• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Yanya skrev 2011-12-19 12:55:02 följande:
    Jag är den där människan som ringer polisen och uppger reg-nr när jag ser bilar med obältade barn, vet inte om dom kan göra mycket åt saken men jag har svårt att bara släppa det utan att försöka göra något. 

Min egen 2½-åring sitter bakåtvänd med 5-punktsbälte. Hon är lång så det börjar redan bli lite trångt men vi räknar med att fortsätta så länge det bara går, helst fram tills hon är 4 år. Blir det svårt kommer jag i första hand söka råd för om det går att trixa med lutning eller liknande.
    Hennes farmor har många gånger bett om att få sätta stolen i annan bil o.s.v men då vi fick den installerad av försäljaren så vägrade vi (jag). Hon satte babyskyddet fel en gång vilket skrämde skiten ur mig, tänk om något hade hänt! Ska hon köra våran dotter får hon låna våran bil.

Säkerhet i bilen är jätteviktigt!  Jag skulle aldrig förlåta mig själv om hon blev skadad och jag visste med mig att jag inte hade varit noga med hur hon satt. Och där är det skitsamma om jag kör jättelugnt, andra bilister har inte samma respekt för att jag kör runt på det dyrbaraste som finns. 
    Precis, det hjälper ju inte att man själv kör superlungt, rattfyllon och andra dårar finns överallt. Så det argumentet är inte hållbart.

Synd att det det börjar gå tillbaka till att "när vi var små så åkte vi i bagaget och det gick ju bra" istället för att låta barnen åka säkrare. Men man är väl lat i vissa fall och tycker det ser ut som om barnen har det trångt.

Om jag kollar på min son så nu i nya stolen så når hans fötter inte sätet, men med TW så gjorde han det men han sitter alltid skräddare, även om han ligger i min famn och vilar så vill ha ligga i "grodposition" samma sak med vagnen. Så jag tror inte han har några problem alls med det men andra tycker nog det ser obekvämt ut.

Jag är likadan jag sitter alltid skräddare i soffan och gärna på stolar också, är överrörlig och jag antar att sonen är det med. Men så länge barnen inte klagar så är det ju bara att tuta och köra.
  • t0va
    Coyote skrev 2011-12-19 13:02:57 följande:
    Förlåt, men jag reagerar på att ni inte vill flytta stolen. Betyder det att ni inte kan montera den på egen hand? För mig är det superviktigt att kunna.
    Bra fråga, för om man inte kan montera den själv kan man då kontrollera att den sitter fast. Alla stolar vi har haft har behövt justeras efter ett tag, de rör sig lite och bältet glider så den inte sitter lika stenhårt fast längre.
  • t0va
    Tarda skrev 2011-12-19 17:50:49 följande:
    t0va: När vi köpte vår kidzofix sa han som demade stolen (tror det var skaparen på Axkid) att den ska knäppa till sådär och hoppa upp lite, har för mig att han sa att den knäpper 2-3 ggr, inget att bry sig om alltså. Tänk dig lite som en hjulbroms på barnvagnen som måste hamna i rätt läge.
    ok, vi var ute och åkte nu igen och då var sonen lite mer sammarbetsvillig så jag tror det gick att dra åt selen lite mer, för nu knäppte det bara några gånger och nackstödet rörde sig inte. Förut så spände han nog kroppen så selen slackade lite efter et tag.

Tycker bara den känns så lång, för varje gång nu så går den i bottenläge med nackstödet och sonen är ju lång själv. Så det är nog ingen stol att ha steget från babyskydd.
  • t0va
    Gurkan skrev 2011-12-19 20:08:35 följande:
    Hej!

Jag skulle behöva ha lite hjälp. Jag har lite problem inte bara med en utan med två stolar!

Vi har en liten skoda fabia och försökte montera en hi-way i den. Tyvärr finns det airbag fram och vi funderar skarpt på att plocka ut den eftersom vi inte får Hi-wayen att sitta bra. Bäst är mitten bak men ändå inte. Kan man ha stödbenet mot den där upphöjningen som finns mitten bak på bilen?  
    Tyvärr lutas stolen mot framsäten och det ska den väl inte göra?
    Med andra ord vi ska inte använda stolen så va?

det andra problemet är en mitsibushi galant med väldigt skålade säten. Vi försöker montera en two-way i framsätet men det är så skålat. Provade att, efter ha googlat, sätta hi-way-kilen under och då vickade i alla fall inte sätet längre men jag får fortfarande inte ryggstödet att ligga helt mot instrumentbrädan utan det fattas någon centimeter. Lägger man lite tygnd på ryggstödet så ligger det emot men inte annars.
    Vad gör jag för fel? 
    ok vi börjar med hi-way, ja den får nudda passagerarsätet, det står i manualen att den inte får det men det är för att de skriver den för idioter. Dvs. att det inte är någon risk att folk inte bara låter den nudda utan har all sin tyngd emot sätet och inte stödbenet men så länge stödbenet är hårt förankrat så får stolen nudda ryggen.

Om stödbenet går att ha helt utfällt så kan du ha den på kardantunneln där i mitten, men på många bilar så går det inte att ha stödbenet helt utfällt och då är det inte ok.

Ang. two-way så när jag monterar den fram så drar jag bak bilstolen lite och monterar barnstolen sen ber jag någon dra i spaken för att ändra stolens position och själv sätter jag mig bakom och har fötterna långt ner på passagerarstolen framför och trycker för kung och fosterland så stol med barnstol åker fram och när jag trycker så mycket det går släpper den andra spaken och jag trycker lite till. Då kilas stolen fast som berget. Att bara dra i remmarna och få den att ligga an mot instrumentbrädan har aldrig funkat för mig.

