Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

oOHalalOo skrev 2011-07-09 19:35:18 följande:
    I de flesta muslimska länder så bor det även de som har andra religionstillhörigheter. Så det är inte helt lätt alltid att avgöra.

Ja det finns en hel del som gör det ja, som kommer från muslimska länder.

Att många hedersmord begås av kristna familjer, liksom att mycket av tvångsgifte och till och med kvinnlig omskärelse begås av kristna verkar liksom inte gå in i det allmänna medvetandet.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    oOHalalOo skrev 2011-07-09 21:17:52 följande:
    Nej då höjs alltid röster, 'jamen nu diskuterar vi Islam!' Och sen glömde man visst bort att diskutera det andra....

Det är ett finfint trick. Om man inte får nämna kristendomen eller andra religioner i islam-trådar (vilket oftast känns som Fawlty Towers "don't mention the war"), så är det enkom för att man vill få ha sina fördomar om islam i fred. Så har jag uppfattat och tolkat det i alla fall.
  • Dorian Ertymexx
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 21:54:51 följande:

Det är ett finfint trick. Om man inte får nämna kristendomen eller andra religioner i islam-trådar (vilket oftast känns som Fawlty Towers "don't mention the war"), så är det enkom för att man vill få ha sina fördomar om islam i fred. Så har jag uppfattat och tolkat det i alla fall.

Alltså - för att vara tydlig. Det finns saker att kritisera med alla religioner (ofta är det exakt samma saker också). Det är när det blir ett konstant och ensidigt bashande av en religion, speciellt när det pådyvlas en massa halvsanningar, överdrifter, generaliseringar och rena demoniniseringar som jag blir fasligt trött. Jag hyser ingen särskild kärlek för islam, men rätt ska vara rätt.
  • Dorian Ertymexx
    Anton Chigurh skrev 2011-07-09 22:03:28 följande:
    Tillåt mig småle............................................. ................!

Du får storle, till och med, om du så behagar. Du kanske känner till den där gamla dängan om att "jag håller inte med dig, men jag är beredd att dö för din frihet att säga det"?
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2011-07-09 22:10:28 följande:
    Nej, det är för att två fel inte gör att det blir rätt.

Om jag anser att ett problem med islam är dess omskärelse av spädbarn blir det inte mindre problematiskt att även judar ägnar sig åt samma övergrepp (särskilt som det finns ofantligt fler muslimer än judar)

Varför är du så angelägen att förringa religiösa tokerier i islam?

Fast det är ju just det. Antal trådar om judendom: 0. Antal trådar om islam: fler än jag ids räkna. Du tycker inte att det blir väldigt konstigt då?

Tänk dig att man börjar diskutera huliganvåld. Men man diskuterar ENBART Black Armys huliganvåld, fast de inte är värre (eller bättre) än de andra supporterhuliganerna. I tråd efter tråd gnäller folk på Black Army, hävdar att ALLA som hejar på AIK är huliganer (för de främsta supportarna är med i huliganvåldet), hävdar att AIK-are är sämre makar, föräldrar, individer, och att de alla är fanatiska, att det inte finns något tolkningsutrymme för hur man ska vara en AIK-supporter enligt stadgarna etc. Samtidigt sveper man lättsamt de andra supporterhuliganernas beteende, till och med när det är exakt likadant eller värre, åt sidan med att "nu diskuterar vi Black Army!" Det är vad som händer här. No more, no less.  
  • Dorian Ertymexx
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 22:14:23 följande:

Fast det är ju just det. Antal trådar om judendom: 0. Antal trådar om islam: fler än jag ids räkna. Du tycker inte att det blir väldigt konstigt då?

Tänk dig att man börjar diskutera huliganvåld. Men man diskuterar ENBART Black Armys huliganvåld, fast de inte är värre (eller bättre) än de andra supporterhuliganerna. I tråd efter tråd gnäller folk på Black Army, hävdar att ALLA som hejar på AIK är huliganer (för de främsta supportarna är med i huliganvåldet), hävdar att AIK-are är sämre makar, föräldrar, individer, och att de alla är fanatiska, att det inte finns något tolkningsutrymme för hur man ska vara en AIK-supporter enligt stadgarna etc. Samtidigt sveper man lättsamt de andra supporterhuliganernas beteende, till och med när det är exakt likadant eller värre, åt sidan med att "nu diskuterar vi Black Army!" Det är vad som händer här. No more, no less.  

Och när någon undrar varför inte djurgårdens huliganer diskuteras blir denne frågad "varför vill du förringa Black Armys våldsamheter?"
  • Dorian Ertymexx
    Anton Chigurh skrev 2011-07-09 22:19:54 följande:
    Nu får du fan dra ner på rökat, Dorian, jag har väl för helvete inte försökt inskränka din yttrandefrihet på något som helst sätt, däremot så ifrågasätter jag dina uppenbara lögner du jämt försöker pracka på folk.

Men det har jag förstått, att du har problem med å tugga i dig det faktum att du inte alltid har rätt, men du är icke allena vad det beträffar. Adolf  hade samma bekymmer........

Du missförstod. Jag syftade på att jag må ogilla islam precis lika mycket som alla andra religioner, men jag tänker inte basha den mer än andra religioner bara för att det är på modet (och ja, det är enda skälet till att den bashas mer än andra religioner idag).
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2011-07-09 22:21:16 följande:
    Dessutom, om du tycker världen saknar en tråd om omskärelsen inom judendomen står det dig väl fritt att starta en, på samma sätt som du kan starta en tråd om djurgårdares ociviliserade beteende.

Det handlar inte om det. Det handlar om att folk i parti och minut hela tiden vill "kritisera" just islam. BARA islam. Det är OK att hinduer bränner sina kvinnor, att kristna omskär och mördar, för just nu är det muslimerna som är Världens Ondska, och ska mobbas offentligt vid varje tänkbart tillfälle. Att detta skapar mer frustration, hat och konflikt gör inget, det spelar ju bara hatarna i händerna.
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2011-07-09 22:32:16 följande:
    Ja, jag har förstått att du vill tolka det så. Att det finns en allmän kamp mot det religiösa förtrycket har gått dig förbi.

Läs lite Dawkins vetja. 

Jag har läst Dawkins. Och nej, det här är inte en kamp mot det religiösa förtrycket, det är ett konstant mobbande av muslimer. När jag ser lika många trådar om kristendomen, och samma ton och aggressiva sätt, så ska jag fundera på att se det som en kamp mot religion och förtryck. Till dess ser jag det som ett hycklande och en ursäkt för att mobba just muslimer och islam. No more, no less.
  • Dorian Ertymexx
    maskros81 skrev 2011-07-09 22:37:59 följande:
    TS...Hur menar du när du säger att muslimerna enligt Islam värnar om kvinnan....på vilket sätt värdesätter dom kvinnor högt, vad i religonen tyder på det enligt dig?

Det är samma sorts värnande som i kristendomen. Kvinnor ses upp till, så länge de är "madonnan", och lever upp till normer och förväntningar. Om de inte gör det faller de snabbt till att bli "horan", precis som i kristendomen.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?