• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Kramig

Hejsan. Tittar in här med en fråga till er mammor om det går bra. Har en liten kille på 8 månad och väntar nr 2 är i v 17. Får blandade reaktioner från vänner och folk. Får ofta höra att jag inte kommer att hinna njuta av sonen jag har, kommer att missa massor i bådas uppväxt. Det kommer att vara ca 13-14 månader dem i mellan.

Vilka reaktioner fick ni andra vid er andra graviditet och måste jag försvara mitt val att ha tätt mellan barnen hela tiden.

Kramizzar till er alla.    

• Mabaja
    Kramig skrev 2011-09-28 13:08:51 följande:
    Hejsan. Tittar in här med en fråga till er mammor om det går bra. Har en liten kille på 8 månad och väntar nr 2 är i v 17. Får blandade reaktioner från vänner och folk. Får ofta höra att jag inte kommer att hinna njuta av sonen jag har, kommer att missa massor i bådas uppväxt. Det kommer att vara ca 13-14 månader dem i mellan.

Vilka reaktioner fick ni andra vid er andra graviditet och måste jag försvara mitt val att ha tätt mellan barnen hela tiden.

Kramizzar till er alla.    
    Nu är min dotter lite äldre än din kille... Jag är gravid i v 19 och min dotter är 11 mån... Jag har inte hört några negativa reaktioner... :)
    Flicka 101010, Grodan bf 120225 mabaja.blogspot.com
  • viseversa
    Linapina skrev 2011-09-28 12:39:53 följande:
    Haha, jag ser fram emot den NEDRE listan. :) Edvin pussar ibland på Milla, och han klappar henne på huvudet. Ibland tar han hennes hand och säger "Gogga-gogga" (Goddag, goddag). 

Men när han är trött så får Milla lite hårdare klappar. Han vill också väldigt gärna sitta PÅ henne när hon sitter i babysittern.   
    Ja det problemet hade jag inte med Indra. Hon var väldigt lugn och "snäll" som bebis/småbarn och gjorde i stort sett inget hårdhänt mot Alwa. Men nu kan dom slåss så hårtussarna flyger så jag får väl igen det nu. Och kul jag kommer få sen när jag har två tonårstjejer på samma gång. Huga ryser inför tanken =(.
  • Linapina
    Kramig skrev 2011-09-28 13:08:51 följande:

Kramizzar till er alla.    
    Hej!

Jag fick inga direkt negativa reaktioner när jag var gravid. Det var mer "oj, det var snabbt jobbat".

Nu känner jag att jag ibland får försvara att jag satt min största på dagis. Men han är 1½ och väldigt aktiv så jag tror att han mår bra av att vara på dagis och springa av sig lite. Och om han inte blivit storebror så hade jag ju börjat jobba nu och han hade fått gå heltid på dagis. Nu är det ju bara 15 tim/vecka.

Sen så har jag ju inget att jämföra med, och min lilla är ju bara två månader, men ibland så tänker jag att det hade varit skönt att ha lite längre emellan dem. Men det är ju nu när båda behöver mig så mycket, jag tror att det blir lättare och lättare ju äldre dem blir. Storebror börjar ju redan klara sig lite bättre själv, så det är redan lättare nu än för två månader sedan.

Jag har så lätt för att stressa upp mig, men när jag lyckas med att inte göra det så känns allt mycket bättre. Så mitt råd är - ta det lugnt! :)

Kram!            
  • Krake

Tack för pepp, Linapina! Skönt att höra att du upplevde det som lättare när tvåan väl var ute. Jag minns det också som att min rörlighet var tillbaka i princip med en gång efter förlossningen. Ser fram emot det...

Hur det blir med jobb, vem som ska vara hemma och när, vet vi inte än. Jag är i jobbsökartagen men det är ju inte helt lätt med magen i vädret. Med sonen byttes vi om lite hipp som happ, en vecka han, två veckor jag, två veckor han, osv osv. Jag hoppas att få ett jobb med tillträde någon gång under våren (att börja innan BF känns kört nu) och då får han förstås vara hemma.

Kramig, jag brukar säga att "det finns fördelar och nackdelar med båda dera, jag kan klart förstå om man väljer att ha längre emellan men för min del passar det här bättre." Så brukar jag hänvisa till att det i min familj är fem år mellan varje barn och att jag tyckte det var och är tråkigt.

Moster, inte monster.
  • Linapina
    Krake skrev 2011-09-29 15:09:08 följande:
    Tack för pepp, Linapina! Skönt att höra att du upplevde det som lättare när tvåan väl var ute. Jag minns det också som att min rörlighet var tillbaka i princip med en gång efter förlossningen. Ser fram emot det...

