• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

lilla snöflingan skrev 2012-08-06 13:07:16 följande:
    Vi drar åt för kung och fosterland Problemet brukar vara att när vi väl dragit åt klart har stolen inte samma position och sitter inte på samma ställe som när vi började Men det borde ju bli enklare om man lutar den mot sätet. Vi ska strax gå ut och se om vi lyckas montera om den bättre.

I bruksanvisningen står det att man ska spänna bilbältet först och sedan underförankringsremmarna, men jag läste någon annan här på forumet som skrev att hon drog åt underförankringsremmarna först och liksom spände fast den mot sätet och sedan drog åt bilbältet. Har det någon betydelse för säkerheten?
    Min mamma har en Golf som vi lånar nu och när sonen på 2år sitter bak så använder jag kilen men den gled rätt mycket så vi tog ett ihopvikt påslakan nu istället, blir inte lika stor lutning men det räckte, och sen är klacken nedfälld.

Vi börjar med att sätta fast underförankringsbanden, drar de upp genom hålen så de kommer på ovansidan av stolen, förbi selens lås och ner igen i bälteslåset, men vi drar inte åt utan det får vara löst. Sen sätter jag stolen tillrätta, då ställer jag in stolen framför så den kommer i lagom längd och lutar fram sätets ryggstöd.

Sen drar jag åt underförankringsbanden lite så stolen lutar emot passagerarstolen men inte står stenhårt.

Efter det så drar jag i bältet så det dras åt lite mer, och drar i underförankringsbanden lite till så de är hårda.

Sista steget är att vinkla tillbaka ryggen på förarstolen/passagerarstolen framför, är man 2 så kan man trycka TW:s rygg bakåt så sätets rygg kommer lite längre och kilar fast TW mot sätet.

Då sitter stolen stenhårt om man fått till alla band. Följer man manualen så kan man bli ståendes länge, jag lyckas inte dra i banden tillräckligt hårt för att stolen ska sitta bra, utan måste använda sätet framför eller om stolen står fram trycka fram passagerarstolen så bilstolen kilas fast mot instrumentpanelen.

Monterade stolen i min pappas passat förra veckan på parkeringen vid tågstationen. Gick rätt fort med den här varianten även om jag inte monterat i hans bil på ett år.
  • t0va
    mamma 10 skrev 2012-08-06 20:53:31 följande:
    Om ni fått fast stolen med bälte och underförankringsband så kan ni skjuta bak passagerarsätet så att stolen kilas fast mot sätesryggen! 
    men bara om man har satt fast underförankringsbanden i öglor eller ev. skenor annars så blir banden lösa igen när man flyttar bak stolen. Jag får inte fast underförankringsbanden i skenorna i våra golf/passat utan man måste sätta fast banden i stolen framför så då går de inte att flytta.
  • t0va
    Skit i det du skrev 2012-08-07 18:52:01 följande:
    Barn, snart 3 år men väger 23 kg.

Vad gör man?

Mer än råbantar han fast han är inte fet utan kraftig hela han.
    Det han sagt tidigare är att om det funnits krockdockor på 36kg som får plats i de bakåtvända stolarna så skulle de godkännas till 36kg för de klarar av vikten, så om jag var du skulle jag låta barnet passera 25kg med några kilo om det är så att barnet inte är "tillräckligt" gammal då.

