lilla snöflingan skrev 2011-09-05 18:53:08 följande:
Så de stolar som har både isofix och vanlig fastsättning är duologic, belogic och kidzofix, har jag fattat det rätt då? Jag tycker alla tre ser så stora ut? Eftersom vi ska montera in och ut den ofta och därmed också bära den en del så känns det som att det är smidigast att ha en mindre stol? Dessutom är mammas och pappas ena bil rätt liten, en golf, så det finns kanske inte jättemycket plats för en bilbarnstol. Vi har funderat på Britax Hi-way, tror ni den skulle vara bra? Är den jobbig att montera in och ur?
Vi ska flytta till Göteborg om en månad, Tilda är då 6 månader så det känns lite onödigt att släpa med sig babyskyddet i flytten? (Vi kommer flyga eller möjligtvis åka tåg, vi flyttar 120 mil). Men Tilda var 61,5 cm och vägde 5670 g vid fyra månader så hon är rätt liten och det kommer dröja länge innan hon väger 9 kg antagligen. Tror nu hon är för liten för en bilbarnstol om en månad? Det är ju enklare att montera babyskyddet så det kanske är bättre att ha kvar det så länge det går? Pust, jag vet inte alls hur vi ska göra så jag behöver lite hjälp
Kan hon sitta hyffsat så kan det funka. Åk och provsitt stolen i en babyaffär så vet du. Jag tror hi-way är helt rätt men tänk på att många golf har höga säten och den gamla modellen har kortare stödben som inte passar i alla bilar. Vi har en gammal golv och min mor en ny i våra bilar räckte inte stödbenet ner med den gamla modellen. Men köper du i affär så ska det vara den nya :)
Det viktiga när ni väljer stol är att hon sitter bra i den och bältet når dit det ska. Vikten är inte viktig, utan sitter hon bra med bältet och kan sitta upp lite så är det bra. Vi bytte när sonen var 6månader.