• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

mammatill2härligavildar skrev 2011-12-13 16:06:40 följande:
    Halloj!
    Har frågat er i denna tråd förut och alltid fått toppensvar, så jag testar igen:)  Har en Britax Two Way till sonen. Idag när jag skulle spänna fast honom i stolen märkte jag att det liksom glipade i spännet när det var knäppt och jag drog åt remmarna över axlarna. Tror inte att det sett ut så förr, men är osäker. Vågade inte låta honom åka i den stolen utan satt honom i syrrans. Nu har jag fotat hur det ser ut om man håller ihop spännet med händerna, samt hur det glider isär när man knäppt och spänner remmarna om barnets kropp.Första 2 är alltså så det såg ut när jag satt fast sonen ordentligt, sista bilden så det såg ut när jag håller ihop med handen.
     Nån som vet om det är ok, eller om jag ska skicka in sambon för att reklamera i morrn????
    (blunda för hur skitig stolen är=) 

Så här ser det ut när man spänt remmarna.

Så här om jag håller ihop med handen.
    Sådär är våran också, vet en annan som också såg att det var så. Jag frågade om det och fick till svar att det var ok, men är stolen ny så kanske du ska fråga i affären. Om jag inte minns helt fel så var de nyare spännena så det satt ihop.
  • t0va

Idag är det 30% rabatt på kidzofix bilstol på jollyroom, skriver man dessutom jollyjul i rabattrutan så får man 100kr mer rabatt, ingår baby on board och sparkskydd, jag har precis köpt en stol. Till det priset var det svårt att tveka :D 2700kr totalt ink frakt istället för 4000kr. http://www.jollyroom.se/axkid-kidzofix-svart.html

• t0va
    Joico skrev 2011-12-14 09:43:44 följande:
    Nästan så man skulle köpt en själv Tungan ute
    eller hur ;) Kanske ska köpa 4 till, hoppas nu att den sitter så bra som jag vill och framförallt att sonen blir nöjd, är skönt att ha en stabilare stol till julresan för än har jag inte testat att ha TW bak och sonen måste åka bak när vi åker iväg på jul, sambon ska sitta fram då.

Blir att provmontera i en massa bilar när vi är nere, tänkte prova i svärmors lilla citroen C1 när stolen kommer. ;)
  • t0va
    mamma 10 skrev 2011-12-14 11:42:43 följande:
    Har aldrig sett något liknande.. Är dessa nyproducerade?:)

www.blocket.se/vasterbotten/Bilbarnstolar_365...

Har också funderat på att köpa en begagnad stol som reserv till min dotter. Funderar på en Brio zent, ser ut att finnas billigt. Min tjej är dock ganska lång, kanske måste åka och provsitta först...

Vad tror ni? Tips på billig/prisvärd begagnad stol?
    Tror de är rätt gamla, känns lite så i designen.

Vi provade Brio zento nu när vi letade stol åt sonen på snart 16månader, han satt kanonbra i Zenton men nackstödet var precis på axlarna och det gick bara att höja ett steg till, nu har han lång överkropp men jag tror att ett långt barn växer ur den fort tyvärr. Hur gammalt är barnet, kan Britax Two-way vara ett alternativ?
  • t0va
    mamma 10 skrev 2011-12-14 12:39:09 följande:
    Vi har en Two-way och det kan möjligtvis bli ännu en sån. Jag tycker den är toppen!! Hon är snart 1,5 år.

Men tänkte först se  om jag hittar nån lite billigare, då det är ytterst sällan vi kommer att behöva använda den. Bara till och från förskolan som ligger några 100 meter bort. Nu när sambon lämnade så fick han åka hem efteråt och lämna stolen i min bil innan han åkte på jobbet. Och det funkar väl nån enstaka gång, men allt blir så mycket enklare om man slipper..
    Som min knatte då, vi hittade en begagnad TW till bra pris och har haft den som extrastol och nu ett tag som ordinarie men när den nya kommer så hamnar nog denna i garderob som extra.
  • t0va

Nu står kidzofixen här och är fin ;) Tog 30 timmar från beställning tills stolen var på mitt postombud, riktigt snabbt jobbat från jollyroom. Imorgon ska jag montera medans sonen är på förskola och mannen på jobbet så ingen står och stampar och gnäller.

