• Kattdamen

Vuxna tillsammans med tonåringar

Ni som är runt 30, varför är ni tillsammans med någon som är 15-20 år? Vad ser ni i dessa egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-14 12:22
    Folk verkar ha hakat upp sig på 20. Okej, vi tar bort 20 helt och hållet. Varför är du som 30-åring tillsammans med en runt 15?

• Svar på tråden Vuxna tillsammans med tonåringar
  • Wynn88
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 22:23:14 följande:
    Lugn, vem sa något om att jag gör det eller mina vänner?
    Det jag skriver om ungarna som röker och det har jag fått höra av min systers lillebror (vi är alltså inte släkt).
    Jag har aldrig gjort nått sånt eller kommer göra, till skillnad från många andra från den södra sidan så har jag stränga föräldrar och är väldigt väluppfostrad. Så döm inte mig.
    Det är förstås möjligt att de som är födda efter -95 eller nåt, börjar spåra ur rejält.

De jag känner är födda i början på 90-talet, var (relativt) skötsamma tonåringar och är idag skötsamma vuxna. Inget supande eller knarkande där inte, inga cigg som 12-åringar eller gangbangs som 14-åringar. Inga vilda FF-fester eftersom deras föräldrar hade koll på dem, i alla fall tills de började gymnasiet

Sportig, hälsosam och skötsam är snarare ledorden bland 2000-talens tonåringar har jag som sagt hört, medan det på "min" tid var mer "inne" att vara lite dekadent, jag umgicks mycket med grungare och punkare. Men då var jag ändå 16-17 år och fick börja göra mer som jag ville (så länge jag inte verkade spåra ur ) Poängen är att det där går lite i vågor, och "kidsen" idag är varken mer eller mindre "kids" än de alltid har varit. 
  • Mini Rambo

Ja alla har ju olika syn på hur det är idag. Min bild av samhället är från den södra sidan. Sen vet jag inte hur det är hos er. Men hos oss springer 12-14åringar och köper cigg på olika butiker. Dem springer runt med höga klackar och löshår i samma prisklass som en nyare mobiltelefon och sminkar sig bättre än många andra, dem varken beteer eller ser ut som tonåringar.
    Det är inte konstigt att jag har råkat bjuda yngre tjejer på cigg, och ja det är dumt av mig att röka i huvudtaget som någon "typ" påpekade.

Men i vilket fall, att någon tycker att ungdomarna är skötsamma, andra tycker att jag ska växa upp och att jag är född i mindre fina miljöer osv. Ni har era åsikter, jag har mina.

Nu är vi lite väl OT, så tillbaks till varför äldre väljer yngre.
    Jag kan skriva en hel lista eftersom jag är lycklig med min 9år äldre kille, men det är era åsikter jag är intresserad av när det kommer till topic.

• Försök inte
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 22:57:07 följande:
    Ja alla har ju olika syn på hur det är idag. Min bild av samhället är från den södra sidan. Sen vet jag inte hur det är hos er. Men hos oss springer 12-14åringar och köper cigg på olika butiker. Dem springer runt med höga klackar och löshår i samma prisklass som en nyare mobiltelefon och sminkar sig bättre än många andra, dem varken beteer eller ser ut som tonåringar.
    Det är inte konstigt att jag har råkat bjuda yngre tjejer på cigg, och ja det är dumt av mig att röka i huvudtaget som någon "typ" påpekade.

Men i vilket fall, att någon tycker att ungdomarna är skötsamma, andra tycker att jag ska växa upp och att jag är född i mindre fina miljöer osv. Ni har era åsikter, jag har mina.

Jag kan skriva en hel lista eftersom jag är lycklig med min 9år äldre kille, men det är era åsikter jag är intresserad av när det kommer till topic.
    Vi vet inte hur gammal du är så vad innebär en nio år äldre kille är ju frågan då. Är du 15 år och han är 24 så ja, alldeles för gammal. Är du 21 och han 30, nja, ingen åsikt där.
  • Mini Rambo
    mylife skrev 2011-09-13 23:00:58 följande:
    Vi vet inte hur gammal du är så vad innebär en nio år äldre kille är ju frågan då. Är du 15 år och han är 24 så ja, alldeles för gammal. Är du 21 och han 30, nja, ingen åsikt där.
    Har redan skrivit tidigare att han närmar sig 30.
  • Anonym (Karl 76)
    lite ot, tjejen säger att hon tror att hon vet vem du e hehe..
    tbx till topic, oavsett hur gammal du e så e de kärlek som räknas. e ni lyckliga så varför inte? ha inte bråttom me barn o sånt bara
  • Wynn88

Självklart har vi våra olika åsikter! Det är bara lite svårt att hänga med i ditt resonemang när man själv inte är van vid att se 13-14-åringar som klär sig och lever som om de vore gatflickor. Och vad menar du med "södra sidan"?

