• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jempa L skrev 2011-10-27 20:52:44 följande:
    Är det den gamla lila folksamstolen tro..? Det är som en "takkåpa" (liknande volvostolen men större) på den.
    wwwc.aftonbladet.se/bil/0012/19/stol3.html

Isf har bästföre-datumet passerat med råge.
    ja det låter ju lite som folksam macro, men är det vanligt trepunktsbälte i den, hur funkar det någon som vet? 
  • t0va
    AnkaVanka skrev 2011-10-28 18:24:10 följande:
    Jag har en fundering om den nedre viktgränsen på rena bakåtvända stolar... Varför är den 9 kg. Lillskruttan lär ju vara över året innan hon väger så mycket, om hon inte plötsligt får för sig att hoppa upp en kurva eller två.
    Det har att göra med att dockorna som används vid krocktestet väger olika och om dockan som väger 9kg passar bäst i selen så testas stolen med den och godkäns från den nivån. Passar dockan som väger mindre så godkänns stolen från 0kg. Men så länge selen sitter bra på barnet och barnet kan sitta i stolen så är det ok att använda. Det har inget att göra med att barnet måste väga 9kg. Vi började använda när sonen var ca 8-8.5kg och då är han en stor kille. 

Så sitter selen bra på barnet och barnet kan sitta hyffsat så kör på. :D  
  • t0va
    cicci85 skrev 2011-11-01 08:07:37 följande:
    Enligt de svar jag har fått så kan man ha stödbenet på kardantunneln. I min bil får MT inte plats i mitten, men det är ju bara att testa.
    det är svaren jag också fått när jag pratade med bla. Robert Bell om monteringen av Mobin, att så länge som stödbenet står rakt och helt utfällt som det ska så är det ok. I våran bil går det inte att vinkla ut benet fullt så den får inte plats där ändå. 
  • t0va
    Lindreas skrev 2011-10-31 20:10:15 följande:
    Idag (äntligen) fick jag svar från blocket, angående mitt mail om att man borde vara tvungen att skriva in tillverkningsdatum på stolen man vill sälja när man lägger in annonsen. Hon ville veta om det finns någon lagstiftning kring detta, eller om det bara är rekommendationer. Det är ju skitdumt att det inte finns någon lag som är tvingande kring åldern, men man kan ju tycka att blocket skulle ta sitt ansvar vid dessa försäljningar ändå, och åtminstone upplysa köpare och säljare om vad rekommendationerna säger.
    Precis, man skulle kunna skriva vad NTF rekomenderar och då vad de som kan barn i bil rekomenderar inte vad någon i växeln tror. 
  • t0va
    Nomen skrev 2011-11-02 08:46:23 följande:
    Idag ska jag fixa och trixa lite med bilstolarna, en Britax Multitech II och en TwoWay. Hoppas få plats med båda bak. Såg i bildtråden att någon/några satt en TwoWay i mitten i bak, funkar det? Jag trodde att den var tvungen att luta mot ett ryggstöd. Eller får den stöd av båda framsätena? Provmonterade bara TwoWay:n i fram, och det är en förbättring bara det, (hade en Besafe Izi kid där förut), för nu ser jag höger ytterbackspegel!! Fantastiskt!!
    Ja då får man se till att ha sätena lika långt bak/fram så lutar stolen emot ryggarna. 

Vi hade mobin fram förut och jag såg inget om jag inte hade extraspegeln, nu med TW så ser jag också spegeln trots att jag sitter långt fram :)  
  • t0va
    Lindreas skrev 2011-11-02 16:31:28 följande:
    Ja, eller förstå och läsa på lite om att en gammal bil inte nödvändigtvis är mer osäker än en ny, även om det är lätt att man tror det.
    Precis, för barn så är ju äldre bilar oftast "säkrare" än nya. 
    Lindreas skrev 2011-11-02 15:51:22 följande:
    Åååååhh!!! Vilka satans stolpskott det finns!!! Nu har jag gjort mig osams i en köp-och-sälj-grupp, hon som skulle sälja sitt sex år gamla babyskydd. 
    Men NTF rekomenderar 5-7år som livslängd så då har det ju ett år kvar. 
  • t0va
    Natasha76 skrev 2011-11-06 09:54:46 följande:
    Jag har själv valt att trä på det sättet som ger stabilitet. Om jag trär bältet i Two-way som man ska göra i framsätet sitter den inte alls stadigt. Om jag väjer alternativa sättet, som står under montering i baksätet, sitter den som berget framme. Säten är olika. En del har kaptensstolar även i baksätet. Jag kan inte tro det är så stor skillnad på framsätet och baksätet. Så säger mitt sunda förnuft angående montering av Two-way.

Jag trär alltså säkerhetsbältet över "sidan", in i hålet ovanifrån, under sitsen och över andra kanten och klickar sen i säkerhetsbältets lås. Då är den som gjuten.
    Så gör jag med fram, då sitter den stenhårt annars så glider bältet lite. 
  • t0va
    Nomen skrev 2011-11-06 13:50:20 följande:
    Vi har tydligen så pass kort bälte (gammal bil - från 95) att jag fick trä i bältet i endast det hålet närmast föraren, underifrån och över kanten, och ner i bältesfästet. (Hade jag monterat i båda hålen så hade det blivit ett extremt liggläge på stolen.) Men den sitter så stabilt så, jag lade liggunderlag under stolen vid fotdelen (lite för skålat säte tydligen-eller nersuttet), och tryckte ner stolen allt vad jag kunde och drog åt förankringsbanden - den sitter! Och så har den ju stöd mot instrumentbrädan.
    Funkar det bra att ha bältet så? När jag skulle montera så insåg jag att bältet var för kort fram. Men nu sitter sonen lite lutat, inte extremt mycket men endel, fast han är ju liten fortfarande så det funkar, jag hade tänkt prova att sätta den lite mer upprätt men kom inte ihåg hur det var bältet skulle dras. Får ta och testa att sätta det så. Nu är det precis så bältet sitter runt. 
  • t0va
    enlitenbitkaka skrev 2011-11-06 21:05:30 följande:
    Snabbfråga; är babyskydd med trepunktsbälte lika säkert som babyskydd med fempunktsbälte? Fått låna ett Brio Primo med bas.
    Det robert bell sa när jag frågade detta var att det är lika säkert men att man använder 5 punkts på större stolar eftersom barnen kan ta sig ur lättare med ett 3 punkt. Med 5punkt får de kämpa lite mer. Men det spelar ingen roll säkerhetsmässigt vad man väljer. Jag frågade för 15månader sedan när vi stod och valde babyskydd. 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!