• Wynn88

Vuxna tillsammans med tonåringar

Det finns två sorter skulle jag tro: De 30-åringar som råkar träffa en mycket yngre av en slump (och då handlar det oftast inte om någon som är 15 utan kanske 18-19 och uppåt). Och de som medvetet söker sig till yngre för att de är lättare att dominera / manipulera / whatever. Eller för att de inte vill växa upp, eller inte klarar av partners närmare sin egen ålder.

Det senare är nog en ganska vanlig anledning - som många inte vill erkänna.

Sen är det inte så - som någon skrev - att alla ungdomar "super och knullar" redan vid 12-13. En del gör det, men de flesta jag känner började inte leva så förrän vid 15-16 eller ännu senare. Det är ganska bundet till socialgrupp, uppväxtmiljö mm. I min bekantskapskrets var det absolut inte normalt att hänga med vuxna när man var 13-14, eller att ha en partner på 30 när man själv var tonåring. En klasskompis till mig träffade en 23-årig kille när hon själv var 17 och jag minns att många tyckte att han var "gammal"  

• Wynn88
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 21:48:13 följande:
    He-he-he how funny!
    Inse bara, det är inte som det var på din tid. Vi lever på 2000-talet, tonåringar röker mer weed än hippitossorna gjorde. Dem går in på tobaksaffärerna och köper cigg själva, dem behöver inte ens be om langare längre. Dem fixar alkohol på egen hand och anordnar feta fester så fort föräldrarna lämnat hemmet.
    Reality. 
    Nej, det du beskriver uppfattas tvärtom som ganska trashigt idag. Jag har flera släktingar födda på 90-talet och de har alltid varit skötsamma, sportiga ungdomar. En av dem är idag elitidrottare. Visst har de festat ibland och kanske provat att röka mm, men inte mer än så.

Du skriver "vi lever på 2000-talet". Javisst. Hälsa, mognad och medvetenhet är det som gäller på 2000-talet. Att supa, röka och leva loppan för mycket, uppfattas snarare som ganska lowlife.
  • Wynn88
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 22:11:17 följande:
    Orkar inte ens svara på hela inlägget, sorry.
    Jag menar inte att dem super skallen av sig och kör all in, jag menar på att tonåringarna/ungdomarna/småttingarna - kalla dem vad ni vill. Inte är speciellt små längre. Dem klarar sig på egen hand och lever som om dem vore bra mycket äldre.
    De har aldrig varit speciellt "små", men vissa tonåringar är (nästan) lika mogna som vuxna, andra är betydligt omognare.

För några generationer sedan, ansågs man vuxen och började ofta arbeta heltid när man var 14-15 år, efter konfirmationen. Inget nytt under solen alltså. Det som skiljer, är vad vi anser vara vuxenhet och mognad. Men att röka t ex, var "coolt" på 70- och 80-talet, men ses tvärtom som ganska trashigt idag, vare sig du är 14 eller 74. 
  • Wynn88
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 22:23:14 följande:
    Lugn, vem sa något om att jag gör det eller mina vänner?
    Det jag skriver om ungarna som röker och det har jag fått höra av min systers lillebror (vi är alltså inte släkt).
    Jag har aldrig gjort nått sånt eller kommer göra, till skillnad från många andra från den södra sidan så har jag stränga föräldrar och är väldigt väluppfostrad. Så döm inte mig.
    Det är förstås möjligt att de som är födda efter -95 eller nåt, börjar spåra ur rejält.

De jag känner är födda i början på 90-talet, var (relativt) skötsamma tonåringar och är idag skötsamma vuxna. Inget supande eller knarkande där inte, inga cigg som 12-åringar eller gangbangs som 14-åringar. Inga vilda FF-fester eftersom deras föräldrar hade koll på dem, i alla fall tills de började gymnasiet

Sportig, hälsosam och skötsam är snarare ledorden bland 2000-talens tonåringar har jag som sagt hört, medan det på "min" tid var mer "inne" att vara lite dekadent, jag umgicks mycket med grungare och punkare. Men då var jag ändå 16-17 år och fick börja göra mer som jag ville (så länge jag inte verkade spåra ur ) Poängen är att det där går lite i vågor, och "kidsen" idag är varken mer eller mindre "kids" än de alltid har varit. 
  • Wynn88
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 22:57:07 följande:
    Ja alla har ju olika syn på hur det är idag. Min bild av samhället är från den södra sidan. Sen vet jag inte hur det är hos er. Men hos oss springer 12-14åringar och köper cigg på olika butiker. Dem springer runt med höga klackar och löshår i samma prisklass som en nyare mobiltelefon och sminkar sig bättre än många andra, dem varken beteer eller ser ut som tonåringar.
    Det är inte konstigt att jag har råkat bjuda yngre tjejer på cigg, och ja det är dumt av mig att röka i huvudtaget som någon "typ" påpekade.

Men i vilket fall, att någon tycker att ungdomarna är skötsamma, andra tycker att jag ska växa upp och att jag är född i mindre fina miljöer osv. Ni har era åsikter, jag har mina.

Nu är vi lite väl OT, så tillbaks till varför äldre väljer yngre.
    Jag kan skriva en hel lista eftersom jag är lycklig med min 9år äldre kille, men det är era åsikter jag är intresserad av när det kommer till topic.
    Självklart har vi våra olika åsikter! Det är bara lite svårt att hänga med i ditt resonemang när man själv inte är van vid att se 13-14-åringar som klär sig och lever som om de vore gatflickor. Och vad menar du med "södra sidan"?

Men självklart är det så att det finns "alla" sorters ungdomar och har alltid funnits. Frågan handlar mest om vad som är vanligast eller "trendigast" för tillfället. Men i mindre bemedlade förorter, är det ju inte direkt ovanligt att 12-åringar både kör moped och begår småbrott, så jag kan förstå vad du menar. Det är dock inte dessa miljöer jag brukar röra mig i och jag tror inte att det är "normen". Snarare brukar väl dessa klassas som ungdomar i riskzonen.

Själv pluggade jag en gång ihop med en tjej som var 20 och hennes kille var 29, de träffades när hon var 18. Inget konstigt med det, men då är ju båda ändå vuxna.

Svar på tråden Vuxna tillsammans med tonåringar