• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden Unga mammor och mognad.
  • saramadeleine
    Prodin skrev 2011-07-25 22:37:36 följande:
    Såg om konsekvenstänkandet det är faktiskt inte fullt utvecklat förens vid 25. Läste nyss en vetenskaplig artikel om saken, blev väldigt förvånad för jag hade hört 23 från början. Men tydligen är det 25 och samtidigt är också åldern när det går att dricka alkohol utan att det förstör hjärnans mognad. Vet att det är OT men otroligt intressant tycker jag.
    www.saramadeleine.se / Mamma och blivande fröken
  • Mimmlas
    saramadeleine skrev 2011-07-25 22:42:07 följande:
    Såg om konsekvenstänkandet det är faktiskt inte fullt utvecklat förens vid 25. Läste nyss en vetenskaplig artikel om saken, blev väldigt förvånad för jag hade hört 23 från början. Men tydligen är det 25 och samtidigt är också åldern när det går att dricka alkohol utan att det förstör hjärnans mognad. Vet att det är OT men otroligt intressant tycker jag.

Jo det är som jag skrev tidigare.
    Alkohol skadar hjärnan otroligt mycket innan den är färdig. Olika delar i hjärnan blir färdiga vid olika tidpunkter.

Det är därför unga ofta baserar sin mognad på upplevelser ist för analytisk förmåga.
    Det analytiska uppnår man när man är ca 25 år.      
  • saramadeleine
    Mimmlas skrev 2011-07-25 22:46:34 följande:
    Jo det är som jag skrev tidigare.
    Alkohol skadar hjärnan otroligt mycket innan den är färdig. Olika delar i hjärnan blir färdiga vid olika tidpunkter.

Det är därför unga ofta baserar sin mognad på upplevelser ist för analytisk förmåga.
    Det analytiska uppnår man när man är ca 25 år.      
    Det låter väldigt logiskt, jag minns att jag vid 25 kunde se saker på helt annat vis än tidigare. Det roliga är också att de flesta jag talar med säger samma sak att vid 25 började man helt plötsligt se världen ur andra ögon.
    www.saramadeleine.se / Mamma och blivande fröken
  • Litet My
    litenlitenliten skrev 2011-07-25 22:04:45 följande:
    Jag är trasig inombords och har fått stå ut med en hel del. Men det innebär inte automatiskt att jag är usel som förälder. Tvärtom, jag ger mina barn den barndom jag "inte fick"´.
    Jaha?
  • Litet My
    saramadeleine skrev 2011-07-25 22:50:22 följande:
    Det låter väldigt logiskt, jag minns att jag vid 25 kunde se saker på helt annat vis än tidigare. Det roliga är också att de flesta jag talar med säger samma sak att vid 25 började man helt plötsligt se världen ur andra ögon.
    Tycker också det låter logiskt...Om jag ser till mig själv och min omgivning.

Även detta att man kunde se vidare än vad sin egen näsa räckte, analysera ifall motparten faktiskt hade en poäng istället för att bara utgå från att jag själv hade alla rätt och visste bäst samt slutade att "hävda" mig själv och faktiskt hade lättare att inse att jag ibland hade fel...

När jag var yngre var blev jag mest arg och hade "alltid rätt" och såg saker ur ett vidare perspektiv än enbart mitt eget.
  • Mimmlas
    Lilla My21 skrev 2011-07-26 00:04:51 följande:
    Tycker också det låter logiskt...Om jag ser till mig själv och min omgivning.

Även detta att man kunde se vidare än vad sin egen näsa räckte, analysera ifall motparten faktiskt hade en poäng istället för att bara utgå från att jag själv hade alla rätt och visste bäst samt slutade att "hävda" mig själv och faktiskt hade lättare att inse att jag ibland hade fel...

När jag var yngre var blev jag mest arg och hade "alltid rätt" och såg saker ur ett vidare perspektiv än enbart mitt eget.

En tonårings ego har alltid fler röster än omgivningens :)

Att inte kunna tåla att höra att man inte är färdig i utvecklingen eller att man är omogen är ju typiskt för tonåringar. De tror att de kan allt, vet allt och det genom saker de upplevt. Senare i livet förstår man att det inte alls handlade om saker man varit med om utan om hur man hanterar omgivningen och tar kritik och hur eftertänksam man är.  
  • Litet My
    Mimmlas skrev 2011-07-26 00:08:42 följande:
    En tonårings ego har alltid fler röster än omgivningens :)

Att inte kunna tåla att höra att man inte är färdig i utvecklingen eller att man är omogen är ju typiskt för tonåringar. De tror att de kan allt, vet allt och det genom saker de upplevt. Senare i livet förstår man att det inte alls handlade om saker man varit med om utan om hur man hanterar omgivningen och tar kritik och hur eftertänksam man är.  
    Så sant

Dessutom var allt man tog in så himla personligt vilket man även kan se lite av i denna tråden..."jag gjorde minsann såhär och det gick bra, så då ÄR DET SÅ och alla som säger annat har fel"

Med andra ord man såg inte längre än till sig själv och möjligtvis närmsta vännernas upplevser om hur saker och ting var.
  • Prodin
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-07-25 22:41:25 följande:
    Alltså är man inte mogen nog att skaffa barn, vad man än påstår. Vilket skulle bevisas.
    Har inte sagt emot dig, svarade bara på din fråga.
    saramadeleine skrev 2011-07-25 22:42:07 följande:
    Oj! Är det såpass. När jag läste sociologi fick jag lära mig 20-23 men det var ett tag sedan och en redan då lite gammal bok, man vet nog mer idag. Visst är det spännande!
    Your argument is invalid
  • Mimmlas
    Lilla My21 skrev 2011-07-26 00:17:20 följande:
    Så sant

Dessutom var allt man tog in så himla personligt vilket man även kan se lite av i denna tråden..."jag gjorde minsann såhär och det gick bra, så då ÄR DET SÅ och alla som säger annat har fel"

Med andra ord man såg inte längre än till sig själv och möjligtvis närmsta vännernas upplevser om hur saker och ting var.

Ja men precis, allt som sägs är personliga påhopp aldrig generella tankar om något större.

Nej och aldrig det runtomkring, aldrig problem som lyfts fram utan bara det som gör det enkelt. Man blundar för det som andra säger är påfrestande och tror att det är andra som är "svaga" och inte klarar enkla saker.
    Det viftas bort som, ja ja det säger alla. Istället för att fundera på varför alla säger det.   
  • Litet My
    Mimmlas skrev 2011-07-26 00:23:41 följande:
    Ja men precis, allt som sägs är personliga påhopp aldrig generella tankar om något större.

Nej och aldrig det runtomkring, aldrig problem som lyfts fram utan bara det som gör det enkelt. Man blundar för det som andra säger är påfrestande och tror att det är andra som är "svaga" och inte klarar enkla saker.
    Det viftas bort som, ja ja det säger alla. Istället för att fundera på varför alla säger det.   
    Exakt så, och speciellt om "alla som säger så" dessutom är äldre än en själv.

De man oftast lyssnade på var de i samma ålder som också visste bäst men även där var man ju ganska selektiv, det var bara vissa utvalda man kunde tänka sig att lyssna på, och de som kanske var aaaaningen coolare än en själv var funkade också att lyssna till =) *nostagi*
Svar på tråden Unga mammor och mognad.