• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

anette 81 skrev 2011-11-06 22:43:40 följande:
    Läste nu att det är 18kg som gäller bakåtvänd i baksätet i en acta graco duoflex, vet snart inte vilken stol vi ska köpa. På twowayen finns inte ett huvudstöd 
    man kan beställa ett huvudstöd i tyg som hjälper till så barnet inte tappar huvudet lika lätt. Vi köpte det till våran mobi och har provat på two-way men just nu envisas sonen med att ta bort det och leka tittut så det åker på när han somnat. 
  • t0va
    Ljuvliig skrev 2011-11-06 22:59:44 följande:
    Vi krockade ordentligt med älg för 2 år sedan. 110km/h voltade och landade på taket i diket på mötande sida. Hade den mötande lastbilen varit bara 2-300 meter närmre hade vi inte levt idag. Säkert som amen i kyrkan.
    (jag var gravid i v 15)

Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN få för mig att vända min 1½åring framåt innan 4 års ålder.
    ALDRIG. För den smällen gör ONT och andra har dött

!

På babyland när vi skulle köpa barnskydd sa dom att framsätet var ALLRA säkrast för föräldern kunde hålla koll och OM man krockar och ett träd/man landar på taket så har man jobbat hårt för att stötta upp barnet från sidorna och i ryggen men uppetill finns inget skydd.

Det är SKITSNACK! Säkrast är enligt motormännen, handboken man får till barnstolen, min halkutbildning (gillinge -08) och egen erfarenhet är mitten BAK.

Vårt tak var inte det minsta intryckt i mitten bak...
    Lägger upp två bilder så ni får se. LITA INTE PÅ ÅTERFÖRSÄLJARANA om dom säger något annat!

Så skönt att det gick bra för er. Att man säger fram många gånger har ju att göra med att man kan ha lite bättre koll än om barnet sitter själv bak. Det finns ingen bra statestik som säger vart man sitter säkrast. Mitten bak har många sagt eftersom man då inte sitter precis vid någon dörr vid en sidokrock utan är lite skyddad innåt men allt beror på vart krocken sker. I erat fall var det mitten men om man hade haft en krock från baksidan skulle det varit fram som vart säkrast. Och sker kollissionen på höger sida bak är det vänster som ofta är den där man klarar sig bäst. 

Jag har sonen antingen fram eller bakom mig som förare, i mitten har vi inte kunnat montera stolen eftersom stödbenet inte nått ner och jag då inte kan lyfta in sonen, men när han hade en jobbig period och skrek och kastade saker så fick han sitta fram igen för såg han mig var han lugn och när jag körde själv så var det jobbigt att han gallskrek, då blir jag stressad och en sämre förare. 

Men om jag skulle kunna välja så hade jag haft sonen i mitten med en vuxen sittandes med honom. 
  • t0va
    Ljuvliig skrev 2011-11-06 23:16:45 följande:
    Vi har en spegel så vi ser dottern via innerspegeln..

Vi har nyligen investerat i ny barnstol och i vår Saab 95 sitter hon och stolen som en smäck!
    För 6 mån sen blev vi påkörda bakifrån i 50-60 km/h och hon var helt intakt. Inga skador, inga blåmärken ingenting. Jag förstår dig när du säger att du blir sämre förare när barnen gallskriker, det blir verkligen jag också men jag lovar dig att efter olyckan så stannar jag hellre och tar en ordentlig rast/vila/mat än fortsätter köra ensam. Känslan efter olyckan kommer aldrig överge mig =(
    ja nej det är hemskt när olyckor sker. Tyvärr så hjälper det inte med raster, han hade en period då han gallskrek så fort han hamnade i stolen, vi mutade med allt men inget hjälpte. Tog vi paus så han fick komma upp så klängde han sig fast och när vi satte tillbaka honom var det ännu värre. 

tyvärr hade jag inget  val, måste köra bil eftersom mitt rörelsehinder just hindrar mig att tex. åka och handla.

Vi har en kanonbra spegel nu men ibland så blir han galen ändå men inte riktigt som förut.

Det där med att stolen sitter som en smäck är något jag irriterar mig mycket på när det gäller försäljare. Vi fick stolen provad och monterad av babyproffsen men när jag kom hem och läste manual och dubbelkollade insåg jag att stolen inte alls stod så stabilt, den gick att rucka på och dessutom hade de dragit banden över spärren till att ändra stolens läge så vid en krock skulle remmen ha lossat spärren. Det var så nonchalant från deras sida.

Var där några veckor efter att vi köpte stolen och hörde när ett annat par köpte, affären rådde de inte ens att prova i bilen, paret sa att stolen såg fin ut så de ville köpa. Hur kan det vara lagligt att sälja stol utan att se så den passar. Borde vara som i vissa länder att man ska visa upp monteringen, kanske inte varje gång men att man kan montera. Så måste affärerna bli bättre på att råda folk vad de ska köpa och ha.  
  • t0va
    mjuik skrev 2011-11-07 19:49:18 följande:
    www.mykids.se/bubblebum-balteskudde/bubblebum...

Tycker inte det låter säkert med en bälteskudde man blåser upp men det står att den är godkänd
    så den är väl säker. Men att sätta en treåring på bälteskudde känns bara fel.
    Något liknande finns som rullstolsdynor, finns både de som har en stor kammare och skumgummifyllning överst och de som är helt i gummi och man sitter på luftkuddar. Enligt tillverkarna ska de vara godkända och testade som kuddar att sitta på vid färd, nu gäller det vuxna. Jag har en sådan i gummi och luft när jag kör bil, får så ont annars för jag sitter snett. 

