• Jose

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Ronjas mamma skrev 2012-06-21 22:17:15 följande:
    byt blöja på båda samtidigt och ha ALLTID skötväskan packad så man bara kan gå ut om allt är apa inne.
    sänk kraven och skit i om där är damm i hörnorna.
    Och hej föresten
    Tack:)

Det där med damm är inte så farligt, men alla högar med papper och småskit... ååhhh DOM är dryga;)
  • Jose
    maybe2501 skrev 2012-07-28 22:33:35 följande:
    Får man lov att ha dagar då man önskar att man inte hade (små)barn? Mannen är ute o jag var så sugen på att hitta på ngt o komma ut bland folk o jag blev kvar med nattningen av två små terrorister o inget kul att hitta på när de väl somnat... Surade när han skulle gå o sa att jag var trött på att sitta hemma o vänta på att han skulle komma hem. Då kontrade han med att han inte förstår hur jag har gått med på att vi ska ha ett till isåfall. Men det vill jag ju...trots allt. Mest bara tråkigt att vi bara ska ha två veckors semester tillsammans på hela sommaren o resten av tiden är det jag o ungarna. Ni med 2+ barn, hur känner ni kring egentid och tid med mannen själva? Står man ut med tre barn under fyra år (som det kommer bli för oss om vi följer planen) utan att känna att man aldrig får göra ngt? Har ni barnvakt ofta tex? Vi har haft en gång sedan bebis föddes för fem månader sedan o då var vi på ikea några timmar.
    Klart man får känna så! Så känner alla ibland och med det menas inte att man ångrar sina barn! Egentligen önskar man sig bara bort från den situationen som är just då ju. Så känner i alla fall jag!

Varför är inte mannen hemma med barnen någon kväll så du får komma iväg lite? Om det nu inte fungerar några längre stunder så kanske du kan ta en fika bara med en kompis eller vad som? (Han är ju lika stor del i dom, så då kan ju du kontra med att han gått med på det lika mycket;) )

Personligen skulle jag aldrig klara av att veta att jag inte fick komma ut. Det är ett måste för mig för att vara en bra mamma, och flickvän. Nu är vår minsta inte särskilt gammal, så ännu behöver hon mig. Men så fort hon äter annat så kommer jag ta mig iväg lite - både själv och med sambon.  Innan dess räcker det med små turer ensam. Så pappan får vara hemma. Jag tror inte man "står ut" en längre period om man känner som du beskriver. Man blir galen. Det räcker ibland med några timmar. Eller att mormor tar ut de i parken, bakar med dom eller vad som helst.

När vi varit ute och ätit så har mormor kommit hit innan läggning, då blir ju barnen inte chockade om de vaknar och hon är här. Sen är det inte alltid vi har varit hemma ända tills sovdags, men det har alltid gått bra i alla fall, mormor kan hon;) Har ni någon som ni känner er trygga med att låta vara kvar på kvällen? Det är ju perfekt i så fall!
  • Jose
    Aanja skrev 2012-07-29 21:23:08 följande:
    Usch idag har varit ett bottennapp för mig. Vår lilla har varit skrikig och endast nöjd bärandes i selen i två veckor nu och vår stora är likadan. Skriker och gnäller i princip konstant. Hon har bara haft en glad period några veckor sen lillebror kom för 6 mån sen. Jag blir galen! Märker på mig själv att min tillvaro snart blir ohållbar. Satt och grinade i bilen då det är enda stället lillebror kan sova en längre stund. Blä NÄR blir livet med barn tätt lite roligare och lättare? :(
    Hur gamla är dina? Hoppas det går över snart!! Men det kommer gå över och det blir bättre!! Så känner alla, oavsett "tätheten" på barn, tror jag!

När man är mitt uppe i det känns det som en evighet, men när man blickar tillbaka var det kanske inte så länge? Kanska var den glada perioden lite längre än vad det känns som nu?
  • Jose
    Aanja skrev 2012-07-29 22:44:04 följande:
    Jose: lilla är snart 6 mån och stora 2år i början av sept. Tyvärr överdriver jag inte när jag säger att den glada perioden var kort, den började någon vecka innan vi åkte på semester och det var tre veckor sen. Hon har varit skrikig och missnöjd nu i en vecka. Skriker till och med i gungan, man gungar fel eller sätter ner henne fel eller lyfter upp henne när hon inte vill eller sätter ner henne när hon inte vill... Samma sak vid alla andra vardagliga moment:(. Så två tre veckor fick vi njuta av en underbar dotter! Hur gamla är dina? När upplevde du att det blir enklare? Jag väntar på att min stora ska börja prata så kanske lite frustration släpper.
    Usch då, så tråkigt för er. Nej förlåt, mina är inte lika gamla. 1,5 månad och 1,5 år just nu ( var inte meningen att få dig att tro det, men jag har lärt mig att alla tuffa perioder går över. Även om det kanske inte hjälper att tänka så när man är uppe mitt i det). Och nu befarar jag det värsta;) Äldsta är supergnällig just nu. Men det kommer ju gå över det också.

