• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Min mor och bror har en golf var, vi har också en fast en jättegammal. I deras bilar får våran mobi plats bak och jag kan i alla fall köra och sitta ok fram. Funkade att ha kusinen på bältesstol fram också. 

Men de har inga fästöglor i Golfen, vet inte om det går att sätta dit. I våran går det inte, och i morsans bil som är en golf modell 2011 tror jag så sitter sätet upphöjt lite så det är lite krångligt att få en bra lutning på remmarna så stolen sitter fast.

Men utrymmesmässigt så tror jag att man får plats och kan sitta ok, mobin tar ju upp massa mer plats än en hi-way.

Vi har haft mobin och sen 2 vuxna bak och 2 vuxna fram, men det var trångt men det gick. :)  

• t0va
    Lindreas skrev 2011-08-26 13:30:06 följande:
    Vi räknar med att vi inte kommer behöva ha med oss en syskonvagn särskilt ofta, och planen är (haha, jag har tänkt igenom det här märker jag!) att köpa en BabyJogger Select, den är inte särskilt stor, så jag gissar att den får plats i bakluckan. Nu har vi en Brio Go, och den blir väldigt liten ihopfälld, ännu mindre när man tar av hjulen, så det ska vi testa om det går att få in, får kolla hos en bilhandlare.

T0va, hur gammal är er bil? Vi tänker oss att köpa en runt -00 eller så, och eftersom vi bor mitt i stan så kommer vi använda den främst för att åka och handla (och då behöver ju inte alla följa med alltid) och hälsa på våra föräldrar och liknande. Dessutom känner vi att om vi köper en lite äldre bil så kommer inte värdet sjunka så mycket, så vi skulle kunna sälja den om något år eller två om vi märker att den blir för liten.
    97 tror jag att det är. Jag har testat att sätta fast two-way i våran bil och i upprätt läge så är det massa plats för benen. Nackdelen är att vi har så mjuka säten att det mesta är krångligt att sätta fast men two-way sitter bra :) Det är rätt så gott om plats i sidled. Vi fick in sonen i mobin och 2 resekaninburar i rad. 

Jag spänner fast även kaninburarna med bältet, det kändes som om vi hade 3 barn som skulle sitta fast och jag sa åt sambon att 2 barn till blir det inte ;)  
  • t0va
    Joico skrev 2011-08-30 00:47:15 följande:
    Nån här som har koll på hur man lättast monterar en bilbarnstol bakåtvänd i baksätet på en Audi A6 (2007)? Skenorna är ju nedsänkta i golvet och det går inte att få banden mellan ryggstödet och sitsen på framstolarna. Hmm.... hittade på nåt "rör" under stolen men vet inte riktigt vad det är, kan inte se det (kanske om jag ställer mig på huvudet på golvet bak ) så jag vet inte om man vågar sätta banden där? Andra tips? 

Annars kan man ju sätta fram iofs, nyckelavstängning och man kan sätta ihop banden till ett långt, lägga runt ryggstödet och slänga under stolen. Men bak vore bättre. Tips?  
    Vet inte om det kan vara ungefär samma som våran gamla golf, men där har vi satt banden i röret som går från sitsen ner till skenorna. Jag frågade herr Bell om det och det var ok att sätta. Vi kan visserligen sätta mellan sits och ryggstöd men då kommer banden så högt upp så det blir knasig vinkel att dra banden. 

Så ställ  dig på huvudet och se om du hittar något kul, jag hittade massa saker som vi trodde vi tappat bort där under stolen också :D 
  • t0va
    Tarda skrev 2011-08-30 15:28:57 följande:
    I monteringsanvisningarna för vårt babyskydd från Besafe står det att det ska vara 20 cm till stolen framför alt. att den ska vila på stolen om det inte går. Men vadå vila, det är ju inte någon instrumentbräda utan en stol med helt fel vinkel, babyskyddet blir ju snarare fastklämt, ska det vara så? Jag tycker stolen känns så lös när den bara sitter fast med bältet, hur rörligt kan ett babyskydd kännas och ändå vara trafiksäkert?
    Den ska sitta hårt fast, blir ju inte som en större stol men den ska inte glida omkring. Vi drog åt bältet när vi satt fast den i babyskyddet samtidigt som vi tryckte ner babyskyddet och då satt det ordentligt. 
    Joico skrev 2011-08-30 09:58:42 följande:
    Du menar alltså själva klumpen som gör att stolen kan glida på skenorna? Det går nog inte heller, tror jag... Inte helt säker men jag tror inte det. Får kolla

