade jag mer och mer sällan - mer som "snacks", sen tilllslut så slutade hon bara.
  • linaloo
    Jose skrev 2011-10-24 20:58:20 följande:
    Men du kanske hinner sluta innan maj?? Det är ju lång tid kvar! Klart du inte ska tvinga er att sluta, känns det fel så är det det.

Fortsätt truga med mat, lite innan varje amning? (Det tar kanske ett tag, men snart kanske hon äter mer).

Min dotter åt varje mål med lite mat, sen ammade jag mer och mer sällan - mer som "snacks", sen tilllslut så slutade hon bara.
    Jo, det är bara att det kändes så hastigt. Med tanke på att barnmorskan gärna ser att jag slutar o god tid före, eftersom det är troligt att nästa oxå kommer tidigt. Dottern kom drygt 5 veckor för tidigt. 

Känns som att det blir ett sånt projekt oxå, då så mycket hamnar utanför, så man vill helst inte vara nån annanstans än hemma då man ger mat. Därför det ofta blir middag och/eller kvällsmålet som hon får riktig mat. Ofta blir det badbaljan direkt, med tanke på att hon blir så grisig :)

Om hon själv skulle visa att hon vill sluta. Antingen genom att amningen strular eller genom att hon äter riktig mat bra eller dyl, så hade det inte känts lika jobbigt. Antar att det ligger mer bakom att jag känner såhär, känns lite som att jag nu blir snuvad på amningen precis som jag blev snuvad på allt i samband med förlossningen. 

Freja 7 april 2011 ♥
  • Krake
    linaloo, tycker du ska ta det lugnt. Avvakta i ett par månader och se hur det utvecklas - det är ju jättelång tid kvar till maj! Även om du väntar till början på nästa år, och även om det kommer för tidigt, har du gott om tid att sluta sen.
    Moster, inte monster.
  • linaloo

Tack! Det kanske ändå löser sig av sig själv. Man vet ju aldrig. Tiden går så fort, så känns som att det är stressigt, men det är ändå ett bra tag kvar. Ska försöka att inte stressa upp mig över det, men det är inte alltid så lätt.

• Mysanochmimer
    linaloo skrev 2011-10-24 20:45:04 följande:

Nu till min fundering.

vad grundar hon det på att det skulle vara "bäst" att amma ett barn i taget?
    Det finns så vitt jag vet, eller den info jag fått av bl.a bm, någon anledning att inte syskon/tandemamma, så länge det lilla barnet får först så att säga.

Får du dock väldiga sammadragningar eller liknande av amningen så är det en sak.

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)