Allt verkar funka, den bråkar lite ibland när vi ska förlänga bältet men det funkar kanske bättre när barnet är i stolen också och man har dragit några gånger.

• t0va
    KasperSixten skrev 2011-12-18 21:42:14 följande:
    Kanske skulle vara lite mer tydlig, våra band sitter i stolen. Vet att andra har ögglor i golvet (volvo etc ) eller liknande.

Men tvärt om borde funka för oss. 
    Om du vinklar upp ryggen på stolen framför så mycket det går och sen drar den bakåt, monterar bilstolen och en drar i spaken för att ändra stolens läge och en sätter sig i baksätet brevid bilstolen och trycker med fötterna på stolen så den åker frammåt. Då spänns remmarna, det går inte att få hårt om man sitter själv i stolen och drar den fram. Sen vinklar ni ryggen bakåt och förhoppningsvis så blir det lagom vinkel så man kan sitta bra och ryggen trycer mot bilstolen bakom.

Vi har också så att vi måste montera remmarna i sätet och inte i en fast punkt.

Ang. stol så kan ni inte sälja Hi-wayen och köpa en Two-way istället? Finns många på kampanj nu för 1600kr. Med den går det att montera högt upp på sätet så man får massa plats framför men barnet ändå kan sitta skräddare.
  • t0va
    KasperSixten skrev 2011-12-18 23:03:13 följande:
    Tack detta tips, blir att trixa i bilen imorgon. 

Men hur blir det när man har två bilstolar fästa i samma stol, dvs en stol fram och en bak? Puttar jag fram stolen så att den bakre stolen sitter bättre så blir det ju det omvända för den främre bilstolen??? Som sagt blir till att trixa lite, måste ju få till allt innan julresan om några dagar.

Ang two wayen: vi är ju två föräldrar som ska komma överrens, hade jag varit ensam så hade jag köpt en twoway till sonen när vi köpte ny stol till dottern men mannen vill vända honom när "alla andra" gör det, dvs nu när han närmar sig 4. Vi är nog ensamma om att ha sonen bakåtvänd, alla hans dagiskompisar åker framåtvänt och då är ändå sonen en av de längsta och äldsta. 

Det jobbiga med det hela är att jag följer den här tråden och inte bara kan åka iväg och köpa en ny framåtvänd stol med gott samvete som alla andra görFlört. Tänk vad mycket mer enkelt allt vore utan FL ibland....... 

Tack för alla era tips och tankar! 
    Har du hi-way fram också? För om du monterar den mot instrumetnbrädan och inte med stödben och trycker fram passagerarstolen så trycks den upp mot instrumentbrädan och kilas fast.

Ja det är inte lätt när man inte är överrens, jag har tur som har en hane som helt är inne på min linje och vi var så missnöjda med sonen maxi-cosi mobi så vi skaffade en begagnad two-way att ha tills vi bestämt oss och köpte en kidzofix nu istället. Men min mamma vill nog vända sonen på 16månader redan nu, hon trycker det är krångel, men med nya stolen hoppas jag att hon kan hantera den lättare.
  • t0va
    KasperSixten skrev 2011-12-19 08:22:49 följande:
    Har även en Hiway fram, trodde att man var tvungen att ha stödbenet i (varför skulle annars butiken monterat den så när hon såg hur trångt det var i bilen). 
    I vår familj så får han sitta så länge bakåt han kan men det blir ingen ny bakåtvänd stol. Tror att mannen skulle vända honom nu om jag ansåg detta var ok men har inget emot att han sitter kvar i sin stol ett tag till. 

