• minneli

Var på rul igår och fick ett tungt besked

Igår var jag och min sambo på rul. Jag hade självklart räknat ner till den dagen och var jätteglad. Läkaren berättade att bf datumet var 8 januari, det är mammas födelsedag, så det var ju extra roligt. Speciellt eftersom vår dotter kom på min sambons farmors födelsedag.
    Men sen berättade hon att hon nästan inte såg något fostervatten och förmodligen inga njurar heller. Hon undersökte gång på gång och tillslut beslutades det att vi skulle skickas till Trondheim för en second opinion.  En dag som skulle vara fylld av glädje blev istället en dag fylld av sorg. Jag skulle ju åka hem och sortera bäbiskläder efter ultraljudet, beställa en ståbräda, tänka på namn..

Idag åkte vi tidigt till Trondheim. Både jag och sambon var helt inställda på att det inte fanns ngt hopp och det sa nästan läkaren igår, men de tar oftast till en second opinion som det kallas. Vi fick träffa en jättebra läkare som också konstaterade att bäbisen inte hade några njurar och att det knappt fanns något fostervatten. Så vi fick rådet att avbryta graviditeten. I norge har de möten och godkänner aborter varje dag med i sverige har de bara sådana möten på fredagar, vilket är helt sjukt! Jag frågade tom om jag fick stanna i norge, då hade man ju sluppit vänta, vänta, och vänta på något så otroligt plågsamt. Efter det ska ju tabletter tas om man ska vänta ännu mera.

Nu måste jag vänta tills på torsdag för att då träffa kuratorn, sen måste jag vänta tills på fredag för de ska ha sitt sammanträde. 

Idag är jag i v.19 (18+1) och varje spark är så otroligt jobbig.    

• Svar på tråden Var på rul igår och fick ett tungt besked
  • kantarellkisse
    minneli skrev 2011-08-12 18:42:39 följande:

Ja det kanske är bättre på förlossningen? Ska försöka att tänka så, det låter ju så från era erfarenheter. De sa även att förlossningen har ju mkt bättre utrustning.

Känner mig helt utanför mig själv, förstår inte att det är jag just nu som går igenom det här. 

Jag känner igen den känslan... både dagen innan, den enda natt jag behövde vänta, under tiden och ännu mer efteråt. Jag? Är det jag, som är så stoisk, som ylar så? Är det mig själv jag talar om? Är det jag som går här och är en grav (från dagen innan)?

Det tar tid att "integrera" det här i livet, först var det som om det blev hela livet, sedan var det som att jag hade två berättelser om mitt liv, två olika historier. Det har gått drygt 4 månader nu och tillfällena när det känns som att jag pratar om någon annan har blivit färre. För det mesta är det en del av livet, och ingår i samma berättelse. Ibland känns det återigen främmande och som att det inte är jag som sörjer någon som inte fick bli färdig.

Jag tror att de har bättre utrustning där, den fick jag ju aldrig pröva men jag kan lugnt säga att bara morfininjektioner och lugnande inte var någon större hit... på förlossningen har de både EDA och lustgas även för oss och det kan vara lugnande att veta att det i alla fall finns att få. Och just att de tar emot alla som föds döda gör att de har bättre erfarenhet av att möta föräldrar som ni.
  • minneli

Barnmorskan sa att jag först skulle få tabletter mot smärtan, att det fanns lustgas och slutligen morfinsprutor. Hon nämnde inga andra smärtlindringar. Fungerade inte morfinsprutorna bra?

• kantarellkisse

Det fungerar säkert olika för olika personer.... För mig gav de mig helt enkelt alvedon och någonting mer receptfritt och sedan petidinsprutor (dvs morfin som man tar i musklerna) och det fungerade väl inte alls skulle jag säga, fast jag vet ju inte hur det varit utan. Jag har fått morfin i porten när jag gjort äggplock och det har jag älskat (japp, jag inser att jag absolut aldrig får pröva droger för det hade varit mitt förstahandsval vilken dag som helst) men det var absolut inte så. Det som hjälpte allra mest var stesolid, vilket får mig att tänka att det var att jag spände mig som gjorde att det var så förfärligt smärtsamt, men jag var ju så upprörd att jag inte alls kunde styra det. Stesolid är alltså ångestdämpande/lugnande...

