KasperSixten skrev 2011-12-19 08:22:49 följande:
Har även en Hiway fram, trodde att man var tvungen att ha stödbenet i (varför skulle annars butiken monterat den så när hon såg hur trångt det var i bilen).
I vår familj så får han sitta så länge bakåt han kan men det blir ingen ny bakåtvänd stol. Tror att mannen skulle vända honom nu om jag ansåg detta var ok men har inget emot att han sitter kvar i sin stol ett tag till.
Min pappa har köpt en vanlig bältesstol till barnbarnen, han anser att sonen kan sitta där kortare sträckor (ner till affären, till skogen, andra sträckor på 2-5 km) och eftersom kusinen i samma ålder får åka med tycker han att jag är tokig som inte låter min son sitta framåtvänd. argumentet med säkerhet funkar inte där men jag hävdar bestämt att sonen skulle bli förvirrad om han ibland fick sitta framåtvänd och då vägra åka i sin stol sedan.
mamma 10 skrev 2011-12-19 06:49:24 följande:
Det kan vara värt att testa i alla fall!:) Tänk om det är så enkelt att du bara behöver spänna banden med hjälp av passagerarstolen, då kan han ju fortsätta sitta bakåtvänt!;)
Hade ju varit väldigt bra om detta funkade. Förra vintern så trodde jag aldrig att han skulle få plats i stolen denna vintern.
Jämfört med andra så tycker jag att vi har varit väldigt "duktiga" som så länge som vi har haft sonen bakåt, han är ändå längst och störst av sina kompisar som alla sitter framåtvänt.
nope det behöver man inte ha. Grejen är att det står i manualen att man ska ha stödbenet fram, men det är säkrast att ha den lutad mot instrumentbrädan det är en av de stabilaste ställena i en bil. Jag har pratat med Robert Bell om detta, så sent som i förra veckan när jag pratade om våran stol Kidzofix där det också står att man ska ha stödbenet fram men jag frågade tillverkaren hur det är och även de sa att det är bäst att ha den mot instrumentbrädan, så länge som man får den att sitta hårt.
Orsaken att det inte står i manualen är för att man vill undvika misstag, dvs. att folk kör samma i baksätet och då lutar mot passagerarstolen och inte använder stödbenet, då blir det fel.
Såhär skrev Robert Bell för en vecka sedan "
Annars är det förstås så att golven i bilarna är svaga, varför vi alltid monterar t ex Hi-Way mot instrumentbrädan. A pelaren är egentligen stolpen som går upp mellan vindrutan och främre sidorutan. Mellan A pelarna är bilen som starkast, kontruktivt alltså. Så att sätta barnets huvud där, inbäddat i Frigolit, det är en jättebra idé, fortfarande."
Att butikerna förutom säkerhetsbutiken monterar med stödben beror troligen på att de inte har kunskaper, min erfarenhet är att många har dåliga kunskaper om bilstolars montering.
Bra att du står på dig om att han ska åka bakåt så länge som möjligt, hoppas det funkar ett tag till. Inte lätt när alla andra kring en ser lätt på det hela. Min morsa låter en treåring åka på bälteskudde och ha bältet under armen inte på axeln. Det barnet var nog i storlek med min son nu.