Röret jag hittade på går jäms med sitsen kan man säga, alltså vägrätt. Haha ja jag får ställa mig på huvudet! 
     mm... är det jag menar, finns på mina släktingars golf också fast i våran bil är det krångligare att få till så jag brukar hissa upp sätet till max och trä om banden och sen sänka ner till där jag vill ha det. Tror vi har ett sånt rör också men det har jag inte tänkt på att man kanske kan fästa banden i. 
  • t0va

eller så gör du som alla andra idioter och tar självhäftande tejp ;) 

Igår vägde vi sonen 13kg så nu är det bara 2kg kvar tills han kan få sitta framåtvänt, tänkte åka till babybutiken och prova stol och se vad de säger om de säger något alls eller stoppar oss.  Han är precis 1år och går inte ens själv så de borde ju reagera på att han är för liten. Annars kan man ju ha en kort treåring, även om det är korkat att vända en sån också. Skulle vara kul att åka runt till några butiker och filma vad de gör. 

Spegeln vi köpte http://www.pappaprylar.se/bearview-baksaetesspegel  är verkligen värd sina pengar, fast vi hittade en begagnad. Har testat den nu ett par veckor och så bra man ser och den sitter kanon också även utan nackstöd. Sen att det funkar att trösta och avleda sonen med. Så det enda jag ångrar var att vi inte köpte den direkt utan gick på billigare alternativ och hoppades att det skulle bli vettigt. Så om någon tvekar så köp. 

• t0va
    RoseMj skrev 2011-08-30 21:48:08 följande:
    Norgesessan, det var en Britax som hon på Babyproffsen tyckte var bra. Den gick att bredda i sitsen och så drog man upp nackstödet. Hon sa att den hade bra sidoskydd också. Tänkte kika på Be safe också då och se om jag gillar bälstesstolen mer än vad vi gjorde med den bakåtvända vi köpte -08.
    Den var jag och klämde på och provsatt med min ettåring, som inte kommer få ha en sån på många år men för skojs skull. Den kändes vettig i alla fall. Ja det är en djungel med stolar och få saker som både funkar för barnet och bilen är inte det lättaste. 
  • t0va

Igår såg jag en familj med utländsk härkomst parkera i garaget här, de plockade ur en liten tjej, gissar att hon var kring 2år. Hon satt frammåtvänd i en gammal two-way. De hade hunnit iväg när vi kom ur bilen. Så synd för det är ju lätt att vända tillbaka stolen och få det säkrare när man ändå har en sån stol. Bilen var en minibuss så sätter man henne längst bak stör hon ju inte in och utpassagen heller. 

Får se hur lång tid det tar innan jag ser en massa idioter på förskolan som har sina barn dåligt fastsatta.  

• t0va
    Lindreas skrev 2011-09-02 09:45:28 följande:
    Oj, det fasar jag nästan för. När jag jobbar så ser jag ju inte hur barnen sitter i sina stolar, men när min plutt börjar på förskola själv så lär man väl få se ett och annat på parkeringen... Kan man ta upp en sån sak på ett föräldramöte? Alltså om man ser att det är flera som inte har koll? Eller är man en pain-in-the-ass då?
    Jag funderar på att sätta upp lite info på infotavlan om det är så att jag ser att det är så. Tycker inte man är pain in the ass om man informerar. Man kan kanske prata med ntf och få broschyrer och dela ut till alla och inte ta det som "jag har sett att ni inte har era barn säkra i bilen". 
  • t0va

Nu verkar det som om vi fått lite pengar över till att köpa en ny extrastol, blir en two-way, men är det någon som vet om det finns någon kampanj eller kommer vara inom kort? 

• t0va
    Finesse skrev 2011-09-03 21:57:59 följande:
    hmm... ingen aning faktiskt, ring och hör med Akta.. eller NTF
    eller ännu bättre robert bell drbob@sakta.se
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!