• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

enlitenbitkaka skrev 2011-10-09 19:26:26 följande:
    Tack för era svar! Då vet vi att det är safe att ha stolen fram och att isofix eller bälte inte spelar så stor roll

Kan man be en babybutik om hjälp att sätta fast stolen ordentligt trots att man inte köpt den där? Har beställt en Bugaboo på Storken (Sannegården) här i Göteborg men stolen är lånad...
    Japp, endel butiker tar ut en avgift för att hjälpa till andra gör det inte. Men det brukar handla om 100-150kr. 
  • t0va
    humilis skrev 2011-10-09 19:37:38 följande:
    Min tjej blir 4 i januari. Hon väger 21 kg och huvudet sticker över stolsryggen med en tredjedel och sidskyddet trycker på hennes axlar. Hon sitter framåtvänd i en acta graco cosmic comfort.
    Hon är för stor helt enkelt. Vad finns det för stol som skulle passa? 
    Britax two-way är den stol som har längst rygg, finns ett nytt märke nu också som också ska vara lång axkid.se/
  • t0va
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-10-09 14:37:01 följande:
    TOva: ja,prova att höja axel remmarna på stolen,så blir det skönare för barnet och kanske tom att det slutar bråka och  bryta sig ur bälterna,så var det för vår son.
    herrjazz: höj spännet något högre upp,så klarar inte barnet av att ta sig loss axel spännerna.    
    Testade att höja bältet nu och det verkade inte som om han kan ta sig ur nu. Han var jättetrött och kinkig så vi får prova igen och se. Lite tråkigt bara att han är 14månader och har selen i översta hålet, om det blir samma igen som med de 2 andra hålen att det är obekvämt att sitta i stolen och selen inte hamnar jättenära kroppen så kan han ju inte ha stolen om ca 4-5cm. Nog för att han har en lång överkropp men ändå. 
  • t0va
    myran82 skrev 2011-10-09 22:34:27 följande:
    Hur lång är han? Vår pojk är 18 månader & 83 cm lång, alltså normallång men jag tycker inte han har mycket kvar i sin brio zento.
    Var 2 månader sen vi mätte men jag skulle gissa på 82cm, på ettårskontrollen var han 80.5 och han växer i en rasande fart. Det funkar ju om man kan köra efter att när öronen når kanten men om det är så svårt att dra åt selen och den sitter så dåligt när hålet för selen kommer ovanför axlarna då funkar det ju inte. 

Kan inte bara vara vi som har det problemet, eller det kanske är många som har det men inte fattar och tolkar det som att banet inte gillar att åka bil för selen gör ont på dem så byter man till frammåtvänt. 

Jag tänkte försöka få tag på maxi-cosi och fråga. 

Men varför gör man inte ett hål till, varför är det bara 3 på de stolar jag har sett i alla fall? 

• t0va
    myran82 skrev 2011-10-10 10:21:46 följande:
    Det kan man fråga sig. Vi ska troligvis köpa en axkid till sonen, var helt insnöad på twoway men det blir helt kasst med benutrymme i vår ford. Iallafall som de sa att den skulle monteras i vår bil (ford focus)
    Jag är lite sugen på axkid men den kändes så stor. Men jag hoppas den kommer hit snart så vi kan prova i bilen. 
  • t0va
    Lindreas skrev 2011-10-10 12:26:21 följande:
    Jag mailade blocket idag och frågade om de inte kan införa någon form av kontroll på att stolarna inte är för gamla när de säljs, liknande man måste göra med katter och hundar som säljs.
    Bra, men vi är många som gjort det och blocket skiter i den biten. 
  • t0va
    Lindreas skrev 2011-10-10 12:29:20 följande:
    Om vi fortsätter så  kanske de fattar..?
    japp, det hoppas jag verkligen. Brukar skicka iväg ett mail då och då. Så fortsätt tjata och skriv gärna om de svarar dig :) 
  • t0va
    Lantani skrev 2011-10-10 12:44:18 följande:
    Jag har en Britax hiway från 08 till sonen (ärvd från storebror). Jag har alltid trott att stödbenet ska vara i golvet vid montering. Men nu läser jag att den ska hänga ett par cm ovanför golvet!! Finns tom en "linjal" på själv bruksanvisningen så att man ska få in rätt höjd på stödbenet. Är det så på nyare modeller oxå, eller bara den från 08???

så skriver en på facebook. Men stämmer verkligen det? Låter ju helskumt.
    Som Lindreas skriver så är det för att när man drar i underförankringsbanden så åker stolen ner en bit i sätet. Har man nere benet först så är det mycket svårare att få stolen att sitta fast stenhårt. 

