• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Tom Araya skrev 2011-10-25 22:34:29 följande:
    Intressant. Man nämnde ingen ålder? Det är ju stor skillnad på en 1-åring och en 6-åring exempelvis.
    kring 5-6 så sa de att det inte var lika "farligt" längre, men fortfarande så skulle man ta det försiktigt med en 3-4åring även om de ännu mindre är mer känsliga. 
  • t0va
    JWM skrev 2011-10-26 13:08:56 följande:

våra har åkt framåt från dom var ca 4 år och ingen dör av det! 

Jo det gör faktiskt barn. Dina har inte gjort det men det finns barn som skadas svårt eller dör av att ha åkt framåt. Det finns tom. vuxna som dör av att de har åkt framåt. 
  • t0va
    Mrs Ray skrev 2011-10-26 13:24:24 följande:
    Hur kommer det sig att råden ser annorlunda ut i till exempel England? bryr de sig inte om barnens väl och ve där, eller?
    Jo de bryr sig säkert om barnen men när det gäller barnsäkerhet i bil så har sverige jobbat massor med det och man har kommit långt. Mycket handlar troligen om tradition, min mamma har inte alls samma tänk som jag när det gäller barn i bil för när vi var små då satt vi utan bälte bak eller åkte i bagaget. För många så funkade det, inget hände för man krockade inte. 

Däremot så nu när bilsäkerheten har gått framåt så är bilarna faktiskt mer osäkra för ett barn än vad de var förut. Alla dessa krockzoner och annat som gör att bilen är hårdare funkar för en vuxen men är sämre för ett barn, vi åker i andra hastigheter nuförtiden också så det gör också att man kanske behöver fundera lite. 

I andra länder så har man kanske inte varit lika "på" när det gäller barnsäkerhet, jag var med i NTFs barnsäkerhetsklubb som liten där det var mycket om hur man beter sig i trafiken osv. Vi hade massa information i skolan, bla. provcyklade man vägen till skolan för att titta på faror och det var endel om barn i bil också.

Sen har vi lång väg kvar, många åker ju felaktigt. Det går inte att komma ifrån att man åker 5 gånger säkrare om man åker bakåtvänt. Även vuxna borde åka bakåt men det blir krångligare och man vill se ut frammåt osv. Men titta på flygvärdinnorna de sitter bakåtvända i planen och klarar sig bra vid en krasch. Piloterna har man ju inget val de måste se framåt.  
  • t0va

Efter lite funderande så fattade jag vart du hade satt banden. Ser jag rätt att de sitter i någon arm som går ner till skenan som gör att man kan flytta sätet? Eller vad är det för detalj banden sitter i? 

Försöker minnas hur den bilen är utformad.  

• t0va
    Lantani skrev 2011-10-26 21:55:35 följande:
    Japp det kan man nog säga att det är. Men den här delen flexar inte och är ingenting som rör sig (förutom då om man flyttar sätet, men de kommer vi inte göra).
    Men då tror jag att jag vet vad det är ni satt den i. Finns väl en sån arm på stolarna i framsätet också. Är där vi har banden när vi sätter fast stolen. Har faktiskt inte tänkt på att kolla om det går att sätta i passagerarsätet sådär, var smart :) 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-10-26 22:19:11 följande:
    Robert Bell hade svarat någon om det där med isofix-gränserna, men minns inte vem eller exakt vad. Jag hade dock inte chansat, efter 18kg är det bältesmontering som gäller hemma hos oss.
    Det var något om att isofixfästena klarade en viss vikt så barnet och stolens vikt ihop fick inte överskrida den gränsen. Men jag skulle inte heller ha fortsatt efter 18kg. 
  • t0va
    Irmas mamma skrev 2011-10-26 23:50:29 följande:
    Okej ja jag såg det nu med, men samtidigt verkar det som att man kan reglera huvudstödet, skjuta upp det i takt med att barnet växer.. Hmm får fundera lite :)
    ja det kan du göra men eftersom barnets axlar slår i huvudstödet så kan man inte använda stolen tills att öronen når kanten på stolen.
  • t0va

Nu är jag igång på köp och säljsidor igen... hittade en annons om en bakåtvänd stol för 6månader-3-4år som inte har sele utan vanligt 3punkts bälte, med skydd upptill och är för framsätet. 

Ska få bild i helgen men är det någon som vet vad det kan menas. En bakåtvänd med vanligt bälte som man har när man inte sitter på stol... Måste väl vara en bältesstol som de vänt bakåt.  

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!