• Jose

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Ronjas mamma skrev 2012-12-28 08:40:17 följande:
    Madde Jo det var faktiskt också det min lillebror sagde han har vist också fått den som spruta men hans hållning till korticon är att det är råttgift
    Men där är bara inte så mycket annat till att ta inflamation, vet faktiskt inte om det finns i flytande form.

Jose sikken energi jag skulle inte orka med barnne om jag inte några dagar varje vecka inte gik i seng med dem men så har vi så också tre som inte sover igenom och har aldrig gjort..
    Vad med om hun fik en fin nattlampa? E fik en från CloudB i julklapp en sköldpadda som visar stärnhimmel på taket kanske ville hjälpa att ligga och titta på??
    Ja fast egentligen borde jag också göra som du. Kanske ska börja med det någon dag varje vecka? Lägga mig tidigt med barnen.

Nu håller vi på att försöka fylla frysen med diversa rätter, så när tiden är knapp, vi ska kunna ta fram middag/lunch i vår. Det är jobbigt tycker jag, när man stressar med maten och barnen inte kan vara med, eller man blir irriterad för man är stressad för man har glömt att planera mat hehe. Någon som gör likadant, eller har tips på liknande "underlättning" i vardagen?

Madde - jag lider med er!!! Idag hade min lilla (6 månader) ont när hon skulle bajsa. Kanske för att hon inte är van vid den slags konsistensen det blibit,. Men nu ska vi ge henner lösande pureer och så efter varje måltid. Kankse introducerade vi för fort. Isch, man får så dåligt samvete över sånt här.
  • Jose
    Baby Doll skrev 2013-01-06 21:34:27 följande:
    Halloj!
    Hur mår ni?
    Jag undrar lite hur ni gör med syskonen när ni har bebis hemma. Har ni syskonen hemma med er, eller går dom på förskola?
    Vi har haft våra 4 barn (2, 2, 3 och 4 år gamla) hemma med oss i nästan 3 veckor när bebis kom, imorgon är det dags för dagis och det känns skönt, samtididgt som jag får lite dåligt samvete...
    Hur har ni gjort??

www.mybabydolls.blogg.se
    Vi har äldsta på dagis (fyller två nu i januari). Hon skolades in när lilla var ett par månader, för sin egna skull. Hon är den typen av person som behöver det och älskar att vara på dagis. Jag har såklart haft dåligt samvete ibland, men det är nog för min egna del mest.

• Jose
    EQ85 skrev 2013-01-14 17:06:39 följande:
    Kan va det som jag gör fel, går inte o "lägger mig". men idag fick jag iaf halvslumra i en timma.
    Detta låter kanske hemskt enligt er ,
    Jag känner mig hemsk....har knappt några känslor för tösen :( hon är så orolig hela tiden. , det plus min utmattning gör att jag klarar inte ta mig till henne.
    så ringt ett team som hjälper en med anknytning.
    Du är inte hemsk! Du är fullkomligt normal och det är nog inte så att du inte har känslor för henne. Men du är ju utmattad. Fy, vem har koll på tankar/känslor då??? Jag tycker du är himla bra som erkänner detta och står för det. Mycket modigt och bra gjort!!

Mina barn har sovit dåligt (jag också, även om de somnat) ett bra tag nu och jag mår himla dåligt ibland. Känner mig fullkomligt urpumpad! Jag kan förstå att du tycker detta är galet tufft, för det är det ju! Men det kommer ju bli bra också.

Jag tycker du verkar vara en himla fin mamma och du kommer få en fin relation till din dotter!
    Jag, och fler med mig tror jag, hejar på dig!

Heja alla oss tröttisar!
  • Jose

Hej!

Det var en evighet sedan jag var här inne. Ser att det kommit till några nya. Grattis till tillskotten och välkomna!:)

Någon frågade efter bästa knepen. Det är svårt. Vissa dagar undrar man om ingen annan bryter ihop och tycker det är jobbigt, men det är klart att det inte alltid är superskoj!

