Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
sänk kraven och skit i om där är damm i hörnorna.
Och hej föresten
Det där med damm är inte så farligt, men alla högar med papper och småskit... ååhhh DOM är dryga;)
Hej hej alla!
Har ni några tips på aktiviteter man kan göra med en 18 månders och en två månaders? Ronjas mamma - du verkar vara inovativ;)! Bor i en småstad så museer osv finns det inget större utbud av. Och hur kan man göra när man ammar mesta tiden. Märker på min större att detta påverkar nu. Gnälligare, uttråkad, jag duger inte lika bra längre osv... Tufft många gånger! Och orken är inte alltid på topp.
Jag har glömt detta med sovtider osv. Jag behöver ha min lilla sovandes kl 10 ungefär ( av olika anlednignar) men stora sover runt 11 - 12...hur kan man få det att klaffa - någon med idéer? ( nu vet jag att de i stor utsräckning bestämmer själva, men man kanske kan påverka lite;) )
Läste att någon skalar potatis 7 ( som exempel)... Vi brukar försöka förbereda maten på morgonen, alternativt kvällen innan. Jag är nämligen väldigt bestämd på att vi ska äta när pappa kommer hem fr jobbet. Det är liksom den tiden han har med våra barn. Hur tänker ni andra kring detta?
Har ni tips på enkel, god och nyttig mat man kan förbereda? Jag ska själv tänka på några och återkommer!:)
Ja mat i ugn är toppen. Kyckling eller fisk gör vi rätt ofta. Köttfärsås är toppen! Har någon något skoj recept att dela med sig av. Vi brukar använda creme fraiche och massa kryddor vi gillar - blanda ihop, häll över fisken och in i ugn! jätte enkelt! Lite ärtor, kokta morötter och mathavre till det så.
Haha Ronjas Mamma - jag har en bärsjal, men har inte fått kläm på hur man använder den ännu! Ska börja öva nu;)
Jose, när mina små var i dinas ålder så var det enda som funkade (för att tajma sömnen) att gå ut. Min stora var nämligen en fullkomlig vilde som fick för sig att hoppa studsmatta när jag skulle amma, sprang och satte på spisen, stod och klättrade i byxbenet... alltså jag hade ingen som helst möjlighet att dämpa henne när jag behövde hålla lite lugn och ro för att lillasyster behövde sova. Jag gick. Jag gick och jag gick och jag gick. När lillasyster var väldigt liten klädde jag på oss och gick ut, kanske 5-6 gånger om dagen. Hon sov då bara omkring någon halvtimme och behövde i gengäld sova ofta. Storasyster kunde då ränna omkring fritt utomhus och jag kom efter med vagnen, när syrran somnat kunde vi vara på någon lekplats ett tag tills hon vaknade. Alltså, jag minns fortfarande den här tiden med skräckblandad förtjusning som ett exempel på hur man överlever och gör vad man måste... det var höst och regn och rusk och vi drog alltså på oss allt 5-6 gånger om dagen! Fruktansvärt tröttsamt! Nå, överlevnadstips om allt annat kniper kanske.
Nu åker vi till landet igen några dagar. Må så gott alla mammor!
Idag är andra dagen jag VERKLIGEN känner att jag behöver "stöttning"... Lillan är tre månader (har fått nys om den där tremånadersfasen...Och JA den är här!), stora gillar inte dagis längre... Jag är sååååå trött. Tålamodet tryter och jag försöker verkligen verkligen hålla tålamodet uppe och inte bli arg för små saker. Mina barn förtjänar bättre än så...
Idag när jag var på väg att skulle lämna till dagis kunde jag knappt andas, ni vet när det blir tungt att andas liksom?
Jag har också mycket med mitt jobb ( jobbar lite hemifrån och nej, kan tyvärr inte sluta med det just nu heller) Min sambo är inte sån som ligger på latsidan heller - men är liksom lite ostrukturerad och inte såååå effektiv som kanske skulle behövas jämt.
Så jag vet inte vad jag ska göra... Just nu är det tungt.
Hej hej!
Hoppas ni har en bra helg!
Jag har så mycket att göra jämt så jag kommer liksom aldrig riktigt in i tråden. Men jag vet att någon någon gång höll på med ett par kycklingar.
Nu ser jag att "Ronjas mamma" fått ryggskott. Huh vad jobbigt!... Eller med tanke på allt du hunnit med så kanske jag med borde skaffa ryggskott;)
Just nu är min lilla jätte "konstigt". Från att ha somnat enkelt i sängen/vagnen så skriker hon mest hela tiden när vi lägger henne ifrån oss. Hon vaknar HELA tiden och får aldrig någon riktig sömn - vilket resulterar i mer skrik och gnäll. Äldsta, är nu 20 månader, sov aldrig särskilt bra (bara på nätterna, vilket vi såklart är tacksamma för, men vi måste alltid vara med henne när hon ska sova, ibland lääänge. Vilket faktiskt är lite krävande då vi har en hel del att göra. )Så nu får jag nästan panik, tunnelseende. Jag ser liksom inte hur detta kan bli bättre utan är nu rädd att BÅDA två ska ha jobbigt när det är sovdags.
Jag vill såklart mina barns bästa och är där om det är det som krävs. Men jag skulle önska att själva insomnandet var lite enklare. hmm...
Är det någon som minns detta, eller har några tips på trevliga insomningsrutiner på både kvällar/dagar?
När började era synka litegrann i alla fall?
Och en fråga som egentligen inte är jätteaktuell - OM era delar/delade rum, hur gjorde ni i början?
Hoppas alla har en härlig helg med sina familjer:)