Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Self Evident skrev 2011-07-12 23:22:56 följande:

Att du ens kan diskutera genus och heteronormativitet öppet är en direkt konsekvens av att du lever i ett relativt sekulariserat modernt land. Om du inte inser det anser jag det vara ett klockrent exempel på kulturell hemmablindhet.

Det var faktiskt en iransk transvestit som bar slöja i Pride-paraden i Stockholm och blev mordhotat av gissa vilka?
    HBT-personer utsätts för brott även här, vilket du säkert skulle vara snabb att påpeka Dorian, men den fundamentala skillnaden är att de har lagstiftningen på sin sida när det gäller hatbrott av det slaget. Vilka rättigheter har transpersoner enligt Koranen? Hänvisa gärna till en specifik vers som ni brukar.

Oavsett hur väl vår lagstiftning fungerar i praktiken så vet jag vilket samhälle jag skulle föredra som transperson eller som människa öht. I vårt samhälle skulle jag åtminstone ha skydd i lagen. Det är fullt möjligt för en man att klä sig i konventionellt kvinnliga attribut och lalla runt på stan här. Jag bor i Stockholm och skulle inte reagera ett smack på det men jag undrar vad som skulle hända om Hassan gick till moskén i fruns niqab och klänning.

För övrigt förstår jag inte din argumenation Dorian. TS undrar varför mulsimer skulle ha så dålig kvinnosyn och du radar upp exempel på att det är precis lika illa här. Betyder det att du faktiskt anser att den muslimska kvinnosynen är usel eller att den är ok eftersom du kan hitta samma företeelser här eller vad? You tell me.     

Vi har MER friheter här, men vi är inte fria per se. Jag kan tala om genus och normativitet, men det är fortfarande så att det är ämnen som är hånade och bespottade av stora delar av samhället (det är bara att ta sig en runda här på FL för att se det). Och trots vår frihet är kvinnor (och, för all del, också män) fortfarande förtryckta.

Skydd i lagen säger du... Du vet förstås att det är en ganska stor problematik kring tvångssterilisering av transsexuella här i Sverige va? Det är bättre än i Iran, onekligen, men vi har verkligen ingen rätt att sitta på höga hästar, för vi är inte direkt guldgossar här heller.

Min argumentation är att det är patetiskt med detta eviga muslimhetsande. Ja, jag menar att muslimer har precis lika taskig kvinnosyn som kristna, som svenskar, och som folk över lag oavsett religion eller härkomst. Att då hela tiden hacka på muslimerna för något som vi är precis lika skyldiga till är bara hycklande in absurdum.     
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Jakkolina skrev 2011-07-12 23:28:02 följande:
    Det hade nog funnits om det varit någon efterfrågan..

Det FINNS en efterfrågan. Men den räknas inte, av någon mystisk anledning. Det är en massiv övertro på konsumentmakt om man tror att modehusen och klädfirmorna bryr sig ett jota om vad kunderna vill ha. De syr upp de plagg som är mode, och vill du hitta annat får du gå på second hand eller myrorna.
  • Dorian Ertymexx
    Jakkolina skrev 2011-07-12 23:30:46 följande:
    Men en vanlig slöja visar ju allt utom håret,så dom blir väl bedömda som alla andra.

Värre för dom i niqab som inte blir bemötta alls,man undviker folk man inte kan se

"Man"? Tala för dig själv.
  • Dorian Ertymexx
    Self Evident skrev 2011-07-12 23:32:48 följande:

I slutänden är det ideala att alla får vara individer och inte hela tiden tillskrivas diverse attribut p.g.a, könstillhörighet. Att det senare även förekommer i det svenska samhället gör det inte bättre att det uppmuntras inom islam. Vi för iaf en diskssion om genusmedvetenhet och allas rätt att får vara sig själva medan ni verkar vilja cementera könsrollerna inom islam.

Men eftersom vi bor i Sverige, där majoriteten är svenskar och kristna, kanske vi ska diskutera VÅRA problem, snarare än fokusera på en liten minoritet i landet. Det är inte som att slöja är särskilt vanligt ens bland muslimer i Sverige, va...
  • Dorian Ertymexx
    oOHalalOo skrev 2011-07-12 23:44:27 följande:
    Muslimska män och kvinnor har olika klädkoder. Dessa har påbjudits av Allah (swt) och ser lite olika ut beroende på att vi har lite olika kroppsform.

