• Jose

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

linaloo skrev 2011-10-24 20:45:04 följande:
    Åh jag har en fråga till er som har fått barn tätt.

Jag väntar nummer 2 nu som beräknas komma i mitten-slutet på maj. Dottern är 6,5 månad och jag ammar, men har gett smakisar sen dottern var 4 månader. Grejen är att dottern fortfarande inte äter särskilt mycket. Hon älskar gröt, men får bara i sig en "smakportion" enligt paketet (2 matskedar) +lite fruktpuré som blandas i. Det mesta hamnar vid sidan av, men hon får ändå i sig mer och mer.

Nu till min fundering.
    Var hos barnmorskan idag som sa att jag borde sluta amma. För det är bäst att amma 1 barn i taget. Sen så borde jag sluta i god tid eftersom det är stor risk att jag föder för tidigt (eftersom dottern kom i v.34) och det är inte säkert att hon får vara på sjukhuset om nästa nu skulle komma för tidigt.
    Själv känner jag att jag helst skulle vilja fortsätta amma så länge dottern vill. Vill inte "tvinga" bort henne redan och inte heller just före bebis kommer, så att hon känner sig bortstött. Vill veta att hon får i sig tillräckligt med mat innan jag slutar och som det är idag så får hon inte i sig det. Dottern tar endast flaska om hon får vatten. Får hon ersättning, eller bröstmjölk från frysen så vägrar hon. Barnmorskan tyckte då att jag skulle ge henne ersättning på sked eller i kopp. Tycker det känns jättefel och jag vet inte alls hur jag ska göra.

Hur har ni andra gjort? har ni ammat 2 st? om inte, när slutade ni amma första?
    Men du kanske hinner sluta innan maj?? Det är ju lång tid kvar! Klart du inte ska tvinga er att sluta, känns det fel så är det det.

Fortsätt truga med mat, lite innan varje amning? (Det tar kanske ett tag, men snart kanske hon äter mer).

Min dotter åt varje mål med lite mat, sen ammade jag mer och mer sällan - mer som "snacks", sen tilllslut så slutade hon bara.
  • Jose
    linaloo skrev 2011-10-24 21:36:29 följande:
    Jo, det är bara att det kändes så hastigt. Med tanke på att barnmorskan gärna ser att jag slutar o god tid före, eftersom det är troligt att nästa oxå kommer tidigt. Dottern kom drygt 5 veckor för tidigt. 

Känns som att det blir ett sånt projekt oxå, då så mycket hamnar utanför, så man vill helst inte vara nån annanstans än hemma då man ger mat. Därför det ofta blir middag och/eller kvällsmålet som hon får riktig mat. Ofta blir det badbaljan direkt, med tanke på att hon blir så grisig :)

Om hon själv skulle visa att hon vill sluta. Antingen genom att amningen strular eller genom att hon äter riktig mat bra eller dyl, så hade det inte känts lika jobbigt. Antar att det ligger mer bakom att jag känner såhär, känns lite som att jag nu blir snuvad på amningen precis som jag blev snuvad på allt i samband med förlossningen. 

Ja, fast lära sig äta måste hon ju ändå få göra, så någon gång ska du ju ändå börja? Om hon nu inte äter så mycket kan du ju ha lite mackad potatis, kall, med dig. Det är ju inte så farligt, som tomat som syns överallt. Eller något annat som känns smidigt för dig.

Frukt kanske? Att de råder att man inte ska ge frukt innan de äter vanlig mat tycker jag är ren bullsh*t, jag känner INGEN som bara äter frukt, fast de tidigare rekommenderade att man skulle börja med det. (om din barnmorska kanske sagt till dig det)

Som en annan tipsat om BLW, min dotter äter ibland själv, då lite större bitar. Jätteroligt tycker hon och JA det blir kladdigt fast det kommer man inte undan som förälder. Däremot kan man ju "utöva" det (BLW) hemma!

Jag tycker du ska försöka lugna ner dig, amma ett tag till och känn efter. Följ ditt hjärta! Vi mammor blir pumpade med massa olika information, som stressar upp och är svår att sålla bland!
    Lita på din magkänsla! Jag tror att du klarar detta galant:)
  • Jose
    linaloo skrev 2011-10-25 23:07:38 följande:
    Jose: Jag menar inte att vi inte ska lära henne att äta. Klart vi gör det. Vi ger mat, både puréer, gröt och vanlig mat i bitar. Men mest på eftermiddagen/kvällen när vi är hemma, just p g a att det blir så grisigt, både kläder, golv, bord och stol. Hemma kvittar det ju, men inte så kul på typ öppna förskolan eller hemma hos kompisar. 

