• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

linas fina skrev 2011-09-03 22:54:14 följande:
    En fråga. Mitt barn åker bakåtvänt och har 10 kilo till godo på stolen. Hon är 4 år och 8 månader. 
    Dock är hon ganska lång så bältet sitter nu konstigt. Det liksom böjer sig från baksidan över hennes axlar. Spänner man trycker man liksom ner henne istället för fast henne. Förstår ni hur jag menar?
    Detta kan väl inte vara så bra? Borde jag byta stol och vända henne framåt? Jag vet ju att hon närmar sig 5 år. Men hon sitter bra förövrigt och har plats för benen. Hon är smal så hon sitter fortfarande okej i stolen förutom längden där vid ryggen.. 
    Vad har hon för stol? 
  • t0va
    linas fina skrev 2011-09-03 23:00:22 följande:
    Acta graco 9-25 kilo. Kommer inte ihåg vad modellen heter just nu. Men det är ju en sån man kan ha åt båda hållen.
    är det en sånhär? http://barneutstyrsguiden.no/2010/03/acta-graco-cosmic-comfort/

Åk till en butik och prova britax two-way den stolen är den längsta på marknaden i rygglängd och endel barn kan sitta bakåtvända till 6år och lite till. Vi har en sån som extrastol nu, sonen är bara ett år men han har lång rygg än så länge och fortsätter det så lär vi behöva two-way eller någon liknande så han kan sitta bakåtvänt länge. 
  • t0va
    Natasha76 skrev 2011-09-04 20:21:13 följande:
    Vi har Kidzofixen. Den är en stol som det går mycket bra att fästa med bälten. Bältesfästningen är inte någon dålig fästmetod alls för den. Med bälten kan man också få den högre upp på sätet än med isofixen. Det gör att man får in den på trängre platser med bältet än med isofixen.
    Funkar fastsättningen med banden som spänns åt automatiskt så bra som det låter? 
  • t0va

Jag förstår inte skillnaden mellan om man har bältena i axelhöjd eller under när det gäller att trycka ihop ryggraden. Barnet kommer ju åka uppåt i bägge fallen, eller rör de sig inte uppåt alls vid en krock? 

Sen att det inte är bekvämt eller om de inte sitter åt ordentligt då är det ett problem. När sonen hade bältena för långt ner så gnällde han massor och det var krångligt att dra åt hårt för han trycktes ihop i stolen.  

• t0va
    Lindreas skrev 2011-09-04 22:24:04 följande:
    Men förresten, jag tittade just på vår hi-way, där står det i bruksanvisningen att om man väljer mellan två hål för bältet i ryggen så ska man välja det som kommer ut nedanför axlarna än de ovanför.
    och på mobin står det tvärt om. Jag fick nämligen höra att det var som med Hi-way så därför höjde jag inte när sonens axlar var under men inte riktigt uppe vid mellersta hålet. Sen när jag läste manualen, var en pålitlig person som sa hur det skulle vara så såg jag att det inte var så. När vi bytte så slutade han vara gnällig under färden så troligen satt han väldigt obekvämt. Snart är det dax att höja ett steg till för det närmar sig att komma över mellersta hålet. 

Jag märkte att det var stor skillnad i hur lätt det gick att spänna åt selen när den satt över mot under axlarna. Under så fick jag ta i massor och dra flera gånger för det skulle sitta bra, över så går det smidigare. Är det samma på hi-way?  
  • t0va
    lilla snöflingan skrev 2011-09-05 18:53:08 följande:
    Så de stolar som har både isofix och vanlig fastsättning är duologic, belogic och kidzofix, har jag fattat det rätt då? Jag tycker alla tre ser så stora ut? Eftersom vi ska montera in och ut den ofta och därmed också bära den en del så känns det som att det är smidigast att ha en mindre stol? Dessutom är mammas och pappas ena bil rätt liten, en golf, så det finns kanske inte jättemycket plats för en bilbarnstol. Vi har funderat på Britax Hi-way, tror ni den skulle vara bra? Är den jobbig att montera in och ur?

Vi ska flytta till Göteborg om en månad, Tilda är då 6 månader så det känns lite onödigt att släpa med sig babyskyddet i flytten? (Vi kommer flyga eller möjligtvis åka tåg, vi flyttar 120 mil). Men Tilda var 61,5 cm och vägde 5670 g vid fyra månader så hon är rätt liten och det kommer dröja länge innan hon väger 9 kg antagligen. Tror nu hon är för liten för en bilbarnstol om en månad? Det är ju enklare att montera babyskyddet så det kanske är bättre att ha kvar det så länge det går? Pust, jag vet inte alls hur vi ska göra så jag behöver lite hjälp
    Kan hon sitta hyffsat så kan det funka. Åk och provsitt stolen i en babyaffär så vet du. Jag tror hi-way är helt rätt men tänk på att många golf har höga säten och den gamla modellen har kortare stödben som inte passar i alla bilar. Vi har en gammal golv och min mor en ny i våra bilar räckte inte stödbenet ner med den gamla modellen. Men köper du i affär så ska det vara den nya :) 

Det viktiga när ni väljer stol är att hon sitter bra i den och bältet når dit det ska. Vikten är inte viktig, utan sitter hon bra med bältet och kan sitta upp lite så är det bra. Vi bytte när sonen var 6månader.  
  • t0va

Har en hetsk disskussion nu om detta med att vända barnet eller inte och pratar med en person som anser att barnen ska åka bakåt men det är upp till föräldrarna att bestämma "Man kan informera om riskerna men inte göra mer eller ingripa." 