Min 2åring vägde 14.5 på 1års kontrollen men stannade helt i vikt så nu väger han 15kg som 2åring, så det kanske stannar upp lite för din son så han kan sitta ett tag till.
  • t0va
    060810 skrev 2012-08-13 19:49:24 följande:
    Jag har ett problem. Jag har en Acta Graco Duoflex Xtp.
    Bältet på vänster sida är längre än det på höger sida. Märkte det nu när vi skulle köra hem. Inget som går att dra åt heller så jag vet inte hur jag ska lösa det.
    Stolen är 1.5 år gammal men endast använt senaste 8 månaderna. Köpte den på rea och sen stod den bara i väntan på hon skulle växa ur den.
    Min two-way blev sån nu när jag hade tvättat klädseln och då när jag tog av och kollade så hade jag dragit selen genom sama hål i klädseln men i själva stolen så var de i olika höjd så selen blev inte lika lång när man drog åt. Kan vara så för dig med.
  • t0va
    gosmagen skrev 2012-08-17 21:11:12 följande:
    www.jollyroom.se/produkter/bilbarnstolar/bilb...
    Så du menar att jollyroom säljer så gamla stolar?
    Japp, jag köpte en som var 1.5år och en annan tjej fick höra att stolen hon ville ha var slut så de skulle få en ny leverans men när hon kollade tillverkningsdatumet så var stolen 2år gammal. Så antingen lagerför de gamla stolar eller köper in gamla stolar. Jag har ifrågasatt det men inte fått något svar från jollyroom. Så därifrån skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa fler bilstola om jag inte kan åka och lämna tillbaka.
  • t0va
    Coyote skrev 2012-08-21 12:20:57 följande:
    Jag blir galen... Jag monterar och monterar om stolarna i bilen dagligen känns det som. En hi-way, en Be-logic och en Tri-logic i en Passat från -98. Ingen isofix. Att ha storebror i fram fungerar bra, och tjejerna i baksätet, men det blir trångt för maken som sitter bak, och vi kan inte använda bas till stolarna i mitten, eftersom stödbenen är för långa. Hi-way i mitten går också hyfsat bra, det blir ont om benutrymme för sonen, men maken sitter bättre, och vi kan använda basen till ett babyskydd i framsätet. Det andra babyskyddet får man nästan kila fast bredvid hi-way i baksätet, men alla får i alla fall plats. Men hur fasen ska man placera stolarna för att det ska vara optimalt? Jag hade planer på att låta hi-way luta mot framsätena och hoppa över stödbenet, men dels når jag inte fram om förarstolen ska stötta bilstolen, och dels blir det väldigt lite benutrymme för maken i baksätet.

Hi-way fram gör att jag inte ser den yttre backspegeln, så det funkar inte heller jättebra.

Tips, idéer? Jag längtar efter att byta ut babyskydden mot hi-way, kan jag säga!
    Du kan köpa en "blindspegel" på rusta och ha på ytterbackspegeln där bilstolen står, då ser man bak trots att det är en bilstol där. Vi har använt den varianten.

Hur gamla är barnen i babyskydden?
  • t0va
    Coyote skrev 2012-08-21 13:38:09 följande:
    t0va, smart! Det ska jag titta på! Tjejerna är fem veckor, så det dröjer innan vi kan byta tyvärr.
    ajdå, ja det är kanske liiite tidigt att byta då. Det tar ett tag att vänja sig vid den spegeln men det gjorde att vi kunde ha stora mobin fram och jag som är kort ändå såg bakåt så det blev stor skillnad. Kostar typ 50spänn så det är inte hela världen om det inte funkar.
  • t0va
    IVFmamma skrev 2012-09-07 11:42:44 följande:
    Hur gör man när man ska åka buss, hur är reglerna vid bussåkning? Gäller barn födda 04,05,07,08,10 och 12. Jag har 3 barn födda 08,10,12 som alla sitter bakåt men jag orkar inte krångla in 3 bakåtvända stolar i en buss. Är det bättre å ta egen bil? Hur gör man med barnen födda 04,05,07(min syster barn)
    Det beror på hur du ska åka, stadsbuss så har jag inte stolar, funkar inte att släpa med. Men vi har åkt på resa med buss då sonen var nästan 1år och då satt han i babyskyddet, sen åkte vi för ett par veckor sedan då han var nästan 2år. Ena gången satt han på bälteskudde, fanns bara 2punktsbälte men bättre än inget. Vi hade ingen stol som gick att släpa med då, andra gången så hade vi en britax two-way som vi fäste i bussen, det gick precis och blev väldigt upprätt men funkade.