Vem som ev är ful eller mindre ful hör väl inte hit? Dessutom är ju skönhet väldigt individuellt och även kulturellt betingat. Så det finns ingen generell regel vad som anses vara fult och mindre fint.

Vad menar du med 'smälter in i dagsljus'?

Samma är sant inom kristendomen, men det kritiseras märkligt nog aldrig. Kanske för att det är norm i Sverige än idag. Lustigt det där.
  • Dorian Ertymexx
    asta66 skrev 2011-07-13 07:03:20 följande:
    Denna diskussion handlar väl om muslimers dåliga kvinnosyn.

Och då kan man skita i att alla andra har en lika dålig kvinnosyn? Det kallas mobbing, när man gör så, Asta.
  • Dorian Ertymexx
    Jakkolina skrev 2011-07-13 07:30:52 följande:
    Kanks eför att ingen följer det,för dom flrsta har fattat att det är en sagobok,precis som koranen är!

Ingen? Jag ser tusentals personer dagligen som skyler sig när jag går ut. Kvinnor mer än män, oftast, då de inte får visa brösten. Oavsett hur varmt det är.

Det finns många som följer den kristna sagoboken, även i Sverige. Vi har ett riksdagsparti som gjort det som sin grej att djävlas med alla som sticker ut från deras drömnorm. Och numera har de delvis stöd från ett parti till.  
  • Dorian Ertymexx
    Jakkolina skrev 2011-07-13 07:32:19 följande:
    Stor skillnad...vi i väst kan välja om vi vill framhäva eller dölja...olika varje dag!

En med slöja eller niqab ..tror du att dom har det ena dagen och inte andra?

Kan vi? Sure, gå barbröstad genom stan.

Precis som du alltid väljer att dölja rumpan (well, gissar jag) så väljer de alltid att dölja håret. Och ja, de flesta gör det av egen fri vilja, och kan välja bort det om de så önskar. Du kan däremot inte gå med rumpan eller bysten bar utan att få polisen på dig.  
  • Dorian Ertymexx
    Jakkolina skrev 2011-07-13 07:36:55 följande:
    Hur vet du att det finns en efterfrågan på högklackat till män....jag kan lova dig att om det funnits så hade det funnits...alla vill sälja allt som finns och ingen hade brytt sig om en man hade gått runt i det!

Återigen - det FINNS en efterfrågan. Men den skits i, eftersom det är modehusen som bestämmer vad vi ska ha på oss, inte efterfrågan. Eller tror du att efterfrågan på barnkläder med "Boytoy" på var så het? "Åh, jag bara LÄNGTAR till min lilla Selma blir tagen av sin första pedofil!!!"?
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-13 09:24:26 följande:
    Det finns inget som helst mystiskt med det. I grunden ligger skalekonomin vilket gör det billigare att sy upp 100.000 plagg i 4 olika storlekar istället för 20.000 plagg i 20 olika storlekar. Kolla i USA, där är det inga problem att hitta jättestora kläder, inte på grund av att de skulle vara mindre influerade av mode utan för att marknaden är stor nog.

Storlek, delvis. Mode, nej. Försök hitta utsvängda jeans (ja, såvida det inte är mode i år, jag har ingen koll). Spelar ingen roll vad du och så hundra tusen andra vill, det är inte vad som tillverkas.
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-13 09:26:59 följande:
    Kan du då förklara vad du menar är en bra kvinnosyn eftersom den som religiösa och sekulariserade oavsett religion eller härkomst har är lika dålig.

En bra kvinnosyn vore en syn där man inte ser kvinnor och män som olika, eller i alla fall inte har olika rättigheter och skyldigheter (både lagligt och normmässigt). Där inte ett kön får gå i fotriktiga skor och skön klädsel och det andra förväntas gå i giftiga ansiktsmålningar, dåliga skor och opraktiska kläder. Där ett kön inte får sämre lön. Där kvinnor å ena sidan "minsann" får gå "klädda hur de vill" (så länge de efterlever normer och mallar och mode), men så fort de råkar illa ut anses borde ha klätt sig i burka, för att inte ha "provocerat" våldtäktsmannen. Där kvinnor inte känner sig manade att operera sig och spruta in nergifter av rädsla för att inte duga. När allt sådant är borta, eller i alla fall mycket ovanligare än idag, då har vi en bra kvinno- (och mans-) syn.
  • Dorian Ertymexx
    Anton Chigurh skrev 2011-07-13 10:22:35 följande:
    Jösses, Dorian, har du suttit uppe hela natten och rökat på nu igen ???

