• Kattdamen

Vuxna tillsammans med tonåringar

Ni som är runt 30, varför är ni tillsammans med någon som är 15-20 år? Vad ser ni i dessa egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-14 12:22
    Folk verkar ha hakat upp sig på 20. Okej, vi tar bort 20 helt och hållet. Varför är du som 30-åring tillsammans med en runt 15?

• Svar på tråden Vuxna tillsammans med tonåringar
  • Försök inte
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 21:40:17 följande:
    Du borde läst hela mitt inlägg.
    Jag trodde dem var äldre, dessutom hände en av gångerna på söder. Så ghetto in my ass..
    En gång på söder, hehe. Björns trädgård bland alla andra pack eller bakom någon buske i Vita bergen?
  • Friedegard
    Anonym (Karl 76) skrev 2011-09-13 13:40:34 följande:
    jag e 76a hon e 93a räkna ut själv, ja vet inte hur gamla vi va, jag vet att vi föll för varann, vi lever ihop idag, hon tar hand om mina barn med mig, hon tar hand om vårt hushåll med mig o allt, vi lever som vilken familj som helst. fattar inte va som e felet i de hela
    Att du snor hennes ungdom, en tid när hon ska hänga ute med folk i hennes egen ålder, istället tar hon hand om dig och dina barn. 

Det är egoistiskt av dig att låta henne göra det, och ja jag vet att du kommer säga att det är hennes beslut, men du är den äldre av er och har mer erfarenhet, du vet mer om vad hon kastar bort.  
  • Otäck
    Otäck skrev 2011-09-13 21:38:48 följande:
    Min sons pappa träffade jag när jag var arton, han var trettio. Förvisso en rätt stor ålderskillnad, men jag avgudade honom och han älskade och brydde sig om mig och det räckte... Fast inte ända fram, fyra år och ett barn senare så är det inte direkt den mest kärleksspirande relationen mellan två människor, som det var i början - men det har å andra sidan inte med åldern att göra heller.
    Och bara för att klargöra, det är inte för att jag måste vara ihop med en äldre snubbe (även om jag rent generellt sett tycker att män kring trettio är mest attraktiva) eller att han måste vara ihop med en liten flicksnärta (för nog var jag en riktigt snorvalp när jag var arton, onekligen), det föll sig bara så att vi fattade tyckte för varandra trots ålder.
  • Försök inte
    Friedegard skrev 2011-09-13 21:42:00 följande:
    Att du snor hennes ungdom, en tid när hon ska hänga ute med folk i hennes egen ålder, istället tar hon hand om dig och dina barn. 

Det är egoistiskt av dig att låta henne göra det, och ja jag vet att du kommer säga att det är hennes beslut, men du är den äldre av er och har mer erfarenhet, du vet mer om vad hon kastar bort.  
    Oftast är det tjejer som kommer från dåliga hemförhållanden. Som har behov av t ex en fadersgestalt. Tyvärr.
  • Mini Rambo
    mylife skrev 2011-09-13 21:41:28 följande:
    En gång på söder, hehe. Björns trädgård bland alla andra pack eller bakom någon buske i Vita bergen?
    He-he-he how funny!
    Inse bara, det är inte som det var på din tid. Vi lever på 2000-talet, tonåringar röker mer weed än hippitossorna gjorde. Dem går in på tobaksaffärerna och köper cigg själva, dem behöver inte ens be om langare längre. Dem fixar alkohol på egen hand och anordnar feta fester så fort föräldrarna lämnat hemmet.
    Reality. 
  • Anonym
    DeathByPickles skrev 2011-09-13 21:37:34 följande:
    Åh, trams! Jag tror nog att de flesta med hyfsad läsförståelse har vett att tolka mitt inlägg utan att spela på korkmattan, så att säga.
    Spendera ett par dagar tillsammans med en femtonåring - umgås i timmar och tala om allt mellan himmel och jord. Tycker du fortfarande att barnrumpan har vad som krävs för att bli en jämnlik, härlig och duglig livspartner? I så fall tror jag att man ska backa ett steg, andas och tala med en terapeut... eller helt enkelt gå vidare i livet och satsa på en partner som befinner sig någonstans i närheten av samma personutveckling.

