• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Jose
    linaloo skrev 2011-10-24 21:36:29 följande:
    Jo, det är bara att det kändes så hastigt. Med tanke på att barnmorskan gärna ser att jag slutar o god tid före, eftersom det är troligt att nästa oxå kommer tidigt. Dottern kom drygt 5 veckor för tidigt. 

Känns som att det blir ett sånt projekt oxå, då så mycket hamnar utanför, så man vill helst inte vara nån annanstans än hemma då man ger mat. Därför det ofta blir middag och/eller kvällsmålet som hon får riktig mat. Ofta blir det badbaljan direkt, med tanke på att hon blir så grisig :)

Om hon själv skulle visa att hon vill sluta. Antingen genom att amningen strular eller genom att hon äter riktig mat bra eller dyl, så hade det inte känts lika jobbigt. Antar att det ligger mer bakom att jag känner såhär, känns lite som att jag nu blir snuvad på amningen precis som jag blev snuvad på allt i samband med förlossningen. 

Ja, fast lära sig äta måste hon ju ändå få göra, så någon gång ska du ju ändå börja? Om hon nu inte äter så mycket kan du ju ha lite mackad potatis, kall, med dig. Det är ju inte så farligt, som tomat som syns överallt. Eller något annat som känns smidigt för dig.

Frukt kanske? Att de råder att man inte ska ge frukt innan de äter vanlig mat tycker jag är ren bullsh*t, jag känner INGEN som bara äter frukt, fast de tidigare rekommenderade att man skulle börja med det. (om din barnmorska kanske sagt till dig det)

Som en annan tipsat om BLW, min dotter äter ibland själv, då lite större bitar. Jätteroligt tycker hon och JA det blir kladdigt fast det kommer man inte undan som förälder. Däremot kan man ju "utöva" det (BLW) hemma!

Jag tycker du ska försöka lugna ner dig, amma ett tag till och känn efter. Följ ditt hjärta! Vi mammor blir pumpade med massa olika information, som stressar upp och är svår att sålla bland!
    Lita på din magkänsla! Jag tror att du klarar detta galant:)
  • linaloo

Jose: Jag menar inte att vi inte ska lära henne att äta. Klart vi gör det. Vi ger mat, både puréer, gröt och vanlig mat i bitar. Men mest på eftermiddagen/kvällen när vi är hemma, just p g a att det blir så grisigt, både kläder, golv, bord och stol. Hemma kvittar det ju, men inte så kul på typ öppna förskolan eller hemma hos kompisar. 

Men vi försöker hela tiden. Problemet är inte att hon inte tycker det är gott. Problemet är att hon äter så små mängder. Typ 1 smakportion gröt +lite fruktpuré (gjort på 2 msk vatten och 1,5msk pulver), sen vill hon inte ha mer. När vi ger bitar av vanlig mat, så försöker hon ta upp från tallrik/bordet men får som inte in det i munnen, eftersom det hamnar typ lite varstans i handen(hon kan inte pincett-grepp). Men hon äter om vi stoppar i munnen antingen med sked eller med fingrarna. Men som sagt tidigare, inga mängder.

Idag provade vi att ge välling för första gången. Det gick över förväntan. Hon åt nästan 100 ml av 200ml som vi gjort. Gjorde mest för att se om hon sover bättre. För senaste månaden har vi ammat 3-6 ggr efter kl. 02.00 vilket tär rätt mycket på mig, speciellt nu när jag är så trött i och med graviditeten. Dock säkert jättejobbigt för henne oxå. Hon sover mycket på dagarna och somnar ofta lätt på kvällen. Men fram emot 2 tiden så vaknar hon och är jättehungrig. Fungerar inte att ge nappen bara. Hon somnar dock om direkt efter varje amning. Så jag har tolkat det som att hon är hungrig. Tidigare har hon sovit hela nätterna, förutom en amning vid 5 tiden och sen tätare på morgonen när hon vaknat. Men sen hamnade hon i nån fas och det gick inte alls att lägga på kvällarna och sen nu när vi fått ordning på läggningen så är det mycket amning istället. 
    Så håll tummarna för att hon sover som en prinsessa inatt! :)

Freja 7 april 2011 ♥
  • Jose
    linaloo skrev 2011-10-25 23:07:38 följande:
    Jose: Jag menar inte att vi inte ska lära henne att äta. Klart vi gör det. Vi ger mat, både puréer, gröt och vanlig mat i bitar. Men mest på eftermiddagen/kvällen när vi är hemma, just p g a att det blir så grisigt, både kläder, golv, bord och stol. Hemma kvittar det ju, men inte så kul på typ öppna förskolan eller hemma hos kompisar. 