Däermot vet jag många andra som haft väldigt kämpigt som du, med sina barn som de fått tätt. Vet inte exakt när det blev enklare för dom osv. Men runt ett år vet jag iallafall ett par som kände att det blev enklare. Men det är ju individuellt. Hur alla är som personer osv påverkar ju olika situationer. För er kanske det går över imorgon eller nästa vecka!!

Det som kan hjälpa mig att tänka ibland, när jag märker att  mitt tålamod försvinner och gnället är överallt är att göra som du - tänka på att det är kämpigt för barnen att inte kunna göra sig förstådda. Det är mer frustrerande för dom att inte kunna göra allt de vill kunna. Då brukar det bli lättare för mig att liksom hålla huvudet, iallafall ljummet;)

Det värsta är när man har blivit arg... Och höjt rösten ( eller är det bara jag som är så usel?)... Då har man ju även det dåliga samvetet att tampas med. Men man lär sig mer och mer för varje dag! Min äldsta övar på att prata och jag övar på att få bätte tålamod;)
  • Jose

Hej hej alla!

Har ni några tips på aktiviteter man kan göra med en 18 månders och en två månaders? Ronjas mamma - du verkar vara inovativ;)! Bor i en småstad så museer osv finns det inget större utbud av. Och hur kan man göra när man ammar mesta tiden. Märker på min större att detta påverkar nu. Gnälligare, uttråkad, jag duger inte lika bra längre osv... Tufft många gånger! Och orken är inte alltid på topp.

Jag har glömt detta med sovtider osv. Jag behöver ha min lilla sovandes kl 10 ungefär ( av olika anlednignar) men stora sover runt 11 - 12...hur kan man få det att klaffa - någon med idéer? ( nu vet jag att de i stor utsräckning bestämmer själva, men man kanske kan påverka lite;) )

Läste att någon skalar potatis 7 ( som exempel)... Vi brukar försöka förbereda maten på morgonen, alternativt kvällen innan. Jag är nämligen väldigt bestämd på att vi ska äta när pappa kommer hem fr jobbet. Det är liksom den tiden han har med våra barn. Hur tänker ni andra kring detta?

Har ni tips på enkel, god och nyttig mat man kan förbereda?  Jag ska själv tänka på några och återkommer!:)

• Jose

Ja mat i ugn är toppen. Kyckling eller fisk gör vi rätt ofta. Köttfärsås är toppen! Har någon något skoj recept att dela med sig av. Vi brukar använda creme fraiche och massa kryddor vi gillar - blanda ihop, häll över fisken och in i ugn! jätte enkelt! Lite ärtor, kokta morötter och mathavre till det så.

Haha Ronjas Mamma - jag har en bärsjal, men har inte fått kläm på hur man använder den ännu! Ska börja öva nu;)

• Jose
    Zirup skrev 2012-08-03 23:32:57 följande:

Jose, när mina små var i dinas ålder så var det enda som funkade (för att tajma sömnen) att gå ut. Min stora var nämligen en fullkomlig vilde som fick för sig att hoppa studsmatta när jag skulle amma, sprang och satte på spisen, stod och klättrade i byxbenet... alltså jag hade ingen som helst möjlighet att dämpa henne när jag behövde hålla lite lugn och ro för att lillasyster behövde sova. Jag gick. Jag gick och jag gick och jag gick. När lillasyster var väldigt liten klädde jag på oss och gick ut, kanske 5-6 gånger om dagen. Hon sov då bara omkring någon halvtimme och behövde i gengäld sova ofta. Storasyster kunde då ränna omkring fritt utomhus och jag kom efter med vagnen, när syrran somnat kunde vi vara på någon lekplats ett tag tills hon vaknade. Alltså, jag minns fortfarande den här tiden med skräckblandad förtjusning som ett exempel på hur man överlever och gör vad man måste... det var höst och regn och rusk och vi drog alltså på oss allt 5-6 gånger om dagen! Fruktansvärt tröttsamt! Nå, överlevnadstips om allt annat kniper kanske.

