• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Lindis 73 skrev 2011-09-20 18:44:01 följande:
    Köp en extra omgång band, så kan ni ha banden liggande kvar även när ni flyttar stolen...
    Problemet är att det är banden som är fästa i bilstolen som bråkar. Fästet sitter på den biten band som är på stolen, inte som med britax där den biten är på den lösa bandet. 

Jag gillar britax lösning med bältesknapp för att sära på banden, går fort att ta loss, mobin har en krok så man måste förlänga banden innan man kan kroka av. Det är svårt ibland när banden är så hårt åtdragna. 

Eftersom vi växlar mellan att ha bak och fram så är bandet sträckt när stolen står bak och borde sträckas ut. Fast vi fick byta "knappen" på stödbenet efter några veckor så det skulle väl inte förvåna om vi fått ett måndagsexemplar.  Ska prata med babyaffären när vi kommit hem igen. 

Jag får väl bygga mig en egen stol ;)  
  • t0va
    danosani skrev 2011-09-22 18:39:02 följande:
    AKUT fråga om bakåtvänd stol FRAM i Skoda FABIA '02!!!

Finns igenting att fästa underförankringsbanden i.. Så vi drog dem rakt bak runt stommen i framsätesryggen. Men hur vi än justerar band/säte/stol så vägrar den luta mot instrumentbrädan och är helt lös!! HJÄLP! Ska på långresa imorgon bitti!!
    (Stolen är en Mobi)
    Om ni inte har löst det så är ett tips att dra passagerarstolen så långt bak det går, montera sen barnstolen och dra åt remmarna så hårt ni kan. Sen drar en person i spaken som ändrar läget på passagerarstolen och en annan trycker från baksätet fram stolen tills det inte går längre. Då kilar man fast bilbarnstolen så den sitter. 

Vi har exakt samma problem och om man skiter i att gå efter manualen och sätter först fast bältet i barnstolen och sen spänner remmarna och sist flyttar hela stolen frammåt så sitter den om man dragit åt remmarna tillräckligt.

Håller med dig om magnetfästet till stödbenet, det är rena skämtet.  
  • t0va
    crazi cow skrev 2011-09-23 09:14:21 följande:
    Igår var vi och provade grabben i nya Axkid stolen och han satt som en kung.
    Han är 6 år och väger 17 kg till sina 110cm, och åker självklart bakåtvänt. Hittills har han åkt twoway men nu köper vi Axkid ist då den är så mkt mer ombonad och bättre komfort. Superbra säljare var det oxo i buiken som följde med ut i bilen och provade och visade hur allt funkar. Nu väntar jag bara på lönen så ska vi köpa den stolen=)
    JAg är jättesugen på den, tar den massa plats eller hur är det om man jämför med TW? Tänkte stanna i jönköping påväg hem och ta en kik i baybaffären för hos oss har de inte stolen än 
  • t0va
    crazi cow skrev 2011-09-23 09:44:08 följande:
    ja lite mer plats tar den ju, den blir ju lite högre då den står på en kloss, den är ju ställbar, men jag ska ha den i bak så mig stör det inte alls, vilken otroligt genomtänkt stol det verkar vara =)
    så bra det låter, vi ska köpa en annan stol och funderade på kidfix. Vi växlar mellan bak och fram nu men vi har  mobin nu som tar rätt mycket plats i vår bil. Ska se om de har stolen hemma när vi åker förbi jönköping då. 

vilken är det ni ska ha den med eller utan isofix? Jag är mest sugen på isofixen för det verkar vara ett smart sätt att dra åt banden på den. Förutom då att det är isofix fast min ettåring är 13kg nu så han kanske inte kan ha de fästena så jättelänge men man kan ju ha vanliga bälten också. Skulle vara så smidigt att ha när mina föräldrar ska ha sonen. Ikväll när de ska ta honom över natten så får de låna TW, som jag tog med extra ner bara för det. Funkar inte att hålla på att byta mobin när jag inte kan installera den utan hjälp.  
  • t0va
    Tarda skrev 2011-09-23 13:50:38 följande:
    t0va: Vilka band menar du, de man fäster neråt?
    japp.
  • t0va

Jag satte fast TW i min pappas passat i fredags, jösses så lätt det gick. Kunde få fast den helt själv, med mobin är vi 2 som blir svettiga. Igår åkte sonen med mormor till stan så jag skulle få en sovmorgon, har inte haft det sen sonen föddes ;) 

När de kom hem så sov han så hon kom in och sa att han låg kvar i bilen. Jag passade på att gå ut och kolla och han hade tippat huvudet frammåt, jag glömde sätta över huvudstödet. Men det gick lätt att lossa på bältet runt stolen och öka vinkeln medans sonen sov i den. Den satt med klacken uppe på sätet men inte jättelutad ändå.

Så vi ska kolla när vi kommer hem om någon butik har kampanj så ska vi köpa en ny stol att ha till oss. Den vi har nu är lånad för att sonens små vänner ska kunna åka med.

Då kan mobin stå bak och om jag och sonen ska åka iväg längre än bara i stan men inte jättelångt så kan jag montera in TW fram. Det är inte jättekul att åka 2timmar med sonen själv och ha honom bak. Han kastar alla sina leksaker och sen skriker. Sitter han fram så är han lugnare och ser mig. 

