• minneli

Var på rul igår och fick ett tungt besked

Igår var jag och min sambo på rul. Jag hade självklart räknat ner till den dagen och var jätteglad. Läkaren berättade att bf datumet var 8 januari, det är mammas födelsedag, så det var ju extra roligt. Speciellt eftersom vår dotter kom på min sambons farmors födelsedag.
    Men sen berättade hon att hon nästan inte såg något fostervatten och förmodligen inga njurar heller. Hon undersökte gång på gång och tillslut beslutades det att vi skulle skickas till Trondheim för en second opinion.  En dag som skulle vara fylld av glädje blev istället en dag fylld av sorg. Jag skulle ju åka hem och sortera bäbiskläder efter ultraljudet, beställa en ståbräda, tänka på namn..

Idag åkte vi tidigt till Trondheim. Både jag och sambon var helt inställda på att det inte fanns ngt hopp och det sa nästan läkaren igår, men de tar oftast till en second opinion som det kallas. Vi fick träffa en jättebra läkare som också konstaterade att bäbisen inte hade några njurar och att det knappt fanns något fostervatten. Så vi fick rådet att avbryta graviditeten. I norge har de möten och godkänner aborter varje dag med i sverige har de bara sådana möten på fredagar, vilket är helt sjukt! Jag frågade tom om jag fick stanna i norge, då hade man ju sluppit vänta, vänta, och vänta på något så otroligt plågsamt. Efter det ska ju tabletter tas om man ska vänta ännu mera.

Nu måste jag vänta tills på torsdag för att då träffa kuratorn, sen måste jag vänta tills på fredag för de ska ha sitt sammanträde. 

Idag är jag i v.19 (18+1) och varje spark är så otroligt jobbig.    

• Svar på tråden Var på rul igår och fick ett tungt besked
  • minneli
    plonker skrev 2011-08-12 22:31:57 följande:
    Stackars barn, hoppas inte barnet känner något när de dödar det.

Vad menar du? Det hoppas väl ingen. Det är väl synd om alla inblandade i en sånhär situation.
  • kantarellkisse
    Det är givetvis en mardrömslik situation för varje förälder som tvingas ta ett sånt beslut, men det hade inte varit lättare för barnet att födas färdigt med outvecklade lungor på grund av bristen på fostervatten när njurarna inte fungerar. Det finns ingen chans att överleva det.

Barnet kommer att dö av att placenta slutar fungera efter den första tabletten, något som inte ska vara smärtsamt nej. Därefter kommer barnet att födas dött till föräldrar som älskar och har längtat efter det.

Din kommentar var kanske inte illa menad, jag vet faktiskt inte. Men det låter rätt illa...
  • minneli
    kantarellkisse skrev 2011-08-12 22:42:06 följande:
    Det är givetvis en mardrömslik situation för varje förälder som tvingas ta ett sånt beslut, men det hade inte varit lättare för barnet att födas färdigt med outvecklade lungor på grund av bristen på fostervatten när njurarna inte fungerar. Det finns ingen chans att överleva det.

Barnet kommer att dö av att placenta slutar fungera efter den första tabletten, något som inte ska vara smärtsamt nej. Därefter kommer barnet att födas dött till föräldrar som älskar och har längtat efter det.

Din kommentar var kanske inte illa menad, jag vet faktiskt inte. Men det låter rätt illa...

Tack, du skrev det jag ville skriva.. jag blev så paff av kommentaren...
  • Majuni
    Stackars barn, hoppas inte barnet känner något när de dödar det.
    så jävla onödigt!
  • jom01

Håller med, hoppas du inte menade något illa med din onödiga kommentar plonker!

Tänker på dig minneli och hoppas ni kan hitta styrka i varandra under er svåra tid! Ta hand om er...

• Mammi07

Finner inga ord!! Styrkekram till dig!!!

• plonker
    kantarellkisse skrev 2011-08-12 22:42:06 följande:

Nä det var den såklart inte. Det var min första tanke. MIn medkänsla till ett ofött litet liv..
  • kantarellkisse

I tråden finns många exempel på att föräldrarna själva känner denna medkänsla, och oerhörda sorg över barnet som kommer att dö. Det är en fråga om när, inte om, det kommer att dö. Och även om man skulle kunna säga att det förstås gäller oss alla - vi kommer att dö - så är det för det här barnet fråga om det dör nu eller i samband med en födsel i vanlig tid. Det är förstås svårt att veta för alla att just avsaknad av njurar är väldigt viktigt för överlevnad, för oss som är födda skulle vi ju kunna göra dialys till vi kan få donerade, men i magen är njurarna ännu viktigare eftersom barnet dricker och kissar fostervatten och det blir väldigt lite fostervatten om njurarna inte fungerar. Och utan fostervatten kan lungorna inte utvecklas. Så det här barnet kommer inte att ha fungerande lungor om det föds om 20 veckor istället för nu.

TS försöker förbereda sig för det värsta hon förmodligen upplevt i sitt liv, försöker förbereda sig för att ta sitt barns fotavtryck och så småningom få barnet i en minneslund. Det är ingen abort i största allmänhet, utan att avbryta en graviditet som inte kan ge familjen ett levande barn.

Svar på tråden Var på rul igår och fick ett tungt besked