Hur det blir med jobb, vem som ska vara hemma och när, vet vi inte än. Jag är i jobbsökartagen men det är ju inte helt lätt med magen i vädret. Med sonen byttes vi om lite hipp som happ, en vecka han, två veckor jag, två veckor han, osv osv. Jag hoppas att få ett jobb med tillträde någon gång under våren (att börja innan BF känns kört nu) och då får han förstås vara hemma.

Kramig, jag brukar säga att "det finns fördelar och nackdelar med båda dera, jag kan klart förstå om man väljer att ha längre emellan men för min del passar det här bättre." Så brukar jag hänvisa till att det i min familj är fem år mellan varje barn och att jag tyckte det var och är tråkigt.
    Vad skönt att kunna turas om så! Jag blev arbetslös i vecka 25 med första barnet, så det blev jag som gick hemma eftersom jag inte hade något jobb att gå tillbaka till. Jobbade lite extra från att min son var 6 månader, men där slutade jag nu i maj. Nu har min sambo precis fått nytt jobb, men det är lite svajjigt på det företaget, så det är flera som bara jobbat i några dagar och sedan fått gå. Så vi får se om han blir kvar eller inte. Annars tror jag nog att han hemskt gärna vill gå hemma med, det hade ju varit perfekt om man kunnat dela. 

Nu har min gosse varit lite "besvärlig" det sista (eller så är det jag som inte har så mkt tålamod). Han är väldigt trotsig, slänger sig bakåt när han inte får som han vill, kastar mat, slåss, sparkas, bits, åh jag blir tokig!

Men så imorse när han vaknade så fick jag två(!) pussar! Åh, vad glad jag blev. Annars brukar det bara vara hans pappa och lillasyster som får pussar. (kanske för att jag tjatar "Kan mamma få en puss") Glad

Sen flöt morgonen på bra, och nu har jag lämnat honom på dagis. Ska nog passa på att greja lite här hemma nu när lillan sover med.

Hur går det för er andra?                
  • Liszan

Vilken bra tråd!

Jag har en liten grabb på snart 15 mån och väntar bebbe nr 2 i januari, så det blir 18 mån mellan.

Idag jobbar vi heltid o lillen går på dagis, han har precis börjat där och det går bra än så länge. Det kändes dock lite konstigare för mig som började jobba i 6 månaden :=)

Jag tyckte i alla fall att det är bra att få en liten break från mammaledigheten efter att ha varit hemma i 15 mån, på¨så vis längtar jag kanske till att gå hem igen. Dessutom var det viktigt för oss att lillkillen fick börja på dagis INNAN nästa kommer så inte han känner sig undanskuffad i samband med det.

Jag har haft en teutonia, en resevagn/sulky av mindre känt märke o slår till på en UJ duo. 

Storkok är himla bra, jag har dock lite svårt för att få plats med allt i frysen, o matlådor tar sån himla plats.

Men om man äter nåt med tex biffar eller köttbullar (med potatis eller pasta) o de blir över, kan man göra en god gryta på dem o äta med ris istället för potatis...då har man fått till 2 rätter på i princip samma...

• Baby Doll

Hej!
    Får jag också vara med här? Jag fick fyra barn på två år.
    Dom är nu 3 ½, 2 ½ och tvillingarna är 1 ½ :)

Jag driver en blogg där jag skriver om vår vardag, jag är hemma mamma/fru och våran äldsta började på dagis, sitt första dag idag :) Kika gärna in ;)

www.mybabydolls.blogg.se

4 barn på 2 år, kom och kika in hos oss!
  • Linapina

Hej på er alla!

Har inte skrivit här på ett tag, har känt mig allmänt nere och vet inte om jag fått någon slags förlossningsdepression. Genom BVC har jag nu fått kontakt med en psykolog som jag går till. Uppepå detta så dog en familjemedlem plötsligt för en vecka sedan.

Hur går det för er andra? 

Jag funderar lite på hur ni andra gör när ni ska lämna den största på dagis när det regnar? Jag tycker att det är ganska kämpigt när man ska ha med babyskyddet, det regnar på bebis, och min största vägrar att gå. Nån som har tips på hur man löser det smidigt?

Och sen det här med vagn... vi har en Britax B-dual som vi är väldigt nöjda med. Men nu när lillan börjat rulla till mage så står det i bruklsanvisningen att man inte ska använda mjukliften. Men det är ju för tidigt för henne att sitta. Hur gör man då? Hur gör ni, och hur funkar det med era vagnar?

Kram på er!               

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)