Nu åker vi till landet igen några dagar. Må så gott alla mammor!

Ja med vår stora fick jag göra likadant. Jag har aldrig promenerat så mycket som då. Men det är ändå rätt skönt tycker jag! Stor kommer få vara på dagis några dagar i veckan - jag tänker att det kan få kompensera de dagar det blir knasigt hemma och tiden inte finns till att leka en massa.

Jag har med funderat på att få de synkade genom att gå ut och gå. Men just nu har de nog rätt olika tider. Och jag är riktigt dålig på "rutiner", har ingen som helst koll på när den lilla äter/sover!

Haha tycker det är lite roligt att ni klädde er så många gånger. Men vad gör man inte;)
  • Jose

Idag är andra dagen jag VERKLIGEN känner att jag behöver "stöttning"... Lillan är tre månader (har fått nys om den där tremånadersfasen...Och JA den är här!), stora gillar inte dagis längre... Jag är sååååå trött. Tålamodet tryter och jag försöker verkligen verkligen hålla tålamodet uppe och inte bli arg för små saker. Mina barn förtjänar bättre än så...

Idag när jag var på väg att skulle lämna till dagis kunde jag knappt andas, ni vet när det blir tungt att andas liksom?

Jag har också mycket med mitt jobb ( jobbar lite hemifrån och nej, kan tyvärr inte sluta med det just nu heller) Min sambo är inte sån som ligger på latsidan heller - men är liksom lite ostrukturerad och inte såååå effektiv som kanske skulle behövas jämt.

Så jag vet inte vad jag ska göra... Just nu är det tungt.

• Jose
    tilj75 skrev 2012-09-13 15:51:39 följande:
    Jose, oj, det låter jobbigt. Försök att välja dina strider och hoppa över sånt som inte är nödvändigt. Man kan släppa på principer och tillåta lite extra när humöret är kort. Försök att vila när du kan. Passa inte på att komma ikapp med tvätt och städ utan prioritera att komma ikapp med sömn.
    Hur gammal är stora? Tänkte om vi kan komma på lite aktiviteter som kanske underlättar. Här är det dega med lera som gäller. Playdoo, jättelätt att göra själv.
    Tänk positivt. Det är en fas som snart är över. Du fixar det!
    Tack snälla du. Ja jag är ingen principfast mamma utan undviker gärna onödiga duster när jag vet med mig att jag lätt blir arg. Hahah ja sömnen borde jag försöka mer med, går och lägger mig sent!

Hon är 20 månader, några tips på aktivitet? Mer än parken? ;)
    Tack igen:)
  • Jose

Hej hej!
    Hoppas ni har en bra helg!
    Jag har så mycket att göra jämt så jag kommer liksom aldrig riktigt in i tråden. Men jag vet att någon någon gång höll på med ett par kycklingar.
     Nu ser jag att "Ronjas mamma" fått ryggskott. Huh vad jobbigt!... Eller med tanke på allt du hunnit med så kanske jag med borde skaffa ryggskott;)

Just nu är min lilla jätte "konstigt". Från att ha somnat enkelt i sängen/vagnen så skriker hon mest hela tiden när vi lägger henne ifrån oss. Hon vaknar HELA tiden och får aldrig någon riktig sömn - vilket resulterar i mer skrik och gnäll. Äldsta, är nu 20 månader, sov aldrig särskilt bra (bara på nätterna, vilket vi såklart är tacksamma för, men vi måste alltid vara med henne när hon ska sova, ibland lääänge. Vilket faktiskt är lite krävande då vi har en hel del att göra. )Så nu får jag nästan panik, tunnelseende. Jag ser liksom inte hur detta kan bli bättre utan är nu rädd att BÅDA två ska ha jobbigt när det är sovdags.

Jag vill såklart mina barns bästa och är där om det är det som krävs. Men jag skulle önska att själva insomnandet var lite enklare. hmm...

Är det någon som minns detta, eller har några tips på trevliga insomningsrutiner på både kvällar/dagar?
    När började era synka litegrann i alla fall?
    Och en fråga som egentligen inte är jätteaktuell - OM era delar/delade rum, hur gjorde ni i början?

Hoppas alla har en härlig helg med sina familjer:)

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)