Min pappa har köpt en vanlig bältesstol till barnbarnen, han anser att sonen kan sitta där kortare sträckor (ner till affären, till skogen, andra sträckor på 2-5 km)  och eftersom kusinen i samma ålder får åka med tycker han att jag är tokig som inte låter min son sitta framåtvänd. argumentet med säkerhet funkar inte där men jag hävdar bestämt att sonen skulle bli förvirrad om han ibland fick sitta framåtvänd och då vägra åka i sin stol sedan. 
    mamma 10 skrev 2011-12-19 06:49:24 följande:
    Det kan vara värt att testa i alla fall!:) Tänk om det är så enkelt att du bara behöver spänna banden med hjälp av passagerarstolen, då kan han ju fortsätta sitta bakåtvänt!;)
    Hade ju varit väldigt bra om detta funkade. Förra vintern så trodde jag aldrig att han skulle få plats i stolen denna vintern. 

Jämfört med andra så tycker jag att vi har varit väldigt "duktiga" som så länge som vi har haft sonen bakåt, han är ändå längst och störst av sina kompisar som alla sitter framåtvänt.
    nope det behöver man inte ha. Grejen är att det står i manualen att man ska ha stödbenet fram, men det är säkrast att ha den lutad mot instrumentbrädan det är en av de stabilaste ställena i en bil. Jag har pratat med Robert Bell om detta, så sent som i förra veckan när jag pratade om våran stol Kidzofix där det också står att man ska ha stödbenet fram men jag frågade tillverkaren hur det är och även de sa att det är bäst att ha den mot instrumentbrädan, så länge som man får den att sitta hårt.

Orsaken att det inte står i manualen är för att man vill undvika misstag, dvs. att folk kör samma i baksätet och då lutar mot passagerarstolen och inte använder stödbenet, då blir det fel.

Såhär skrev Robert Bell för en vecka sedan " 

Annars är det förstås så att golven i bilarna är svaga, varför vi alltid monterar t ex Hi-Way mot instrumentbrädan. A pelaren är egentligen stolpen som går upp mellan vindrutan och främre sidorutan. Mellan A pelarna är bilen som starkast, kontruktivt alltså. Så att sätta barnets huvud där, inbäddat i Frigolit, det är en jättebra idé, fortfarande."

Att butikerna förutom säkerhetsbutiken monterar med stödben beror troligen på att de inte har kunskaper, min erfarenhet är att många har dåliga kunskaper om bilstolars montering.

Bra att du står på dig om att han ska åka bakåt så länge som möjligt, hoppas det funkar ett tag till. Inte lätt när alla andra kring en ser lätt på det hela. Min morsa låter en treåring åka på bälteskudde och ha bältet under armen inte på axeln. Det barnet var nog i storlek med min son nu.

• t0va

Nu har sonen provat att sova i kidzofixen, det gick jättebra inget tappat huvud och den är i det mest upprätta läget. Däremot så funderar jag lite på selen. När jag drar åt så kommer nackstödet i det lägsta läget men sen när vi kör och jag bromsar in, inte hårt utan som när man stanar för rött ljus så knäpper det till i stolen och nackstödet hoppar ett hack upp. Trodde först att jag inte dragit åt selen tillräckligt hårt men den sitter stenhårt. Sonen är lång nog att sitta i stolen, han är 16månader men har lång överkropp och är lång överhuvudtaget.

Tänkte mäta remmen som man drar åt nästa gång jag satt fast sonen och göra ett gäng småinbromsningar och se om selen knäpper och mäta ifall det är remmen som förlängs eller om det är att selen dras åt lite till så nackstödet åker uppåt.

Han har bara haft på sig en tunn fleeceoverall och blöja nu så inga tjocka kläder heller som är ivägen.

Annars är vi jättenöjda, sonen verkar sitta bra och har inte protesterat så mycket, han är sjuk nu så han vill inte åka bil men har suttit nöjd flera gånger. :)

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!