- Vi har aldrig färdigmat, vi har färdig mat, i frysen. Men det är för att jag är nojjig över sånt, jag tycker det är super att man kan ta till sånt (så jag dömmer inte eller vill ge dåligt samvete :) ). Men vi göra mycket biffar, som är lätt att ta fram ur frysen, om man inte orkar/hinner/vill göra middag. Eller pajer i aliminumformar, som man kan ta fram och tina. Likadant lasange fungerar. Matmuffins är bra mellanmål, vår lilla får äta i stort sett allt vi äter, men i mindre bitar och utan salt (hon är 8 månader)
    - Packad skötväska minns jag att ni tipsade mig om, det ska jag anamma nu när vädret börjar bli bättre.
    - Välling är ett bra mellanmål, om man lägger till någon ostbit (baby bell  - ett annat bra tips) eller lite frukt.
    - Sen ska det finnas några påsar, som man kan göra egen smoothie och hälla i (likt Ellas kitchen), som man kan frysa in osc - det är ju toppen för bråda dagar! Ska kolla vad de heter, om ingen annan vet, och återkomma!

Nu skulle jag behöva lite råd.
    Vår äldsta har alltid sovit rätt dåligt, framförallt på dagtid, men det har börjat ge sig. Nu är vi i en period där det är jättesvårt att lägga båda två, vilket tär så fruktansvärt. (Jag tror t o m jag bett om råd innan, kanske inte här?). Min önskan är att de skulle kunna somna själva i sitt rum, men jag vet inte hur man kommer dit. Någon med tips, idéer eller något annat förslag? Det är ju ok om man är där en stund och läser bok, eller om insomnandet inte tog sådan tid. Men det kan ta uppåt en timma ibland.Jag tycker inte vi har den tiden, eftersom det sker för ofta. Så hur kan vi göra??
    Tack snälla om ni vill hjälpa mig!

• Jose

Det går inte att länka, men googla på CherubBaby - matpåsar. Så jäkla bra!!

När vi lägger är vi också inne hos våra barn. Ja det är olika i perioder, ibland går det bra, men när jag ropade på hjälp var det ännu en kväll där det var svårt. Vi har haft det så rätt ofta och jag tycker det är jättejobbigt när barnen inte vill sova. Den tiden man har då är dyrbar - för mig/oss i alla fall :)

Vad gör ni övriga för att motivera er tunga dagar? Eller vad gör ni de dagarna då allt känns lekande lätt?:) Roligt att se hur andra tänker om saker. Den senaste tiden har vi knappt varit utanför dörren (vilket jag ju tidigare påpekat sällan händer, jag och mina barn har verkligen behov av att vara ute), men tiden har inte riktigt funnits. Men det har fungerat bra, men nu känns det som lite slentrian. Nu får jag se till att ta mig i kragen och göra roliga grejer. Den lilla får sova i vagnen och man får ha med sig lite "picknick" ut bara :)

• Jose

Madde - jag förstår dig! Det är skönt för en annan att höra att ni är friska:) Heja livsglädjen!!

Linnea  - ja de påsarna måste vara en förälders bästa vän i vissa lägen . Bara göra några smoothies, slänga in i frysen och ta fram när man ska iväg. Perfekt nu till vår/sommar!

Tilj75 - jag tycker du är stark och beundransvärd! Det är svårt som fan att ta hand om barn ibland och särskillt när man är trött och gravid. Snart är det över och en lättare tid kommer! Spceillet med vår och sommar, vad härligt!!

• Jose
    tilj75 skrev 2013-02-28 12:28:17 följande:
    Tack, nu grät jag en skvätt. Hormoner? Näääää, hur kan ni tro nåt sånt Skrattande?

Killarna är på dagis idag. Jag sitter i min fåtölj idag och gör ingenting. Laddar för att klara av helgen typ. Har fixat barnvakt (tack snälla rara granntant som klarar av alla mina fyra vildar) så Mika kan följa med på måndag för bedömningen. Hoppas att de säger att jag blir igångsatt då.

Jag gör ofta smothies till killarna till mellis men serverar i glas. Har funderat på att köpa en blender så det blir mindre kladd, kör i matberedaren nu men det känns krångligt och mycket disk. Jag använder mycket yoghurt i mina eftersom min yoghurt kostar ca 4.50 litern så det blir ett billigt mellis med egna bär från frysen.
    Att kunna sitta i en fotölj och bara ladda hade jag velat just nu. Visst är det konstigt? För när jag var gravid med tvåan ville jag inget hellre än att hitta på massa grejer, men orkade inte. Och nu försöker jag hitta på massa saker med vill sitta;) Haha!

Hormoner ja, de gör mycket med en. Minns när jag satt och lipade och trodde att jag och min sambo skulla sluta älska varandra inom ett år efter första bebisen kom.