Men vi försöker hela tiden. Problemet är inte att hon inte tycker det är gott. Problemet är att hon äter så små mängder. Typ 1 smakportion gröt +lite fruktpuré (gjort på 2 msk vatten och 1,5msk pulver), sen vill hon inte ha mer. När vi ger bitar av vanlig mat, så försöker hon ta upp från tallrik/bordet men får som inte in det i munnen, eftersom det hamnar typ lite varstans i handen(hon kan inte pincett-grepp). Men hon äter om vi stoppar i munnen antingen med sked eller med fingrarna. Men som sagt tidigare, inga mängder.

Idag provade vi att ge välling för första gången. Det gick över förväntan. Hon åt nästan 100 ml av 200ml som vi gjort. Gjorde mest för att se om hon sover bättre. För senaste månaden har vi ammat 3-6 ggr efter kl. 02.00 vilket tär rätt mycket på mig, speciellt nu när jag är så trött i och med graviditeten. Dock säkert jättejobbigt för henne oxå. Hon sover mycket på dagarna och somnar ofta lätt på kvällen. Men fram emot 2 tiden så vaknar hon och är jättehungrig. Fungerar inte att ge nappen bara. Hon somnar dock om direkt efter varje amning. Så jag har tolkat det som att hon är hungrig. Tidigare har hon sovit hela nätterna, förutom en amning vid 5 tiden och sen tätare på morgonen när hon vaknat. Men sen hamnade hon i nån fas och det gick inte alls att lägga på kvällarna och sen nu när vi fått ordning på läggningen så är det mycket amning istället. 
    Så håll tummarna för att hon sover som en prinsessa inatt! :)

Ja men det var det jag menade med mitt första svar. Fortsätt truga! EXAKT så höll vår dotter på, inga mängder alls. Sen helt plötsligt lossnade det. Det blev mer och mer, tillslut så slutade hon amma, utan att jag ens märkte det. Tänkte "F*n det var ju två dagar sedan jag ammade?!"

Det med vällingen var ju super!! Vår dotter älskar välling massa, men innan vi fick i henne några mängder dröjde nog flera veckor! Inga 100 ml här inte. Nu dricker hon ca 250 ml, det trodde jag nog aldrig när vi var mitt uppe i det där trugandet.

Så snart, när du minst anar det, så kommer hon att äta mer. Det är jag säker på!

Jag håller tummarna för att hon sover supergott och att hon äter mer imorgon!
  • linaloo

Jose: ammade +välling vid halvåtta. Hon blev dock superpigg o vägrade sova. Vid 10 ammade jag igen o gjorde ett nytt läggningsförsök. Somnade, men vaknade jättehungrig vid halv tolv eller halv ett(minns inte riktigt). Sen efter det sov hon till halv fem, bortsett från nån instoppning av napp. Sen ammat lite nu vid sju och åtta. Så jag är nöjd. Ska handla mer välling idag :)

• Linapina

Idag fyller mina små skruttar 3 och 19 månader! Hjärta

Tänkte att vi kunde göra en lista på oss som är här, så att man har lite mer koll. :)

Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726

Ni behöver inte skriva namn om ni inte vill såklart. :)          

• Jose
    linaloo skrev 2011-10-26 08:18:58 följande:
    Jose: ammade +välling vid halvåtta. Hon blev dock superpigg o vägrade sova. Vid 10 ammade jag igen o gjorde ett nytt läggningsförsök. Somnade, men vaknade jättehungrig vid halv tolv eller halv ett(minns inte riktigt). Sen efter det sov hon till halv fem, bortsett från nån instoppning av napp. Sen ammat lite nu vid sju och åtta. Så jag är nöjd. Ska handla mer välling idag :)
    Vad bra att du är nöjd:) Det kommer bara gå bättre och bättre!
  • linaloo
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Freja 7 april 2011 ♥
  • Carlhammar

Hej allihopa! 
    Jag hakar gärna på här!
    Vi har precis fått vårt tredje barn, och det är inte semester precis .. Man blir ju alldeles slut i skallen! Hur fasen ska man behålla förståndet? =) Men det är ju så mysigt samtidigt =)
    Så fyller på med  oss på listan =)

linaloo: Freja född 110407 i v.34+5

• Ronjas mamma
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622

Puha Carlhammar vet hur det känns har inte helt fått koll på rutinerna här hemma heller och då har vi ändå haft E i 4 månader och du har tättare mellan barnen
    Hur har ni andra det med små har ni dem hemma eller på förskola? Alla våra tre är hemma fram till december så är planen att äldsta tjejen börjar i förskola.
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)