BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
lilla snöflingan skrev 2012-08-06 13:07:16 följande:
Vi drar åt för kung och fosterland Problemet brukar vara att när vi väl dragit åt klart har stolen inte samma position och sitter inte på samma ställe som när vi började Men det borde ju bli enklare om man lutar den mot sätet. Vi ska strax gå ut och se om vi lyckas montera om den bättre.I bruksanvisningen står det att man ska spänna bilbältet först och sedan underförankringsremmarna, men jag läste någon annan här på forumet som skrev att hon drog åt underförankringsremmarna först och liksom spände fast den mot sätet och sedan drog åt bilbältet. Har det någon betydelse för säkerheten?
Vi börjar med att sätta fast underförankringsbanden, drar de upp genom hålen så de kommer på ovansidan av stolen, förbi selens lås och ner igen i bälteslåset, men vi drar inte åt utan det får vara löst. Sen sätter jag stolen tillrätta, då ställer jag in stolen framför så den kommer i lagom längd och lutar fram sätets ryggstöd.
Sen drar jag åt underförankringsbanden lite så stolen lutar emot passagerarstolen men inte står stenhårt.
Efter det så drar jag i bältet så det dras åt lite mer, och drar i underförankringsbanden lite till så de är hårda.
Sista steget är att vinkla tillbaka ryggen på förarstolen/passagerarstolen framför, är man 2 så kan man trycka TW:s rygg bakåt så sätets rygg kommer lite längre och kilar fast TW mot sätet.
Då sitter stolen stenhårt om man fått till alla band. Följer man manualen så kan man bli ståendes länge, jag lyckas inte dra i banden tillräckligt hårt för att stolen ska sitta bra, utan måste använda sätet framför eller om stolen står fram trycka fram passagerarstolen så bilstolen kilas fast mot instrumentpanelen.
Monterade stolen i min pappas passat förra veckan på parkeringen vid tågstationen. Gick rätt fort med den här varianten även om jag inte monterat i hans bil på ett år.