Men vi försöker hela tiden. Problemet är inte att hon inte tycker det är gott. Problemet är att hon äter så små mängder. Typ 1 smakportion gröt +lite fruktpuré (gjort på 2 msk vatten och 1,5msk pulver), sen vill hon inte ha mer. När vi ger bitar av vanlig mat, så försöker hon ta upp från tallrik/bordet men får som inte in det i munnen, eftersom det hamnar typ lite varstans i handen(hon kan inte pincett-grepp). Men hon äter om vi stoppar i munnen antingen med sked eller med fingrarna. Men som sagt tidigare, inga mängder.

Idag provade vi att ge välling för första gången. Det gick över förväntan. Hon åt nästan 100 ml av 200ml som vi gjort. Gjorde mest för att se om hon sover bättre. För senaste månaden har vi ammat 3-6 ggr efter kl. 02.00 vilket tär rätt mycket på mig, speciellt nu när jag är så trött i och med graviditeten. Dock säkert jättejobbigt för henne oxå. Hon sover mycket på dagarna och somnar ofta lätt på kvällen. Men fram emot 2 tiden så vaknar hon och är jättehungrig. Fungerar inte att ge nappen bara. Hon somnar dock om direkt efter varje amning. Så jag har tolkat det som att hon är hungrig. Tidigare har hon sovit hela nätterna, förutom en amning vid 5 tiden och sen tätare på morgonen när hon vaknat. Men sen hamnade hon i nån fas och det gick inte alls att lägga på kvällarna och sen nu när vi fått ordning på läggningen så är det mycket amning istället. 
    Så håll tummarna för att hon sover som en prinsessa inatt! :)

Ja men det var det jag menade med mitt första svar. Fortsätt truga! EXAKT så höll vår dotter på, inga mängder alls. Sen helt plötsligt lossnade det. Det blev mer och mer, tillslut så slutade hon amma, utan att jag ens märkte det. Tänkte "F*n det var ju två dagar sedan jag ammade?!"

Det med vällingen var ju super!! Vår dotter älskar välling massa, men innan vi fick i henne några mängder dröjde nog flera veckor! Inga 100 ml här inte. Nu dricker hon ca 250 ml, det trodde jag nog aldrig när vi var mitt uppe i det där trugandet.

Så snart, när du minst anar det, så kommer hon att äta mer. Det är jag säker på!

Jag håller tummarna för att hon sover supergott och att hon äter mer imorgon!
  • Jose
    linaloo skrev 2011-10-26 08:18:58 följande:
    Jose: ammade +välling vid halvåtta. Hon blev dock superpigg o vägrade sova. Vid 10 ammade jag igen o gjorde ett nytt läggningsförsök. Somnade, men vaknade jättehungrig vid halv tolv eller halv ett(minns inte riktigt). Sen efter det sov hon till halv fem, bortsett från nån instoppning av napp. Sen ammat lite nu vid sju och åtta. Så jag är nöjd. Ska handla mer välling idag :)
    Vad bra att du är nöjd:) Det kommer bara gå bättre och bättre!
  • Jose

Hej hej!

Jag har lite frågor till er som redan har era "tätingar" här!:)

1)Hur var er andra förlossning jämförelsevis med första?

2)Vad har ni för någon skötväska som är riktigt bra och rymlig?  ( Nej Stadiums är inte bra för oss;) )

Min första förlossning var snabb (alldeles för snabb) och väldigt intensiv. Det verkar som att de räknar med att min andra kommer vara liknande och därför måste jag åka in så fort som jag känner minsta lilla, typ. Jag är lite nervös - det var jag inte inför första...

• Jose

Tack för era svar!

Jag är, som nog alla andra, mest rädd för att något går fel med bebisen. Att föda hemma på badrumsgolvet låter ju inte så optimalt - haha men något att berätta om sen. ( Kanske vågar mig in och läsa om det någon gång).

