Mentat skrev 2011-07-11 11:48:26 följande:
Jo, visst finns det feministiska rörelser och det kan ju verkligen behövas i länder där kvinnor diskrimineras så grovt som i t.ex. Saudiarabien eller Iran men vad jag funderar på är om det syns några tecken på att de påverkar de muslimska lärde? Såvitt jag har läst om så försöker de oftast verka inom islams ramar och vill se tolkningar av Koranen och haditherna som ger kvinnor en bättre ställning men det är klart att det är en svår sits om grundtexten, Koranen, inte kan ändras och man lever i ett land vars lagstiftning måste stämmas av mot Koranen i alla delar.
Den sitsen har vi ju inte i länder som pläglats av kristendomen. Även om lagstiftningen kan utgå från t.ex. tio Guds bud eller så så har det mig veterligt aldrig varit tal om att en stats lagstiftning i alla avseenden skall stämma överens med Bibeln. Inte ens inkvisitionen uppfyllde det och den har vi lämnat bakom oss för länge sedan. På så sätt har man ett lättare utgångsläge för jämställdhet i västvarlden.
Alltså, det är väl inte så konstigt att de agerar inom islams ramar, inte konstigare än att kristna feminister verkar inom kristendomens ramar. De är ju fortfarande troende, och utgår från sina respektive heliga texter för att verka för jämställdhet (utöver en ofta mer sekulär och tolerant tolkning än fundisarna i SA, Iran respektive USA och Vatikanen lystrar till).
Problemet är att styret i både SA och Iran är närmast diktatoriska, och det gör det svårt att verka för jämställdhet. I SA har dessutom regimen västs tysta, och ibland öppna stöd, så förändring är svårt att få igenom. Iran har ju inte alltid varit så fundamentalistiskt heller, det var ett långt utvecklat och mer jämställt land innan väst lade sig i den interna politiken, och ville ha "stabila" regeringar. Samma sak i många av de arabiska staterna faktiskt.
Det här är en text jag tycker beskriver det hela ganska bra. Det är inte en "källa", alltså inget bevis, bara någon som beskriver saker på ett bra sätt, som jag ser det.
http://www.sourze.se/Europa_b%c3%a4r_skulden_f%c3%b6r_islamsk_fundamentalism_10758548.asp