Man får göra så när man monterar och då rätas stolen upp lite så den blir lite mer upprätt i alla fall om underförankringsbanden sitter fast i stolen och inte i öglor under.
  • t0va
    Gurkan skrev 2011-12-19 20:34:31 följande:
    Tack T0va! Vi provade att sätta two wayen i den lilla bilen, det blev rätt upprätt är det någon fara? Vi ska inte ta några längre turer i den. För i mitten bak på lilla bilen sitter two wayen som berget. Hiwayen passar bra i den andra bilen så det enda frågetecknet är om two wayen kan vara för upprätad?
    det är bara att testa, om barnet lutar framåt och hänger i selen så är det för rakt, men sitter barnet ok så är det lungt. De ska sitta så rakt som det går och om barnet inte somnar i stolen så är det bara bra om man inte halvligger.

Du kan inte fota så kan vi säga om det är för mycket. Annars kan man lägga handdukar eller filtar under stolen så den får lite mer lutning. Finns en speciell kil för two-way också men det funkar ofta med handukar och filtar.

Vi har kilen men det är för att våra säten är så extremt mjuka så vi måste använda halva linneförrådet för att bygga upp något om vi kör med sånt ;)
  • t0va
    Sponkilonk skrev 2011-12-19 23:24:23 följande:
    Minns att en kvinna från NTF som informerade på BVC sa att man ABSOLUT inte skulle lägga några kuddar eller filtar under stolen. Varför vet jag inte, men jag minns att hon poängterade detta. Det kan vara värt att kolla upp i alla fall.
    jag har också hört och läst det när jag sökte runt efter lösningar för att få våran mobi att sitta bättre. Vi har så mjuka säten så när man spännde stolen så ryggdelen åkte ner i sätet så åkte fotdelen upp och fick inget stöd alls.

Men då pratade jag med robert bell som sa att det går att lägga fasta handdukar eller tjocka vävda filtar under som gör att det blir hårt och stabilt. Men att bäst är om man har typ hård frigolit, inte vanlig frigolit utan hårdare men ändå lätt. Tex. det materialet som kilarna som britax har är gjorda av.

Om jag får gissa så säger de att man inte ska ha något under stolen för att det är större risk att det blir fel, folk som lägger mjuka kuddar under som hamnar på snedden och som gör att stolen glider.

För oss funkade det dåligt att ha filt under fotdelen på mobin, var bättre med frigolitvariant. Jag kan kolla om jag hittar det Robert Bell skrivit.
  • t0va
    Tarda skrev 2011-12-20 10:58:16 följande:
    Dynan gör större skillnad än man kan tro, vi bytte när dottern var 8 månader (åkte bil med henne extremt sällan så vi väntade in en kampanj på Kidzofix) men hon hade suttit ok redan 1-2 månader tidigare. Den är ju inte skålad som Hi-way eller Mobi så har man en ostadig plutt går det såklart inte men med en 6 månaders som sitter själv funkar den.
    Så bra, vet du om det är orginal eller något de lånat från ett annat märke? Vi fick inte med någon och jag har inte sett den som reservdel heller. Har inte orkat maila och fråga, nu behöver inte min kotte det men det är intressant att veta.
  • t0va
    Natasha76 skrev 2011-12-21 20:13:47 följande:
    Jag startade just en tråd om att jag varit till Klippan på krocktest idag och fått titta på deras nya Triofix. Men nu ser jag den inte mera. Jag vet inte vad det är som råddar, men jag skriver här istälet då.

Jag har, som ni säkert märkt vid det här laget, en hel del bilbarnstolar och har som hobby att testa och recensera dem, helt som vanlig förälder (med det här som hobby). Jag har också testat andra stolar, men just idag var det extra häftigt då jag fick vara med på ett krocktest.

Om någon är intresserad av att läsa vad jag tycker om den nya stolen, isofix bakåtvänt till 18 kg och sen bältesstol med isofixbas till 25 kg och sen bältesstol utan bas till 36 kg kan ni titta in till min blogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen

Jag är alltså inte knuten till Klippan på något sätt och säljer ingenting.

På bloggen skriver jag också mycket nyttigt som är värt att veta när man väljer bilbarnstol till sitt barn efter babyskyddet. Och idag fick jag massor med ny kunskap av experterna på Klippan (de som gjort Duologic).
    skrev i din blogg men jag kan ju fråga här med, vad är det för ändringar som kommer komma?

Har bara pratat med robert bell om triodix men inte sett den  i någon bil, ser ju vettigt ut om man har en liten bil eller om man tex. kör taxi och växlar mellan baby, bakåtåkande och framåtåkande. Hur är det med selen är den lätt att ändra i höjd?
  • t0va
    Natasha76 skrev 2011-12-22 12:44:25 följande:
    Tack för frågan! Jag har själv gjort detektivjobb i ett år och inte riktigt kommit på det och så har dom en hel power point presentation om ämnet bara för mig... Gissa om jag var glad! Jag ska skriva inlägg om det senare. Hinner inte nu i julstressen och så är det bra att panta på något också ;)
    ja det var visst någon som hittat på att man ska fira jul ;)

Jag väntar med spänning :D
  • t0va
    Gurkan skrev 2011-12-23 11:19:06 följande:

Är det för upprätt?
    Vi ska inte åka längre sträckor i bilen så sova blir det ju inte tu tal om... 
    tycker inte heller det ser för upprätt ut.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!