Linapina skrev 2012-03-09 13:05:49 följande:
    Just det, vår son började på förskola i höstas 15 timmar/v. Vi är jättenöjda med det valet, han har alltid varit väldigt aktiv och stortrivs på dagis! :)
    Vi ska ha vår äldsta dotter på dagis 15/v, för hennes skull. Jag hade en period i början av året när jag var så trött och mådde illa vilket innebar att vi inte hittade på lika mycket som vanligt. Om hon var trött på mig? OM hon var- haha. Hon var så rastlös ibland (fast jag verkligen försökte hitta på saker, men som sagt vissa dagar gick det inte riktigt som jag tänkt) så då kände jag "vilken liten dagisunge detta är!".
  • Jose
    GrönaDruvan skrev 2012-03-14 21:08:12 följande:
    Största skillnaden på min kropp efter förlossningarna är magen. Den var ganska stor efter första barnet, och hade inte gått tillbaka då jag blev gravid igen. Nu lider jag av extremt delade magmuskler som gör att magen putar väldigt väldigt mycket. Nu är jag ju väldigt liten och smal i mig själv, men magen är stor. Mår mycket dåligt över detta och har svårt att hitta kläder. Då jag inte vet om vi ska ha fler barn (jag vill ha ett till) så kan jag ju inte slänga ut pengar på en bukplastik nu känner jag. Att få en operation betald känns omöjligt. Visserligen har ingen läkare kollat på det, men jag vet att man måste ha minst 4 cm lös hud för att få en operation betald, och det har inte jag. Jag har ingen lös hud, utan bara ett enormt put! Oj...vad jag babbla på..
    Hur tränar du`? Plankan är effektiv mot putmage. Så gör den - börja med 30 sek - 1 min x3 per dag!
  • Jose
    GrönaDruvan skrev 2012-03-14 21:57:40 följande:
    hm... i början körde jag rätt mkt tuppler (eler vad kallas det..?) metoden, men märkte då inget resultat. Plankan kan jag ärligt säga att jag inte gjort. Däremot tränar jag en del på gym och löptränar. Det hjälper ju iof inte magen...

Jag har bara fått för mig att det inte går att göra nåt åt min mage, och har väl liksom gett upp. Ser bara operation som enda lösningen. Jag vet att jag "får skylla mig själv" när man är lat och inte tycker man har tid (dålig bortförklaring). Jag får liksom ner hela handen mellan musklerna, och vad jag läst så går inte det att fixa utan operation....Rynkar på näsan 
    Haha ja då får man ju skylla sig lite själv ;)

Men testa, för en operation går inte på nolltid och man har oftast ont/ lite problem efter den. Så det är ju inte direkt att tiden är något att "skylla på".  Börja i 30 sek när du går upp, 30 sek när barnen sover/lunch etc och 30 sek  innan du hoppar i säng? 1,5 minuter får du väl tid till?:)
  • Jose
    Gossow skrev 2012-03-25 22:16:55 följande:
    Vill bara säga att vi haft en så jäkla bra dag idag :D
    Eftersom amningen inte riktigt funkat bra och jag vill amma så mycket som möjligt så har det varit svårt att få någon stabilitet med lillan så vi kunnat ta oss ut men idag tog jag tag i det hela och åkte ner på stan med alla barnen.

Det gick superbra och jag och största pojken fick fin tid tillsammans och han hjälpte mig super bra!! Bussresan gick galant även om pojken satte sig någon rad längre bak och gjorde ljud hela vägen hem. kunde inte låtabli att skratta innombords när jag såg den där unga tjejen med perfekt sminkning och kläder kolla på honom och blev väldigt störd av hanns ljud(han låter typ konstant när han är trött) han härmade bussens alla ljud :D.
    I vanliga fall hade jag fått lite små panik och försökt säga till honom men idag struntade jag i det!!
    Pojken är tre, vad kan man begära?
    Han satt stilla på sin stol som ändå va långt ifrån mig för att det inte fanns några platser närmare, jag tycker han va duktig!!

När vi kom hem blev det bad och sedan middag och en film sedan sängen....helt perfekt och knappt det minsta bråk :D. Det här ger mig mer energi än att sova :D.
    Vad härligt! Som du skriver; man blir så inspirerad och motiverad sådana dagar - spara den i minnesbanken och plocka fram när det behövs.

När vi har lite kämpiga dagar här hemma brukar jag försöka fokusera på allt bra och tänka "så där kan det ju vara och är oftast bra, då låter jag inte en skitdag förgöra det!"...

Och nej, en treåring måste få låta lite och busa - han är ju bara ett barn. Inget att få panik för:)
  • Jose

Hej! Jag har skrivit här för länge sedan, tror jag;) Nu har vi fått vår tvåa (för två veckor sedan), det skiljer ca 1,5 år. Just nu är allt frid och fröjd, typ, men lite trötta och det tar ju lite tid att anpassa sig. Pappan här hemma ett tag till, men redan nu ber jag om era bästa och ovärderliga tips för att underlätta vardagen;)

Kommer man någonsin över det dåliga samvetet och känslan av att vara otillräcklig?

Ha en fin midsommar allesammans:)

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)