• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Glittrax skrev 2011-10-05 10:41:56 följande:
    hej. har en britax two way elite, svärmor hade dottern och lånade våran bil med bilstolen i och lyckades få lös internbälteslåset, hur är det möjligt?? hur får jag fast det.. hittar inget vettigt i manualen...

någon vänlig här som kan hjälpa mig?Skrattande 
    öh... remmen med låsdelen också eller bara plastklumpen? 
    Kan kolla på våran stol hur det ser ut när sonen somnat. Har stolen i lägenheten nu, kanske går att se hur det är fäst.  
  • t0va
    Glittrax skrev 2011-10-05 11:29:49 följande:
    ja remmen med låsdelen, som det sitter en metalldel i
    Ska kika, men det blir ev senare. Sonen vägrar somna så det blir en promenad istället. Tänk att de små aldrig vill göra som man själv tycker ;) 
  • t0va
    Glittrax skrev 2011-10-05 11:43:48 följande:
    hihi.. precis samma här.. försöker få dottern att sova... jag tänkte ju ta en lur jag med..

tacksam om du kikar.. men det kanske inte är så krångligt.. men kan inte kika förns ikväll då sambon har bilen  
    Det är en rem som går från ovansidan där man knäpper fast barnet ner i plasten till undersidan. Där fäster man remmen med en metallbit. Så du behöver bara trä tillbaka öglan på remmen så den hamnar runt mittpinnen på spännet. Kolla bilden den långa remmen är den man drar åt selen med, den andra som är under är där spännet sitter på. 

• t0va
    Cecci78 skrev 2011-10-05 21:53:16 följande:
    Har mailat dr Bob om detta, men vad 17!!!??? Kan det vara goskänt?

www.tradera.com/Bilbarnstol-for-barn--auktion...
    Den säljaren importerar endel saker från asien, så denna "stol" är kanske godkänd där. Finns ju inte en chans att det är något som är ok att ha här. 
  • t0va
    Jessika82 skrev 2011-10-05 22:34:47 följande:
    jag är inne på att köpa en sådan. tar den mycket plats i bilen? dvs kan man ha den baksätet och då även bakom föraren?
    Troligen, jag har en sån och nu när mina föräldrar lånade son och bilstol så gick det att ha den i viloläget i pappas passat trots att han satt framför i förarsätet. Med mobin som vi har annars så var det precis att det gick att ha en bältesstol och 6åring i framsätet. Jag som är kort skulle ha haft knäna i instrumentbrädan. 

En annan fråga, ni som beställt bilstol på nätet vet ni hur det fungerar med reklamationer osv. Är sugen på en ny two-way som går att få kring 1600-1700 på nätet istället för 2700 i affären, men är det värt det ifall något krånglar med stolen. Fast samtidigt kanske det inte är så mycket som kan krångla med den modellen. Vi fick ju byta spärr till stödbenet på mobin efter 1månad så jag är lite tveksam.  
  • t0va
    Jempa L skrev 2011-10-05 23:00:52 följande:
    Det enda jag kan tänka mig som eventuellt skulle kunna krångla på en TW är bälteslåset eller klädseln, och isf går det ju att skicka det separat som brevförsändelse. Har aldrig varit med om att någon av våra TW har krånglat under de år vi haft dem, så det är en "trygg" stol att ha enligt mig.
    Jo det är lite så det känns, att det är en stabil stol, måste bara testa den fram i våran bil innan det blir en beställning, tänker inte göra om felet med mobin och köpa utan att själv ha monterat och sett att det går bra. Men så smidigt det är att få fast den i de bilar jag provat och även bak hos oss ska det mycket till. 

Sambon vill kolla på axkid först innan vi beställer, men den kändes lite för stor för oss. Varje cm gör så mycket i vår bil.  
  • t0va
    Glittrax skrev 2011-10-06 11:22:51 följande:
    tusen tack för hjälpen, ska se om jag får till det senare, men visst behöver man inte ta lös stolen, det där är framifrån va?
    Beror lite på hur den sitter, bilden är underifrån på den biten som sitter mot passagerarsätet. Det är inte så mycket man kan dra i remmen men prova du och se. skrik till om du vill ha fler bilder, stolen står fortfarande i våran lägenhet så jag slipper montera bort. 
  • t0va
    danosani skrev 2011-10-06 11:55:23 följande:
    Får inte fast vår "gamla" Mobi fram i Skoda Fabia, trots t0vas tips. Skit-Skoda

Siktar nu in oss på Hi way till lillebror. Kollade i manualen på hemsidan och stolen ska alltså _inte_ luta mot instrumentbrädan? (Mobi tvärtom.) Och måste man dra underförankringsbanden under passagerarsätet?! Vår bil har ca 1 mm mellanrum mellan säte och golv så det blur klurigt isf...
    Illa :( 

Ja banden ska gå under passagerarstolen, alternativt om det finns öglor vid fästet i framkant där skenan sitter så kan man sätta fast där också eller om det finns öglor längre fram där man har fötterna.

Om jag inte minns helt galet så har Robert Bell som är våran guru sagt att det är ok och tom. bättre att montera även hi-way direkt mot instrumetnbrädan som med mobin men att man har skrivit som man gjort i manualen för att det ska vara enkelt och tydligt. Dvs. samma sak fram som bak men att om man monterar mot instrumentbrädan så är det ju en fast punkt stolen står emot istället för ett litet ben. Men britax vill inte ändra fast det är diskussioner kring det.

Så om jag vore du skulle jag maila honom och fråga om det och även om montering i eran bil, det han inte kan om bilstolar är inte värt att veta ;) http://www.sakerhetsbutiken.se/drbob.php  
    Sen får du gärna berätta vad han svarade. 
  • t0va
    RoseMj skrev 2011-10-06 13:07:58 följande:
    Just nu är det en rätt intressant diskussion om bakåtvänt åkande eller inte på Jollyrooms Facebooksida.
    Varför tipsar du om sånt, jag blir så förbannad på folk som är så nonchalanta. "jag vänder för mitt yngre barn behöver stolen" kul om de krockar och det äldre bryter nacken och blir förlamad och frågar om 15år vad som hände. Jag skulle i alla fall ha blivit fly förbannad om mina föräldrar sa att det var för att ett yngre syskon behövde stolen och de inte orkade/prioriterade att köpa en stol till. Visst man kan ha jätteont om pengar men bättre då att det köps en på blocket, eller typ TW som finns från 1500kr. 
  • t0va
    danosani skrev 2011-10-06 18:30:25 följande:
    Vad sjutton, är det godkänt att montera såna här själv??

biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn-i-b.../
    Jag tror att det är en verkstad som ska montera så det blir godkänt och säkert, men som med det mesta andra kring barnsäkerhet så finns det nog ingen riktig lag. 
    danosani skrev 2011-10-06 18:07:30 följande:
    Tack, ska maila Mr Bell!

Problemet med Mobin var bl a att när vi drog åt så hårt som möjligt, så hamnade ju pilarna på stolens bas typ halvvägs in på sätet.. Buu!
    Så är det för oss med, vi har så mjuka säten om pilen ska vara vid stolskanten så finns det inte mycket stöd för resten av stolen, så vi har pilen så den pekar ca 10cm från där tyget på passagerarstolen slutar, men den pekar ungefär där det är hårdare fjädring. Frågade Mr Bell om det också. 

Bäst hade varit om den varit plan under som britaxstolarna så man kan ha den lite längre in om det passar bättre. 

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!