Ja vi brukar med göra smoothies (i glas) men de påsarna känns toppen när man ska iväg och slipper köpa dyra Ella´s påsar :) Gör du egen yoghurt?? Det borde jag kanske testa! Vad roligt! VI har en mixerstav, men ska man göra till många är det ju inte mindre kladdigt. Blenderna använder jag sällan, vi är oftast bara två som äter mellanmål. Men sen kommer vi nog använda den mer.
  • Jose
    tilj75 skrev 2013-02-28 21:59:19 följande:
    Jag köper mjölk av en bonde och när jag gör yoghurt så värmer jag upp mjölk till 92 gr kyler till 45 gr tillsätter yoghurtkultur, ställer sen in hela kastrullen i ugn som är uppvärmd till 50 gr och stänger av ugnen. Får stå på eftervärmen i minst tre timmar (oftast över natten) rör om och häller upp på burkar. Jag gör oftast 8-9 liter åt gången. Så gör jag min yoghurt =)

MiniMillan, hur gjorde du ditt surdegsbröd?
    Men wow! Var finns yoghurtkultur? Har du något tips på en bra termometer då? Jag har sökt efter en men lyckas aldrig hitta "the one";)

Surdegsbröd vill jag med börja bala. Millan kom med tips ;)
  • Jose
    tilj75 skrev 2013-02-28 22:12:09 följande:
    Man kan köpa yoghurtkultur på nätet i olika former men jag köpte en yoghurt i butik och sen tar jag en slatt från förra satsen. Jag har kört med icas mat-termometer men de går sönder om man doppar hela stickan i vätska och det kommer vätska in i stickan. Funderar på att köpa en ny och täta med silicon eller nåt. Den ska ju bara värmas till 92 grader. Just nu använder jag makens multimeter men det känns ju lite överdrivet att använda en apparat för 3 tusen för att kolla tempen på yoghurten. Tänk om jag tappar den eller nåt...
    Hahahaha ja det kanske är lite onödigt!! ;)
  • Jose
    tilj75 skrev 2013-02-28 22:25:23 följande:
    Förresten så gjorde jag smoothies (stavas det så?) till killarna idag och Jonte valde smak och det blev.... Pepparkaka! Jaha, bananer, yoghurt, lite mjölk, lite olja och några pepparkakor (som de skulle ha fått till). De tog slut fort =)
    Smoothies... Ja jag tycker nog det stavas så;)

Pepparkaka är gott. Det finns ju pepparkakskrydda. Vi är lite "anitsocker"-hysteriska emellanåt. Men jag brukar frysa in bruna bananer, för att sedan mixa de till en slät massa (likt glass) och smaksätta dem med pepparkakskrydda! Jättegott! Det är ju också ett bra mellanmål, om man tröttnar på smoothiesnågon dag menar jag :)
  • Jose
    Cmittliv skrev 2013-03-01 06:29:47 följande:
    Hej alla

Jag har en 4 månaders flicka och plussade igår, så om allt går som det ska kommer det skilja 12 månader mellan mina två. Har ni några tips på vad jag ska tänka på både nu under graviditeten och sen när nr 2 kommer?

Kram
    Att det går över;) Jag tycker att det var tufft att vara gravid och ha en liten. Tur är att man kan sova tillsammans med de på dagarna.
    Förbered mat och frys in. Vi har ofta biffar till barnen i frysen (äter oftast samma mat, men tar alltid ut lite till de innan jag saltar osv). Men även till dig. DU MÅSTE ÄTA FÖR ATT ORKA när du har båda barnen.

Mys mys och mys med din lilla etta. Det kommer såklart finnas tid för det sen, men i början kan det vara svårt att få allt att gå ihop. Min sambo var hemma hela sommaren med oss, vilket underlättade enormt. Då kunde han gå ut med stora om jag bara satt och ammade, eller ha en lilla när jag ville hitta på något själv med stora. Kolla omd et fungerar att ni är hemma båda två lite längre.

Annars så är mitt bästa tips att ha mindsetet "det går över" de gånger du har dåligt samvete, känner att du inte räcker till etc. Dina barn kommer tidigt ha sådan glädje av varandra! Mina barn skrattade tillsammans när vår lilla vara kanske 5 - 6 månader. Stort grattis! Det kommer bli helt fantastiskt!!
  • Jose
    tilj75 skrev 2013-03-01 09:08:35 följande:
    Cmittliv, grattis till plusset. Det kommer att bli jobbigt och intensivt men helt klart värt det!