• t0va
    Kluvenflicka skrev 2011-09-30 15:55:49 följande:
    Hej! Jag undrar om ni vill komma med lite råd om vilka barnstolar vi ska införskaffa.
    Vi har en Ford Focus och i nuläget sitter bebis i ett Brio Primo (med bas), mellanflickan bakåt i en two-way o stora pojken framåt på en acta graco (kommer inte ihåg vad den heter) Det fungerar relativt bra fast det är trångt.

Vi är inte riktigt nöjda med vår Two way och funderar på att byta ut den men undrar vad vi ska ha istället. Vi vet ju att den är störst och mest rymlig av de som finns. Hon blir bara 4 i januari och ska ju kunna sitta bakåt många år till. (hon är dessutom bara 94 cm lång till sina 12 kg så hon är en liten tjej)Finns det ngn annan som skulle funka? Dessutom behöver vi snart en stol till bebisen. Den däremot behöver inte vara jättestor eftersom vi räknar med att om hon sitter i den i tre år så kan hon överta storasysters då.

Med andra ord skulle vi vilja ha tips på en stor och en lite mindre stol. Har kollar på High Way som dessutom har stödben vilket vi har nu till vårt babyskydd och den stolen sitter fast jättebra medan vi inte riktigt får fast vår two way på ett riktigt bra sätt. Hur är multi techen som till storasyster?

Vi kan inte sätta ngn i framsätet eftersom vi har airbag som Ford inte vill plocka bort. Om ett halvår funderar vi i och för sig på att köpa en 7-sits bil så då blir det antagligen lättare att sätta in alla stolar.

Förlåt om detta blev rörigt men jag vet att ni är duktiga på detta med stolar
    Tack på förhand!
    Varför är ni inte nöjda med Two-way? Är det för att ni inte får den att sitta bra eller är det någon annan orsak? När ni sätter fast den spänner ni fast remmarna och bältet i stolen först och lutar sätet emot sen eller tvärt om? Vi har en bil med mjuka säten där mobin är ett helvete att sätta fast men two-way är superenkel. 

Hi-way hade vi tänkt köpa men då var stödbenet för kort, nu på den nya modellen är det längre och bör nå ner i de flesta bilar, våran lille kille satt bra i den. 

Som alternativ till two-way så finns axkids stolar, om du kollar en eller två sidor bak i tråden så finns det bilder. här är en länk också axkid.se/
  • t0va
    Joico skrev 2011-10-01 22:27:24 följande:
    Hoppas nån är här och vill hjälpa mig, innan kl 8 imorgonbitti Cool En Duoflex ska in i en Passat (-08) imorgon, men jag hittade inget bra att fästa underförankringsbanden i. Jag trodde ju att en sån familjebil skulle ha "glapp" under skenorna eller t.o.m öglor, men icke icke. Det enda jag kunde hitta på var själva fästena som framstolen glider i. Duoflexen ska alltså sitta bak. 
    Stolen framför står ju på två "pinnar" som i sin tur glider på skenorna. Är det OK att fästa banden runt dom?

Ja det är det. Vi har fäst i dem på våran golf och mina föräldrars passat. Frågade våran guru om det och han sa att det var ok. Det är ett helt hopplöst märke på bil när det gäller att fästa bilstolar, i passaten skulle man kunna sätta dit förankringsöglor men inte i våra olika golf-bilar. Är så jobbigt eftersom man ju inte kan flytta sätet när stolen är monterad om man fäster i framförvarande stol. 
  • t0va

Alternativet är ju att du fäster banden runt fästet på sätet men det brukar göra att stolen inte sitter lika bra. Man får en annan vinkel på remmarna eftersom fästpunkten kommer närmare bilstolen. Så vi har alltid satt fast stolen i den armen som går i skenan. 

• t0va
    Joico skrev 2011-10-01 22:54:21 följande:
    Hehe ah bra tänkte om det måste vara nåt som sitter FAST liksom. Men å andra sidan så är det ju tillåtet att fästa mellan sitsen och ryggstödet så då borde ju de här också vara OK, tänkte inte på de
    t0va skrev 2011-10-01 22:45:50 följande:
    Ja det är det. Vi har fäst i dem på våran golf och mina föräldrars passat. Frågade våran guru om det och han sa att det var ok. Det är ett helt hopplöst märke på bil när det gäller att fästa bilstolar, i passaten skulle man kunna sätta dit förankringsöglor men inte i våra olika golf-bilar. Är så jobbigt eftersom man ju inte kan flytta sätet när stolen är monterad om man fäster i framförvarande stol. Alternativet är ju att du fäster banden runt fästet på sätet men det brukar göra att stolen inte sitter lika bra. Man får en annan vinkel på remmarna eftersom fästpunkten kommer närmare bilstolen. Så vi har alltid satt fast stolen i den armen som går i skenan
    Jättekorkat faktiskt! Blev lite förvånad när jag inte hittade nånting att fästa i, tills jag la mig på mage över tröskeln och kollade in under stolen hehe. På min Yaris så är det en glipa mellan golvet och skenan så där får man under bandet, liksom på min förra Citroën C3.
    Men då sätter vi banden runt den där "pinnen" som är på bilden
    Jag trodde också det skulle finnas något. Mina föräldrar har de nyaste årsmodellerna också, vi har en 15år gammal importerad sak så att våran är hopplös är ingen överraskning, men att de inte hade öglor eller i alla fall någon vettig lösning var en överraskning. Farsan sitter så lågt när han kör så där måste man höja stolen först och peta in banden och sen sänka stolen igen. Är lite pillande men det funkar. 

Sen är det massa skit under stolarna så har man den fram får man se till att inte klämma en massa kablar, rör och annat. Den biten har man missat helt.  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!