Till våran stol står det i manualen att man ska ha ner stödbenet först, sen sätta fast bältet i stolen och dra åt banden. Då går det inte att få stolen att sitta fast så vi sätter fast med bältet och drar i bandet medans stödbenet är i uppfällt läge. När stolen sen står så stabilt som det bara går då tar vi ner stödbenet så den kilas fast och stabiliserar lite till.

Jag antar att det står som det gör för att någon har räknat ut att ifall man drar åt banden så att stödbenet går ner i golvet, dessa 3-4cm så sitter stolen hyffsat hårt. Den manualen är skriven för att skapa så få misslyckanden med monteringen som möjligt. Så man inte glömmer stödbenet eller bara drar åt lite grann.

För att få stolen att sitta ännu bättre så kan man efter att man gjort allt detta dra tillbaka sätet framför, om stolen står i baksätet så stolen står mot bilstolens rygg. Detta står inte heller i manualen utan det står att man ska ha luft emellan. Men det är för att folk inte ska skita i att montera stolen ordentligt och "bara" luta mot framförvarande stol. Men det är inte fel att barnstolen får stöd av bilstolen framför.

Men skriver man ut sånt så har britax bestämt sig att det blir för mycket som kan göra att man monterar fel, dvs. att man tex först lutar mot bilsätet och sen drar åt banden och skiter i stödbenet.

Så mitt råd är att du monterar med bilbältet, underföraknringsbanden och sen när stolen står bra så drar du ner stödbenet så långt du bara kan så det också står hårt.  
  • t0va
    LillaJag89 skrev 2011-10-11 15:25:11 följande:
    vid vilken vikt är de klacken ska fällas ner på en two way? hittar inte min manual och funkar inte att ladda ner på deras hemsida..
    13kg, men man kan ha det längre. Orsaken att det står så är för att äldre barn kan/ska sitta mer upprätt i bilen. Blir nog annars lätt att man låter även de ligga ner, är ju säkrare om de sitter mer upprätt. Min snart 15kg knatte har klacken infälld för annars sitter inte han bra, han är bara 14månader. 

här har du en bra sida som har manualen, jag brukar kolla där när det ställs frågor. Klicka på rätt stol så finns manualen längst ner på sidan http://www.carseat.se/store.html 
  • t0va
    LillaJag89 skrev 2011-10-11 16:28:18 följande:
    då var de som jag gissade. ringde barnenshus och frågade och dom svarade att klacken alltid ska vara utfälld när stolen är bakåtvänd..

ringde då säkerhetsbutiken som sa att de enbart har med lutningen att göra så de spelar ingen roll på vikten..

vi får inte till stolen bra i bilen, har en v40 och hon sitter bakom passageraren. Väger ca 13 kg. men som sagt får vi inte till en bra lutning.. får testa igen senare och se..
    Har ni kil? Så jag har förstått så kan det hjälpa till att få till en bra lutning. 

Jag satte in TW i bilen idag, skulle köra sambon en bit idag när sonen var på förskolan så vi tog bort mobin som står fram och satte fast den bak lite provosoriskt, den är ju ett helvete att få fast i våran bil, sen skulle vi hämta sonen så han fick sitta i TW som vi kan montera på 2 minuter.

Han satt så bra i den, gnällde inte när vi åkte utan var glad och satt och sprattlade med fötterna. Sen åkte jag och han iväg för att handla och det var knappt något gnäll alls som det brukar vara. Tror faktiskt han sitter bättre i TW än i mobin, den här gången så kom jag ihåg nackstödet också.

Känns som om vi kommer sälja mobin och köra på TW som förstastol i bilen. 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!