Skulle jag åka på långresa och kan välja bil hade jag valt det utan att fundera, är krångligt att ta med stolar, montera och sen bara att åka en längre sträcka med barn i buss där man inte kan stanna när man vill osv.
  • t0va
    soda skrev 2012-09-07 12:01:00 följande:
    Måste bolla lite tankar med er experter!
    Vi har precis köpt en ny bil, som har isofix fästen! Bilen vi hade innan hade inte det, så vi har en britax hi-way till lillen (som är 7 månader) jag är nu supersugen på att köpa en axkid  kidzofix, men har lite svårt att motivera varför för maken här hemma, Lillen sitter bra i sin hi-way och den är enkel att montera och sitter superbra i bilen.

Men visst är det så att kidzofixen går att använda längre tid än hi-way? Högre ryggstöd va? Kanske kan vara ett argument att han kan ha den längre och vi kan använda hi-wayen i "pendlar"bilen *klurar* Men är two-way större än axkiden?

Och är kidzofixen så bra som den verkar? Har inte träffat på någon som faktiskt haft den, men den verkar ju otroligt smart när man läser om den.
    Kanske inte det svaret du vill ha men jag skulle ha väntat några månader med att köpa en axkid och köra på hi-way, för axkid funkar bättre för lite större barn, det finns en dyna man kan ha för att små barn ska komma högre upp så selen kommer rätt men jag skulle kört på hi-way ett tag till.

Two-way är aningen längre i ryggen men axkid är också väldigt lång jag tycker axkid vinner över two-way på de flesta punkter förutom att axkid är tyngre så det är inget man bär omkring på och sen att den är några cm längre, men de där cm tar ju ett par år innan våra barn behöver och då kanske det finns något annat som är ännu längre.

Vi har kidzofix till sonen på 2år och är supernöjda, nu finns det några uppdateringar sen vi köpte och några till är på gång så då blir stolen ännu bättre. Vi har en two-way också som extrastol bla. när vi ska till mormor och morfar och åker tåg eller i buss.
  • t0va
    Joico skrev 2012-09-10 21:41:39 följande:
    Det finns svalkande dynor/inlägg t.ex www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=281. Fårskinn ska ju också vara svalkande. Och så har jag hört att det ska funka bra att lägga en bit bomullslakan under barnet också?
    Fast fårskinn är ju tjockt och bommulslakan är inte flamskyddat vilket jag antar att dynorna är eftersom de är godkända. Vet flera som använder de och är nöjda.
  • t0va
    caspersmamma 08 skrev 2012-10-02 17:39:09 följande:
    Maxi cosi babyskydd fördelar/nackdelar ni som haft den har ni varit nöjda
    läs ovan, vi har bytt till en ny tråd nu. länken finns i inlägget ovanför.
  • t0va
    Skit i det du skrev 2012-10-02 18:35:20 följande:
    Hjärnsläpp igen.

Nu måste vi ha en annan stol. Har en Britax Multi-Tech II . Den är nu så gott som urvuxen med bältena.

Så jag gissar vi får satsa på en framåtvänd som har längre bälten? Om det finns?
    Kan ju dra på det någon vecka till men så fort vinterkläderna kommer fram så går det inte att knäppa bältet.

Så vad väljer man till en lång och stor kille som snart blir 3 år?
     www.familjeliv.se/Forum-3-101/m66634130.html Vi har en ny tråd nu.

Framåtvänt ska du INTE använda stolens internbälten utan bilens bälte. Så stolen blir något man sitter på inte sitter fast i. Har man stolens bälte så sitter stolen fast i bilen och barnet i stolen, vid en krock så är barnets kropp fast förutom huvudet som kastas framåt och bromsas inte upp utan det blir en kraftig påfrestning på nacken. Med ett bilbälte så bromsas man upp på ett annat sätt som är skonsammare.

Britax two-way är stolen som har längst rygg där borde ditt barn kunna sitta ett bra tag till bakåtvänt, ang bältena så ska man inte ha tjocka kläder på barnet under bältet, detta gör att bältet inte kommer nära kroppen så vid krock skyddar det inte lika bra. Är samma för vuxna vi ska också ta av oss tjocka jackor och ha bältet under istället.

Vart finns ni i landet, är det norrland så det är väldigt kallt redan nu?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!