Så du menar att om jag startar en tråd om Audi, där jag vill diskutera alla eventuella nackdelar som Audi nu kan tänkas ha, så är det utstuderad mobbing att inte tala om samtliga biltillverkares eventuella inneboende nackdelar på deras bilmodeller. 

Och detta fast jag skiter högaktningsfullt i om Toyota har problem med styrstagen på sin Prius, jag är intresserad av Audi's eventuella fel å brister. Toyota tar jag i en annan tråd. Om jag är intresserad.

Nää, Dorian, nu får du fan skärpa till dig ordentligt. 

Om du diskuterar, säg, ett bromsproblem som alla bilar har, ja, då är det rätt märkligt att bara gå på Audi om det, ja.

Om jag startar en tråd om, säg, Volvo och deras brist på försök att skapa billigare, bättre elbilar för privatmarknaden, vore inte jag rätt hycklande då, eftersom ALLA bilmärken (kanske med något enstaka undantag) suger på detta?  
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-13 12:36:05 följande:
    1) Och lik förbaskat kan du inte se skillnad på en religiöst grundad uppdelning av män och kvinnor jämfört med den frihet som gäller i Sverige? Ingen har påstått att det är perfekt men ambitionen i Sverige är att män och kvinnor ska vara jämställda och reglerna inom islam gör tydlig skillnad på män och kvinnor.

2) Får de sämre lön på grund av kön eller finns det andra förklaringar? Hur ser du på problemet att långa personer tjänar bättre än korta, är det också något som skvallrar om ett systematiskt fel?

3) Hur upplever du att opinionen har reagerat när kvinnors klädsel har tagits upp som förmildrande omständighet för våldtäkt? Förekommer inga skönhetsoperationer bland män?

Vilken frihet är det? Vi har ju exakt samma religiösa dogmer! Kvinnor SKA ha klänning, men FÅR inte ha klänning. Man SKA kunna se skillnad på könen, till och med på spädbarn, annars blir det ojojoj-trådar på Familjeliv!

Reglerna inom islam är precis lika relevanta som reglerna inom kristendomen. Eller tror du att varenda muslim är fanatiskt bokstavstroende?

Kön spelar givetvis in! Och om längd spelar in är det givetvis också fel.

Opinionen har varierat. Moralister tycker att kvinnorna är slampor (även om de givetvis inte säger det i så många ord), medan andra tycker att det är vansinne att diskutera kvinnans klädsel eller dryckes- och sexvanor. Det är splittrat, men oavsett så fortgår den sortens domstolsbeteenden.        
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-13 12:30:26 följande:
    Det säljs ungefär 12 miljoner jeans i Sverige varje år så att göra 100.000 jeans (0,8% av marknaden) i låt oss säga 5 olika modeller (storlekar/skärning) och hoppas att de 100.000 som vill ha produkten verkligen springer iväg och köper dem är inte så intressant för en stor aktör. Om du däremot tror att det finns en marknad så är det inget som hindrar att du gör som Cheap Monday och startar upp egen produktion. Marknaden är vi och ingen annan.

Du tror alltså att "marknaden" tar reda på vad vi vill ha? Har du kollat i modetidningar någon gång? DE bestämmer, på förhand, vad vi ska ha till nästa säsong. De. Inte vi. Och vi har liksom inget större val, antingen köper vi det som finns, eller så får vi gå på loppis eller sy eget. Då det är skämmigt att köpa kläder second hand (utom i vissa speciella kretsar), och få har tid och kunskap att sy, så...
  • Dorian Ertymexx
    oOHalalOo skrev 2011-07-13 13:53:01 följande:
    Varför ha svenskar en så tråkig människosyn att en del människor ska fråntas rätten att få klä sig som de vill, dvs varför får inte de ha samma rättighet som andra i samhället? Varför denna tråkiga och diskriminerande inställning?

Bra fråga faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    Self Evident skrev 2011-07-13 14:43:27 följande:

Dorian, läs gärna följande inlägg i debatten av Sara Mohammad:

www.axess.se/magasin/default.aspx?article=928

Det är hennes åsikt, och jag håller inte med om den. Dels för att ca hälften av hedersmorden inte begås av muslimer, utan av kristna. Det borde hon veta om hon är från Kurdistan. För det andra kommer inte ett förbud av ett plagg göra något till eller från. Lika litet som ett förbud att gå utan heltäckande jacka för kvinnor kommer göra ett skvatt till eller från för våldtäktsstatistiken.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?