Men självklart är det så att det finns "alla" sorters ungdomar och har alltid funnits. Frågan handlar mest om vad som är vanligast eller "trendigast" för tillfället. Men i mindre bemedlade förorter, är det ju inte direkt ovanligt att 12-åringar både kör moped och begår småbrott, så jag kan förstå vad du menar. Det är dock inte dessa miljöer jag brukar röra mig i och jag tror inte att det är "normen". Snarare brukar väl dessa klassas som ungdomar i riskzonen.

Själv pluggade jag en gång ihop med en tjej som var 20 och hennes kille var 29, de träffades när hon var 18. Inget konstigt med det, men då är ju båda ändå vuxna.

• Mini Rambo
    Wynn88 skrev 2011-09-13 23:11:22 följande:
    Självklart har vi våra olika åsikter! Det är bara lite svårt att hänga med i ditt resonemang när man själv inte är van vid att se 13-14-åringar som klär sig och lever som om de vore gatflickor. Och vad menar du med "södra sidan"?

Men självklart är det så att det finns "alla" sorters ungdomar och har alltid funnits. Frågan handlar mest om vad som är vanligast eller "trendigast" för tillfället. Men i mindre bemedlade förorter, är det ju inte direkt ovanligt att 12-åringar både kör moped och begår småbrott, så jag kan förstå vad du menar. Det är dock inte dessa miljöer jag brukar röra mig i och jag tror inte att det är "normen". Snarare brukar väl dessa klassas som ungdomar i riskzonen.

Själv pluggade jag en gång ihop med en tjej som var 20 och hennes kille var 29, de träffades när hon var 18. Inget konstigt med det, men då är ju båda ändå vuxna.
    Södra sidan är söder om Sthlm, alltså Stuvsta, Huddinge, Fleminsgberg, Tumba, Södertälje och allt det där.
    Ja i mina ögon är ju just det jag beskriver "trendigast" eftersom det är de jag jämt ser.

Det är de där som är så konstigt, bara för hon är myndig är det okey?
    Men paret här i tråden (76an & 93an) är inte okay därför att...? Hon är inte myndig? Han har barn? Hon har inte gått klart skolan..?

Halvt ot..
    Det här med att det är okey helt plötsligt med åldersskillnad när man är äldre verkar vara som att skaffa barn tidigt i ett förhållande. Två vänner till mig, 19 & 20år gamla, vart gravida när dem bara varit tillsammans i 6mån, alla höjde på ögonbrynet och försökte övertala dem till abort. Men när en släkting till mig 36 & 38år gamla vart gravida efter knappt 6mån så var alla överlyckliga för deras skull. I don't get it. På riktigt, jag fattar verkligen inte.
    Kan ju tillägga att det går mycket bättre för det yngre paret än det äldre!
  • fluu
    Wynn88 skrev 2011-09-13 22:07:15 följande:
    Nej, det du beskriver uppfattas tvärtom som ganska trashigt idag. Jag har flera släktingar födda på 90-talet och de har alltid varit skötsamma, sportiga ungdomar. En av dem är idag elitidrottare. Visst har de festat ibland och kanske provat att röka mm, men inte mer än så.

Du skriver "vi lever på 2000-talet". Javisst. Hälsa, mognad och medvetenhet är det som gäller på 2000-talet. Att supa, röka och leva loppan för mycket, uppfattas snarare som ganska lowlife.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Hälsa är coolt idag. Likaså att vara politiskt medveten,påläst etc. Men det verkar bero lite på från vilket område man kommer har jag märkt under min skoltid.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Anonym

Vad spelar det för roll om det är så stor ålderskillnad, är det något som skadar dig på något sätt TS? Jag tror inte det.

Älskar man varandra, så varför inte? Som dom flesta kanske vet så mognar killar lite senare än tjejer, kanske är det därför det finns många tjejer som väljer att vara tillsammans med äldre killar? För att vara tillsammans med någon på samma nivå som en själv?

Min bästa kompis är 22 och hennes kille är 10 år äldre än henne. Dom har varit tillsammans i snart 4 år (dom var alltså 18 och 28 när dom träffades) och har barn och lever lyckligt ihop.

När min mammas kusin var 15 år förlovade hon sig med en 15 år äldre kille och dom är fortfarande tillsammans, 30 år senare!

Älskar man varandra, so go for it!

Svar på tråden Vuxna tillsammans med tonåringar