• vittra

Unga mammor och mognad.

Chazz Michael Michaels skrev 2011-07-20 10:11:04 följande:

Det är framför allt det här med mognaden jag funderat över. Om man nu är så mogen, varför har man då inte skaffat sig minsta gnutta konsekvenstänk?

Därför att en tonåring helt enkelt inte har ett konsekvenstänk, oavsett hur mogna de än påstår sig vara så har de ju inte vuxit färdigt. Den sista delen av den sortens utveckling kommer inte förrän runt 18-20 års ålder. Sedan kan man kalla sig mogen om man nu vill det... en tonåring som påstår sig vara det är väl mest skrattretande i mina öron.
  • vittra
    December11 skrev 2011-07-25 12:29:05 följande:
    Fast vadå konsekvenstänk? Ska vi då gå och vänta på att det kan bli så att vi KAN bli lämnade och därför inte skaffa barn? Eller att vi KAN få sparken från det jobb vi har?

Jag menar ska ni "normal gamla" morsor som får sitt första barn vid 35 vara mer ansvarstagande som riskerar en större risk att ens barn ska ha olika former av skador och handikapp och därför undvika att skaffa barn? Jag tycker inte att det är mer eller mindre ansvarsfullt att skaffa barn vid 35 än 20.

Då kanske vi ska gå och vänta missfall istället för ett barn också då eftersom att det KAN bli ett missfall.. Ni som är 35+ när ni får barn kan ni ju också fundera på hur schysst det är att skaffa barn så sent när risken för alla möjliga sjukdomar och plötslig död är mer sannolik än i 20åråldern.
    Vuxna människor är naturligtvis mer förmögna att vara ansvarstagande än vad tonåringar är... sen tycker jag inte att man ska vara för gammal heller när man får barn. Att vara 35 år eller mer för första barnet är alldeles för högt rent biologiskt sett.
  • vittra
    Furstinna skrev 2011-07-25 13:13:50 följande:
    Tala för dig själv. Att du var omgoen i den ålder är ju tråkigt för dig men det betyder inte att alla andra är omogna..
    Haha tror du jag bara utgår ifrån mig själv? Knappast
    Mognad handlar främst om hjärnans utveckling, det är ingenting vare sig du eller någon annan kan styra över.
  • vittra
    Lilla My21 skrev 2011-07-25 14:39:08 följande:
    Instämmer, dock vill väldigt många tro i tex tonåren att de är mognare än andra, ofta pga att de tex haft det jobbigt hemma eller dyl.
    Ja håller med. De har fått ta ett alldeles för stort ansvar alldeles för tidigt, och uppfattas ofta också av äldre som "ovanligt mogna" för sin ålder. Been there done that. Jag var en "ovanligt mogen" tonåring men det är mest sorgligt med dessa tonåringar. Det är absolut inte något positivt och då rakt inget tecken på att man bör skaffa barn!
  • vittra
    Furstinna skrev 2011-07-25 14:29:33 följande:
    Antar att du talar för dig själv ja. Jag håller inte med dig. Mognad påverkas av yttre faktorer. Hur man har vuxit upp, vilka förutsättningar man haft.  Jag va väldigt mogen redan vid 14-15 av vissa orsaker. Så jag hade förmodligen kunnat skaffa barn tidigare än 20 men jag skulle inte göra de innan jag gått ut gymnasiet och haft jobb och boende vilket jag hade när jag va 19 och det var nog ett ganska moget beslut enligt mig
    Absolut. Men du bortser fortfarande från det mest väsentliga. Finns inte hjärnans kognitiva förmågor så kan man omöjligt nå dit hur mycket förutsättningar du än haft under uppväxten. I så fall skulle en 10-åring som under sin korta uppväxt upplevt lika mycket som en 20-åring vara "mogen". Konsekvenstänk existerar inte i tonåringens värld, och det finns inga förutsättningar i världen som kan ge försprång med sådant.
  • vittra

Förövrigt skaffade inte jag heller barn som tonåring, so? Vilket moget beslut av mig

• vittra
    Furstinna skrev 2011-07-25 15:27:57 följande:
    Kan någon tala om i vilken ålder man blir mogen?
    En förutsättning är naturligtvis att man är vuxen. I övrigt håller jag med såffan.
  • vittra
    AnnaPS skrev 2011-07-26 22:15:21 följande:
    Sen är hela diskussionen väldigt populistisk, genomsnittåldern på en förstföderska 1974 var t ex 24 år, något som väl räknas som ung mamma idag.

Är sjuttiotalisterna då en förstörd generation som hade mammor utan färdigutvecklat konsekvenstänk..
    För att inte tala om i andra länder med en ännu lägre medelålder.