Där tycker jag hon har helt fel, klart man kan göra mer än att bara säga "det är säkrare att åka bakåtvänt". Jag tycker inte att man ska låta det passera som en skitsak om folk vänder sina barn, speciellt inte om det gäller ens egna eller någon annan man känner väl. Då borde man trycka på mer och kanske tom. handgripligen ta med personen till en butik och visa alternativen och visa krockfilmerna där man tydligt ser skillnaden på bakåt respektive frammåtåkande. 

Vi är ju flera som springer runt på loppisar både IRL och på nätet och stoppar stolar som är för gamla, eller är det upp till var och en att bestämma efter att man pratat med en babybutik för det är ju där folk hämtar sin info idag.

Jag är kanske lite väl insnöad men jag tycker det borde vara olagligt att ha ett barn framåtvänt om det är under 3år (till en början)  och under en viss längd/kg.  Ja det är bökigt att släpa med stolar och flytta stolar mellan bilar men tro mig det är mycket bökigare ifall barnet skadas allvarligt och kanske blir förlamad. Då är det tungt resten av livet och då pratar jag inte som samvetet. 

Är jag för galen eller vad säger ni andra som verkar ha ett vettigt säkerhetstänk?  

• t0va
    soda skrev 2011-09-09 19:16:55 följande:
    Måste bara fråga er kunniga om babyskydd, ska ha bebis i januari och har nu hittat britax babysafe och akta graco till vad jag tycker verkar vara bra pris, och funderar på om det är för tidigt att slå till redan nu? Det är ju nya stolar, men tänkte är ju ändå ca 5 månader kvar tills den ska börja användas, så kanske är dumt att köpa redan och låta den stå så länge innan man använder den?

Och vilken av stolarna skulle ni rekommendera, jag gillar ju båda två men känns som AG har lite fler finesser (ändra basen tex) men sen läste jag att britax fått jättebra i test, men det kanske man inte ska lita så hårt på? (har för mig att inte alla stolar ens testas och testet var väl från förra året).
    När jag pratade med babybutiken så sa de att de hade "förlossningsgaranti" på allt man köper i deras butik precis som det är med vagnar. Så man kunde beställa varor och sen kunde man hämta ut och ha hemma eller ha kvar där. Om man ville så kunde man förhandsbeställa så det levererades lagom tills förlossningen. 
  • t0va
    KaKje skrev 2011-09-18 09:01:37 följande:
    Wow, tack för superbra länkar! Fanns till och med firmor som mötte upp vid biluthyrbibgsfirman! Toppen ju!

Är det någon som vet hur ett sk. Boosterseat med harness fungerar. Knäpper man midjebältet om barnet och stolen + att man använder sele då??
    verkar som det. Kolla en bit ner på denna sida så har de en bild. www.childrestraints.co.nz/boosterseats.php
  • t0va

I förrgår så flyttade vi bilstolen igen, jag ska åka iväg själv med sonen och fullpackad bil så då vill jag ha honom fram. Men när vi ska dra åt banden så går det inte att dra på ena sidan när man kommer till det läget där banden var sist. För banden är lite böjda efter trycket som varit så det går inte att komma förbi även om man faktiskt kan dra lite till. Är samma sak om vi inte ha någon tyngd på banden så är det jättetrögt att dra förbi där de satt fast i spännet sist. 

Är det ett vanligt problem? Tänkte först ändra längden på banden som sitter i bilen så det inte blir tryck på samma ställe men det var lite krångligt för då måste vi haka fast allt under sätet på stolen.

Sambon svor massor och frågade vad en ny stol skulle kosta, vi är så trötta på mobin nu när det gäller att flytta den, men jag är tveksam till att ha sonen i en two-way på långresorna. Märkte igår när jag skulle ställa in TW att han sitter mer tryckt mot stolen i den, bältet sitter mycket närmare kroppen än i mobin, även om han inte kan komma någonstans där med så är den mycket svårare att dra åt, kollade i morses så det inte var dax att höja selen igen och det är på gränsen men någon halvcentimeter kvar. 

Ska vi sälja mobin och satsa på enbart TW, den vi har nu är lånad som vi har som extrastol åt våra föräldrar just för att vi ska slippa plocka ut mobin för den är så svår att få fast i våran bil. Känns så synd på en sådan kanonstol som sonen sitter i som en kung men fastsättningen är hemsk.

Sonen är 13månader nu och sover enhel del i bilen speciellt på långresorna vi gör varannan månad då vi åker 35mil enkel resa till mina släktingar. Hade inte varit fel att ha en reservstol för de resorna som är lite mer ombonad och sen köra med TW i vanliga fall när vi åker till och från affären.  

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!