Sen vet jag inget om den produkten, har sett det tidigare på nätet. Kanske funkar som resekudde och är bättre än ingen kudde alls.  
  • t0va

Nomen skrev 2011-11-07 20:12:36 följande:
    Lade precis in en bild i bildtråden hur det ser ut i vår bil. Axelbältet hamnar mellan hans fötter, och det verkar inte vara något problem alls för honom. Det jag blir lite fundersam över är om det är lämpligt att ha stolen fram, pga att huvudet blir så oskyddat? Om något kommer flygandes är ju hans huvud mitt i vägen... Jag kanske får flytta bak stolen ändå... Synd, för han var så glad över att få sitta i framsätet igen, men säkerheten först ju.
    hmm, ja det kanske är lite sådär. Theo är ju så liten än att han har en bra bit upp till kanten så det går nog ett tag till. 
  • t0va
    Irmas mamma skrev 2011-11-07 20:29:18 följande:
    Nu är jag måttligt frustrerad...Vi har sedan några år en Be Safe Izi Kid som är köpt hos Mekonomen. Personalen hjälpte till att montera stolen i vår Volvo S80. Men nyligen påpekade en bekant att stolen är felmonterad och han försökte hjälpa oss att montera den korrekt, men det visar sig att bilbältet inte räcker till för att montera den enligt anvisning i baksätet !!FörvånadSå vi har nu alltså dels åkt runt med vårt barn i en felmonterad stol i flera år, dessutom så står vi nu med en stol som vi inte kan montera korrekt i bilen!!  Så vad gör man nu...???
    Sådär var det för oss med, vi fick hjälp att prova ut och montera våran maxi-cosi mobi på babyproffsen, vi bad om hjälp men de monterade stolen så dåligt fram och den går inte att få fast om man monterar enligt manualen. Bak får den precis plats men jag kan bara köra och får sitta lite längre fram än jag önskar. De sa att det skulle vara minst 5cm luft emellan efter att de provat. Jag hörde av mig till butiken som bortförklarade allt och jag orkade inte bråka vidare. 

Nu har vi monterat stolen med korsade band under framsätet och då går den att få fast ordentligt men så får man inte göra enligt manualen men robert bell har sagt att det är ok. Fast nu när sonen inte sitter kanonbra i den stolen så använder vi reservstolen som förstastol och ska sälja mobin, jag avskyr den i våran bil. Den går inte att montera så strecket som ska vara på kanten är på kanten utan man får ta den en bit in. 

Det är fruktansvärt att man kan bli "lurad" så.  
  • t0va
    Nomen skrev 2011-11-08 10:04:14 följande:
    Får nog sätta den ibak i alla fall. Tror inte den kan sitta på mittenplatsen, får inte plats bredvid multitechen... men den är så pass smidig att man kan kliva över den, så jag får väl sätta den bakom förarstolen.

OT: Kul att du har en Theo - jag har en Theodor
    egentligen är det en Theodor också, men vi säger Theo nu. Jag kände inte för att han skulle heta det tycker att det är ett barnnamn så därför blev det Theodor som namn men vi säger Theo :D

Ja det är tur att den går att klättra över.

Ev. ska vi på långresa i helgen, tror nog att vi kör på TW bak då, vi har alltid haft mobin istället men jag tror faktiskt att Theo sitter bättre i TW nu. Kan det inte bli februari så vi kan titta på max-way och besluta om vi ska ha en sån eller en ny TW och sälja mobin. Ställde den i lägenheten för att kunna montera om det behövdes men den står fortfarande kvar så vi klarar oss med TW.

Igår var det en bvc-sköterska på öppna förskolan och vi pratade lite bil och hon hade hört en annan mamma som hade skaffat baksätesspegel och istället för att sätta den så man såg barnet så satte hon den så barnet ser sig själv och helt plötsligt var barnet jättenöjt. Så har vi också nu när Theo åker fram, då sitter han och leker tittut med sig själv. 100 gånger bättre än dvd-spelare :)  
  • t0va
    Tarda skrev 2011-11-08 10:34:28 följande:
    Någon som har koll på vad som ryms i en Toyota Aygo? Det är förresten baksätet som är aktuellt då jag måste sitta bredvid henne.
    hi-way är ju en liten stol och passar i de flesta bilar. Är dottern liten så räcker den troligen länge. 
  • t0va
    Glittrax skrev 2011-11-08 10:54:19 följande:
    hur läser man av markeringarna om hur gammal en stol är? finns flera runda "klockor" under bilbältesstolen.. den första är det en pil på 04, är stolen tillverkad det året?
    i ringen det står 1-12 siffror visar månaden och sen det andra är året. 
  • t0va

Ni som kan TW, nu når sonen med fötterna mot bilens ryggstöd så jag skulle vilja flytta stolen lite längre fram på sätet men när vi testade utan klacken blev det för rakt för sonen. Han tippade huvudet framåt varje gång jag gasade till. Kan en kil hjälpa till att få lite mer lutning och kunna ha stolen längre fram på bilsätet, tex. med klacken nere? 

Vi var i alla fall på långresa igår och idag och han har varit så nöjd som det bara går, sitter och sprattlar med fötterna hela tiden. Så jag ska se om jag kan övertala sambon om att vi säljer mobin redan nu, den står ändå bara och samlar damm.  

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!