DeathByPickles skrev 2011-09-13 21:37:34 följande:
Åh, trams! Jag tror nog att de flesta med hyfsad läsförståelse har vett att tolka mitt inlägg utan att spela på korkmattan, så att säga.
Spendera ett par dagar tillsammans med en femtonåring - umgås i timmar och tala om allt mellan himmel och jord. Tycker du fortfarande att barnrumpan har vad som krävs för att bli en jämnlik, härlig och duglig livspartner? I så fall tror jag att man ska backa ett steg, andas och tala med en terapeut... eller helt enkelt gå vidare i livet och satsa på en partner som befinner sig någonstans i närheten av samma personutveckling.
Tycker man fortfarande att femtonåringen passar....? Då är det dags att vila på hälarna och mogna ett par år. .
Bra skrivet!
Självklart finns det en och annan solskenshistoria att komma dragandes med i en sån här tråd. Och vissa tonåringar är ju "mognare" än sin ålder och kanske passar ihop med en 30-åring. Det finns ju också sådana som är mindre mogna än sin ålder.
Och vad betyder "mogen"? Matchar man varandra vad gäller humor, värderingar, intellektuella förmågor etc. så har man ju större chans att lyckas. Gäller ju även om båda är väldigt "omogna".
Men generellt sett tänker nog jag också att en "normal" 30-åring som fastnar för en tonåring, har nån form av problem. Att tycka hon är vacker/attraktiv - ja, det förstår jag absolut. men att i barnet se en jämbördig livspartner...det säger en del om 30-åringen.