Jose, ja pepparkakskrydda brukar jag också köra med, väldigt bra krydda, och all frukt som börjar bli tråkig åker i frysen. Här är nackdelen att bananerna tar slut alldeles för fort, skulle lätt kunna gå 10-12 bananer om dagen om  inte jag sa stopp. Har dessutom frukt och bär från sommaren kvar i frysen. Jag brukar försöka låta bli socker men är absolut inte anti socker, vi (ungarna) dricker saft och äter kakor när andan faller på. Godis serveras stenhårt endast på lördagar. Äter sällan efterrätter. Hur är ni andra med socker?
    ja bananer kan gå åt. Mina barn är lite yngre än dina så det är inte så mycket socker"tänkt" hos de än. Vår äldsta har fått smaka bulle, tårta och glass några gånger. Men inte ofta, eftersom det ändå kommer så småningom. Vi har aldrig saft, ketchup eller sylt hemma (eller jo ibland, men väldigt sällan) så det är heller inget som är "konstigt" och uteslutande för våra barn.

Jag mår dåligt när jag äter för mycket socker och får sämre humör, därför vill inte jag ha det så mycket. Annars ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR jag godis!! EN liten godispåse kostar lätt 60 :- när jag handlar ;) Men jag försöker att minimera det.
    Dessutom tränar jag och väger mat osv så jag är lite hälsofreak;) Men jag menar inte att komma med några pekpinnar eller så. Alla gör vi det som passar oss bäst och vi är lika bra ändå! :)
  • Jose
    ojsanojsan skrev 2013-03-28 10:16:49 följande:
    Vårt fjärde föds nästa vecka om allt går som det ska, då kommer de vara 0, 1, 2 och 3 år. O jag tycker helt ärligt och uppriktigt talat att vi hittils iaf gör mer med våra liv än våra vänner med mer "normalt" intervall o antal barn. Som exempel var vi på 4 veckors  tält/camping/bil semester i sydeuropa i höstas, vi har köpt en gård o har olika djur o trädgårdsprojekt, vi åker på små weekends o gör saker o utflykter var o varannan illa dag här hemma, (enkla saker som grilla korv i skogen, åka på biblioteket, gå på stan, badhuset, middag hos vänner ja ni vet).

Vi har alltid med alla barnen, har barnvakt 2 dagar per år (1 av dem föder jag barn den andra har jag o min man dejt utan barnen).
    O jag är inte utbränd på något sätt, det är jättekul O det blir ju lättare hela tiden, jisses, 2 o 3 åringen kan ju ta på sina overaller själv tex nu, bara en sån grej! O alla 3 ÄLSKAR varandra så obeskrivligt hejdlöst så jag saknar ord för att beskriva deras relation.  
    Så kör hårt o oroa dig inte det minsta, alla jag känner som har 2 barn med 2.5 år emellan gnäller mer o verkar ha det så mkt eländigare.
    Enda nackdelen är att man blir ju hemma flera år i sträck (vi turas om) och blir efter i karriären, i vårt yrke är det en ganska tydlig "karriärsstege" så det märks ju när ens gamla kollegor klättrar medans man själv är hemma men det priset är det värt tycker vi. (ja självklart - vi har ju ett underbart liv istället).
    Så skaffa barn du o lyssna inte på olyckskorparna  
    Vilket HÄRLIGT inlägg att läsa!!! Jag har varit påväg att bli lite utbränd tror jag. Jag stressade, startade företag pluggar m.m m.m och det skiljer ca 1,5 år på mina små. Men utan det så hade jag nog aldrig kännt mig stressad. Att vara hemma med barn är oftas väldigt roligt! 

Jag vill ha fler barn och det ganska tätt, men "tyvärr" tror jag det kommer dröja lite innan nästa graviditet. Men jag försöker se det positivt. Då hinner jag jobba upp mig lite. Vad är det ni jobbar med?
    Jag upplever det också många gånger som att de med mer än 2,5 - 3 års mellanrum mellan barnen har det tuffare. Då är ju barnen på helt olika stadier - mer än två och neråt, ganska så länge. Har du dina på förskola något? Hur hinner du med alla? Jag tycker sådant är spännan och inspirerande att läsa om:) 
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)