Meddelande borttaget
-
-
Svar på tråden Unga mammor och mognad.
-
Så enligt dig, är det alltså fel att utbilda sig när man skaffar barn?Chazz Michael Michaels skrev 2011-07-25 11:38:09 följande:. Inte heller ser jag värdet i att låta barnet vara med i din strävan efter utbildning - vore det inte schysstare mot alla att styra upp den biten först så man har grunden klar och sedan skaffa barn?
Man bör ha all utbildning färdig när barnet kommer till världen?
Om jag inte vet vad jag vill utbilda mig till när jag är gravid, men efter 1 år kommer på det, är det då fel av mig att börja plugga eller göra det jag vill? Ska barnet bli ett hinder för min utbildning?
Syftar du endast på att det är "schysstare mot alla" med färdig utbildning, eftersom barnet är en bebis, eller är det samma sak om jag vill utbilda mig när barnet är 10 år? Hur resonerar du med att man borde vara färdig med utbildningen?
Eller borde jag då alltså ha avstått från att skaffa barn för att "Jag vet ju faktiskt inte vad jag utbilda mig till, jag väntar några år tills jag kommit på det, sen väntar jag några år till tills jag utbildat mig färdigt.."
Så går det inte att tänka.
Så att skriva att det vore schysstare mot alla att styra upp den biten först innan man skaffar barn, tycker jag är kasst. -
Därför att en tonåring helt enkelt inte har ett konsekvenstänk, oavsett hur mogna de än påstår sig vara så har de ju inte vuxit färdigt. Den sista delen av den sortens utveckling kommer inte förrän runt 18-20 års ålder. Sedan kan man kalla sig mogen om man nu vill det... en tonåring som påstår sig vara det är väl mest skrattretande i mina öron.Chazz Michael Michaels skrev 2011-07-20 10:11:04 följande:
Det är framför allt det här med mognaden jag funderat över. Om man nu är så mogen, varför har man då inte skaffat sig minsta gnutta konsekvenstänk?
-
vittra skrev 2011-07-25 12:59:22 följande:Därför att en tonåring helt enkelt inte har ett konsekvenstänk, oavsett hur mogna de än påstår sig vara så har de ju inte vuxit färdigt. Den sista delen av den sortens utveckling kommer inte förrän runt 18-20 års ålder. Sedan kan man kalla sig mogen om man nu vill det... en tonåring som påstår sig vara det är väl mest skrattretande i mina öron.
-
Var går gränsen för ungmamma? när blir man normalgammalmamma?
-
Vuxna människor är naturligtvis mer förmögna att vara ansvarstagande än vad tonåringar är... sen tycker jag inte att man ska vara för gammal heller när man får barn. Att vara 35 år eller mer för första barnet är alldeles för högt rent biologiskt sett.December11 skrev 2011-07-25 12:29:05 följande:Fast vadå konsekvenstänk? Ska vi då gå och vänta på att det kan bli så att vi KAN bli lämnade och därför inte skaffa barn? Eller att vi KAN få sparken från det jobb vi har?
Jag menar ska ni "normal gamla" morsor som får sitt första barn vid 35 vara mer ansvarstagande som riskerar en större risk att ens barn ska ha olika former av skador och handikapp och därför undvika att skaffa barn? Jag tycker inte att det är mer eller mindre ansvarsfullt att skaffa barn vid 35 än 20.
Då kanske vi ska gå och vänta missfall istället för ett barn också då eftersom att det KAN bli ett missfall.. Ni som är 35+ när ni får barn kan ni ju också fundera på hur schysst det är att skaffa barn så sent när risken för alla möjliga sjukdomar och plötslig död är mer sannolik än i 20åråldern. -
vittra skrev 2011-07-25 12:59:22 följande:Därför att en tonåring helt enkelt inte har ett konsekvenstänk, oavsett hur mogna de än påstår sig vara så har de ju inte vuxit färdigt. Den sista delen av den sortens utveckling kommer inte förrän runt 18-20 års ålder. Sedan kan man kalla sig mogen om man nu vill det... en tonåring som påstår sig vara det är väl mest skrattretande i mina öron.
Tala för dig själv. Att du var omgoen i den ålder är ju tråkigt för dig men det betyder inte att alla andra är omogna.. -
Haha tror du jag bara utgår ifrån mig själv? KnappastFurstinna skrev 2011-07-25 13:13:50 följande:Tala för dig själv. Att du var omgoen i den ålder är ju tråkigt för dig men det betyder inte att alla andra är omogna..
Mognad handlar främst om hjärnans utveckling, det är ingenting vare sig du eller någon annan kan styra över. -
vittra skrev 2011-07-25 13:21:04 följande:Haha tror du jag bara utgår ifrån mig själv? Knappast
Mognad handlar främst om hjärnans utveckling, det är ingenting vare sig du eller någon annan kan styra över.
Antar att du talar för dig själv ja. Jag håller inte med dig. Mognad påverkas av yttre faktorer. Hur man har vuxit upp, vilka förutsättningar man haft. Jag va väldigt mogen redan vid 14-15 av vissa orsaker. Så jag hade förmodligen kunnat skaffa barn tidigare än 20 men jag skulle inte göra de innan jag gått ut gymnasiet och haft jobb och boende vilket jag hade när jag va 19 och det var nog ett ganska moget beslut enligt mig -
Instämmer, dock vill väldigt många tro i tex tonåren att de är mognare än andra, ofta pga att de tex haft det jobbigt hemma eller dyl.vittra skrev 2011-07-25 13:21:04 följande:Haha tror du jag bara utgår ifrån mig själv? Knappast
Mognad handlar främst om hjärnans utveckling, det är ingenting vare sig du eller någon annan kan styra över. -
Lilla My21 skrev 2011-07-25 14:39:08 följande:Instämmer, dock vill väldigt många tro i tex tonåren att de är mognare än andra, ofta pga att de tex haft det jobbigt hemma eller dyl.
Mognad är väldigt individuellt. Det finns ingen magisk gräns för när man bli mogen. Sen kan man vara mogen på olika sätt och när det gäller olika saker. Likväl som en 14 åring kan vara väldigt mogen kan en 40 åring vara väldigt omogen. Och att påstå att saker i vår uppväxt och yttre omständigheter inte påverkar oss är bara dumt.