Veckan innan fick en bekant missfall och beskrev lustgasen som det absolut mest verksamma, så jag tror det faktum att jag inte hade lustgas gjorde att det blev väldigt jobbigt.

Det jag förstod efteråt var att det var öppningsvärkarna som gjorde så jätteont, barnmorskan sa att den fasen var likadan oavsett om man skulle krysta ut en väldigt liten eller en fullgången. Hela processen tog 17 timmar men jag hade bara jätteont under 2 timmar. Därefter sov jag till och från i 8 timmar innan han kom. Och när han kom gjorde det inte alls ont.

• väntarförstabarnet

Usch, jag tänker på er och hoppas verkligen att det går så bra det kan på måndag. 

Jag ser att du har skrivit att ni ska få göra fotavtryck och vill bara tipsa om något fantastiskt fint, nämligen avgjutningar i 3D. Det går att köpa i många barnaffärer och är lätt att göra. Då kan ni även få en fin avgjutning av lilla handen.

Så har ni eller någon ni känner möjlighet att ta er till en barnaffär imorgon så gör det. Jag skickar en länk så att du ser vad jag menar, http://www.barnparadiset.se/product.php?id_product=960

Om ni köper ett sånt set så tänk bara på att "tilta" formen lite när ni hällt i hälften av gipset så att det verkligen fyller ut.

Skickar styrkekramar till er! 

• minneli

Jag hoppas hoppas hoppas verkligen inte att öppningsvärkarna är lika som att föda ett fullstort barn när man är fullgången. Det gjorde ju otroligt ont. Så nu låtsas jag att din barnmorska sa fel... usch....

• kantarellkisse

Fördelen är ju gentemot en vanlig förlossning (som jag aldrig upplevt) att man kan få både lugnande och tja... morfinet då... och jag vet åtminstone en som fått EDA under förlossningen. langtantillbarn.blogspot.com/
    Författaren finns på FL och om du läser i maj-arkivet så finns hennes berättelse om själva avbrytandet och så där.

Jag har som sagt inget att jämföra med, men ont gjorde det. Och överlevde gjorde jag. Men var snabb med att tala om att det gör ordentligt ont för det var en sån sak jag missade några timmar in, och försökte stå ut. Och det är vad jag tror straffade sig mest - att jag inte fick första morfinet tillräckligt tidigt.

väntarförstabarnet skrev 2011-08-12 20:36:16 följande:
    Usch, jag tänker på er och hoppas verkligen att det går så bra det kan på måndag. 

Jag ser att du har skrivit att ni ska få göra fotavtryck och vill bara tipsa om något fantastiskt fint, nämligen avgjutningar i 3D. Det går att köpa i många barnaffärer och är lätt att göra. Då kan ni även få en fin avgjutning av lilla handen.

Så har ni eller någon ni känner möjlighet att ta er till en barnaffär imorgon så gör det. Jag skickar en länk så att du ser vad jag menar, www.barnparadiset.se/product.php?id_product=9...

Om ni köper ett sånt set så tänk bara på att "tilta" formen lite när ni hällt i hälften av gipset så att det verkligen fyller ut.

Skickar styrkekramar till er! 
    Det är en god idé som kan prövas men samtidigt vet jag att en annan mamma skrev någon gång tidigare om att de här små kan vara svåra att få till det med eftersom deras fötter är så mjuka fortfarande...
  • minneli

Har läst hennes blogg nu. Hoppas ändå att det inte gör så ont som när jag födde dottern för då fick jag ju panik över hur ont det gjorde. Men ja, det måste ju göras på måndag tyvärr..hursomhelst...

• kantarellkisse

Mja... man slipper i alla fall utdrivningsskedet. Som sagt, jag hade många timmar från att det gjorde sådär skitont till han kom - och då kändes det ingenting. Han gled bara ut utan några som helst problem

• plonker

Stackars barn, hoppas inte barnet känner något när de dödar det.

Svar på tråden Var på rul igår och fick ett tungt besked