Tycker man fortfarande att femtonåringen passar....? Då är det dags att vila på hälarna och mogna ett par år. .
    Bra skrivet!

Självklart finns det en och annan solskenshistoria att komma dragandes med i en sån här tråd. Och vissa tonåringar är ju "mognare" än sin ålder och kanske passar ihop med en 30-åring. Det finns ju också sådana som är  mindre mogna än sin ålder.

Och vad betyder "mogen"? Matchar man varandra vad gäller humor, värderingar, intellektuella förmågor etc. så har man ju större chans att lyckas. Gäller ju även om båda är väldigt "omogna".

Men generellt sett  tänker nog jag också att en "normal" 30-åring som fastnar för en tonåring, har nån form av problem. Att tycka hon är vacker/attraktiv - ja, det förstår jag absolut. men att i barnet se en jämbördig livspartner...det säger en del om 30-åringen.
  • Anonym (Karl 76)
    Friedegard skrev 2011-09-13 21:42:00 följande:

hörru lugn nu, tar hennes ungdom? troru inte jag har försökt prata me henne eller? när jag fick veta hennes ålder satt jag me henne flera gånger i veckan i iaf 2-3månaders tid o sa till henne att hon skulle leva sitt liv! jag försökte trappa ner me o umgås me henne trots att känslorna va starka, till slut så vart hon förbannad på mig för mitt beteende, va skulle jag göra? idag e vi lyckliga sambos.
    mylife skrev 2011-09-13 21:46:11 följande:
    Oftast är det tjejer som kommer från dåliga hemförhållanden. Som har behov av t ex en fadersgestalt. Tyvärr.
    snacka inte om saker som du inte vet stämmer, min tjej har bättre relation me sin pappa än me sin mamma, trots att dom lever ihop. de e inge dåligt hemförhållande där inte
  • Friedegard
    mylife skrev 2011-09-13 21:46:11 följande:
    ja, det gör det inte det hela bättre, det är är synd om de tjejerna, och så är det karlarna som inte begriper bättre

...eller ännu värre, de begriper och utnyttjar det faktumet .
  • Anonym
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 21:48:13 följande:
    He-he-he how funny!
    Inse bara, det är inte som det var på din tid. Vi lever på 2000-talet, tonåringar röker mer weed än hippitossorna gjorde. Dem går in på tobaksaffärerna och köper cigg själva, dem behöver inte ens be om langare längre. Dem fixar alkohol på egen hand och anordnar feta fester så fort föräldrarna lämnat hemmet.
    Reality. 
    Faktum är att ungdomar idag på 2000-talet generellt sett är betydligt skötsammare och hälsosammare än deras far- och morföräldrars generation! På 60- och 70-talet var det en drogliberalism vi inte kommer i närheten av numera. Sen vet jag inte i vilka kretsar du rör dig, men jag misstänker att din "reality check" gäller din egen umgängeskrets, och den kan jag inte svara för.
  • Wynn88

Det finns två sorter skulle jag tro: De 30-åringar som råkar träffa en mycket yngre av en slump (och då handlar det oftast inte om någon som är 15 utan kanske 18-19 och uppåt). Och de som medvetet söker sig till yngre för att de är lättare att dominera / manipulera / whatever. Eller för att de inte vill växa upp, eller inte klarar av partners närmare sin egen ålder.

Det senare är nog en ganska vanlig anledning - som många inte vill erkänna.

Sen är det inte så - som någon skrev - att alla ungdomar "super och knullar" redan vid 12-13. En del gör det, men de flesta jag känner började inte leva så förrän vid 15-16 eller ännu senare. Det är ganska bundet till socialgrupp, uppväxtmiljö mm. I min bekantskapskrets var det absolut inte normalt att hänga med vuxna när man var 13-14, eller att ha en partner på 30 när man själv var tonåring. En klasskompis till mig träffade en 23-årig kille när hon själv var 17 och jag minns att många tyckte att han var "gammal"  

Svar på tråden Vuxna tillsammans med tonåringar