Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
Self Evident skrev 2011-07-12 23:22:56 följande:
Att du ens kan diskutera genus och heteronormativitet öppet är en direkt konsekvens av att du lever i ett relativt sekulariserat modernt land. Om du inte inser det anser jag det vara ett klockrent exempel på kulturell hemmablindhet.
Det var faktiskt en iransk transvestit som bar slöja i Pride-paraden i Stockholm och blev mordhotat av gissa vilka?
HBT-personer utsätts för brott även här, vilket du säkert skulle vara snabb att påpeka Dorian, men den fundamentala skillnaden är att de har lagstiftningen på sin sida när det gäller hatbrott av det slaget. Vilka rättigheter har transpersoner enligt Koranen? Hänvisa gärna till en specifik vers som ni brukar.
Oavsett hur väl vår lagstiftning fungerar i praktiken så vet jag vilket samhälle jag skulle föredra som transperson eller som människa öht. I vårt samhälle skulle jag åtminstone ha skydd i lagen. Det är fullt möjligt för en man att klä sig i konventionellt kvinnliga attribut och lalla runt på stan här. Jag bor i Stockholm och skulle inte reagera ett smack på det men jag undrar vad som skulle hända om Hassan gick till moskén i fruns niqab och klänning.
För övrigt förstår jag inte din argumenation Dorian. TS undrar varför mulsimer skulle ha så dålig kvinnosyn och du radar upp exempel på att det är precis lika illa här. Betyder det att du faktiskt anser att den muslimska kvinnosynen är usel eller att den är ok eftersom du kan hitta samma företeelser här eller vad? You tell me.
Vi har MER friheter här, men vi är inte fria per se. Jag kan tala om genus och normativitet, men det är fortfarande så att det är ämnen som är hånade och bespottade av stora delar av samhället (det är bara att ta sig en runda här på FL för att se det). Och trots vår frihet är kvinnor (och, för all del, också män) fortfarande förtryckta.
Skydd i lagen säger du... Du vet förstås att det är en ganska stor problematik kring tvångssterilisering av transsexuella här i Sverige va? Det är bättre än i Iran, onekligen, men vi har verkligen ingen rätt att sitta på höga hästar, för vi är inte direkt guldgossar här heller.
Min argumentation är att det är patetiskt med detta eviga muslimhetsande. Ja, jag menar att muslimer har precis lika taskig kvinnosyn som kristna, som svenskar, och som folk över lag oavsett religion eller härkomst. Att då hela tiden hacka på muslimerna för något som vi är precis lika skyldiga till är bara hycklande in absurdum.