Det är inte brainsurgery att sköta ett barn.
    Jag tycker inte att man ska behöva vara färdigutvecklad för att skaffa barn (det är ju förövrigt omöjligt) däremot har tonåringar inte ens påbörjat att utveckla många av de kognitiva förmågor som är viktiga för mogna slutsatser, logiska resonemang och långsiktigt konsekvenstänk. Sådant som problemlösning, beslutsfattande och att tänka hypotetiskt blir inte möjligt förrän i slutet av tonårstiden vid 19 års ålder.
  • vittra
    AnnaPS skrev 2011-07-27 10:05:46 följande:
    Nej det gör jag inte. Kanske naturen ordnat sent konsekvenstänk för att vi ska få barn innan? Ofta är det ju mkt som rent logiskt talar emot att skaffa. Då behöver man en naturlig skygglapp, annars blir inga barn gjorda. Sen blir jag också konfunderad över att du inte är intresserad av de som lyckas bra som unga föräldrar - som ju är i majoritet. För i o m det faller ju hela din generaliserande hypotes att största delen unga föräldrar är oansvariga etc. Du är inte intresserad av hur verkligheten ser ut, utan bara intresserad av att förfasa dig över extremfall.
    Majoritet? "Lyckas bra"? Vad får du det ifrån och vad innebär "lyckas bra" för dig? Ser man till statistik gör nog de flesta en annan tolkning.
  • vittra

AnnaPS det är till att dra saker och ting till sin spets... svårt med lite mer nyanserat tänk? Allt är inte svart eller vitt. I bakgrunden av tonårsföräldraskapet finns oftast psykiska eller sociala problem, att tonåringens egna föräldrar har problem osv. Insatser har kommit igång för att minska antalet barn som får barn. Insatser för deras hälsas skull. Allt handlar inte om ekonomisk standard eller ens utbildning, men ser man till den större bilden så finns det tydliga samband mellan tonårsföräldrar, uppväxtförhållanden, psykisk ohälsa, utbildning och ekonomisk standard (fattigdom).

• vittra
    Mimmlas skrev 2011-07-27 19:25:20 följande:
    Men du kan du ju inte varit yngre än 19 när du fick barn väl? 
    Det är ju extrem skillnad på 16 och 19 tex. 
    Håller verkligen med. Uppenbarligen var hon ju färdig med gymnasiet om hon kunde börja läsa till lärare direkt. Många tonårsföräldrar fortsätter inte ens läsa upp gymnasiet, inte förrän möjligtvis långt senare.
  • vittra
    såffan skrev 2011-07-27 19:29:04 följande:
    Rätt gissat, men sist jag kollade hörde även nittonåringar till kategorin tonåringar.
    Du väljer väl iofs själv vilka du vill identifiera dig med... men jag tycker det är konstigt att du ens räknar dig själv till diskussionen och försvarar det, då gruppen som TS nämner är 16-17-18 åringar...
  • vittra
    såffan skrev 2011-07-27 19:45:16 följande:
    Det hade jag granterat inte gjort, men som 18 åring hade jag nog fixade det lika bra och haft samma förutsättningar (vi tog studenten redan i april och jag är född sent på året, så jag hade ändå kunnat få jobba mig till en bättre fp)
    vittra skrev 2011-07-27 19:32:52 följande:
    Du väljer väl iofs själv vilka du vill identifiera dig med... men jag tycker det är konstigt att du ens räknar dig själv till diskussionen och försvarar det, då gruppen som TS nämner är 16-17-18 åringar...
    Jag tycker faktiskt inte att det är försvarbart att skaffa barn när man är 16 och i mitt första inlägg skrev jag också att jag till stor del håller med ts. Men övriga inlägg i tråden nämner inte bara 16-17-18 åringar utan går ändå upp till 25 års åldern. Visst är jag helt med på att hjärnan fortfarande utvecklas och att vissa förmågor inte är färdigutvecklade förrens i 25 års ålder köper jag också, men bara för att hjärnan inte är färdigutvecklad så betyder ju inte det nödvändigs vis att man är okapabel att ta hand om ett barn på ett bra sätt eller att man inte klarar av att ge sitt bar bra förutsättningar i livet...
    Nej där håller jag helt med. Jag tycker inte heller att man nödvändigtvis ska vänta tills man är över 25 år bara för att senaste rönen må visa att konsekvenstänket inte blir färdigutvecklat förrän då. Det finns många olika teorier om hjärnans funktioner och utveckling, och det är faktiskt väldigt mycket som vi fortfarande inte ens förstår när det gäller just hjärnan. Ska man gå efter när hjärnan är färdigutvecklad vill jag därför bara poängtera att man även i vissa fall sett att delar av hjärnan inte ens vid 25 år är färdigutvecklade, hjärnan fortsätter på många sätt att utvecklas långt in i vuxen ålder! Vad vet jag, om 10 år kanske man kommit fram till att hjärnan faktiskt aldrig blir färdigutvecklad? Så osannolikt är det ju faktiskt inte....

Jag tycker att man får se till en slags balans mellan biologisk, social och inre mognad. Att vänta till 30-40 års ålder bara för att samhällets normer idag bygger mycket på utbildning och karriär innan barn, tycker jag är lika fel som att en (ung) tonåring som inte ens har börjat utveckla viktiga kognitiva förmågor väljer att skaffa barn.
  • vittra
    Mimmlas skrev 2011-07-27 19:58:41 följande:
    Poängen med utvecklingsfasen av hjärnan är att ju yngre man är desto mindre utvecklad är den.
    en 19 åring har betydligt större förmåga att förstå konsekvenser än en 15 åring som knappt förstår ett straff och vad de gjort fel om man inte bokstaverar ut det. 
    Så sant! Det är ju just då all denna viktiga utveckling påbörjas, under dessa få år utvecklas så otroligt mycket av de mer "kloka" förmågorna.
Svar på tråden Unga mammor och mognad.