• Ponja

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Faceprimer {#emotions_dlg.flower} Gud vad tråkigt att höra. Måste vara otroligt jobbigt med den klådan, en annan dör ju nästan av ett myggbett. men för barnet tror och hoppas jag att det inte är någon fara. Precis som qatteriin skrev så är ju risken vääldigt liten att det händer någon med din pojk.
    Och nu vet du ju vad det är och du får hjälp och medicin, tur i oturen..
    Allt löser sig! Hjärta

• Ponja

Hej tjejer!
    Ska till Ullared i helgen, tips/förslag på vad man kan köpa till bebis? Den enda jag kommer på är täcke/kudde/lakan.. Måste ju finnas mycket mer än så, haha. :)

• Ponja
    Chokladälskaren skrev 2011-11-17 14:24:53 följande:
    Det finns nog nästan allt vad du behöver till bebisen.
    Problemet är ju att jag inte riktigt vet vad jag behöver, haha!
  • Ponja

Jag har gått upp 3 kilo sen inskrivning. Enligt min BM är det lite för att vara i vecka 25, men inte onormalt.
    Hon TROR att jag inte kommer gå upp så mycket under graviditeten, för hon anser att jag isf borde gått upp mycket mer.

Vad tror ni om det teorin?
    Jag är ju livrädd för att det snart ska smälla till och man går upp 20 kilo på 2 veckor eller så ;)
    Nästan alla jag känner som vart gravida har gått upp mellan 22-30 kilo. Varför skulle just jag bara gå upp 10? Flört

• Ponja

Hej flickor.. Har 2 bekymmer jag hoppas ni kan hjälpa mig med :(

Jag har vart dynderförkyld, haft feber och en jäkla hosta! Och ibland när jag står upp och får ett hostanfall, så kissar jag verkligen på mig! Inte alls mycket, men ändå som en liiiten stråle så det blir en liten pöl i trosan Skäms
    Vet någon vad detta kan bero på? Aldrig varit med om detta tidigare!

Sen hur är det med eran livmoder? Jag är i vecka 26 nu, och min livmoder ska gå upp ca 3-4 cm ovanför navlen. Men jag känner den bara upp till navlen, sen ingenting. Är jätterädd för att bebis inte växer ordentligt. Nedanför navlen är jag jätte hård.
    När jag står upp så har jag mage över hela magen, eller vad man ska säga. Men när jag ligger ner så har jag en stor bula under navlen, sen nästan ingenting över. Är det normalt? Har ni det så?

• Ponja
    qatteriin skrev 2011-11-28 14:20:01 följande:
    Här har vi oxå kommit hem från mvc, hade hb på 125 som bm tyckte var jättebra, och jag fortsätter med niferex varannan dag som jag började med självmant för några veckor sen. Sf-mått på drygt 23/knappt 24 cm i v. 24+4 som oxå var bra, och blodsocker och -tryck såg jättebra ut fortfarande. Så himla skönt! Hjärtljuden låg på 145, när vi gjorde rul låg de på 157, vi får som sagt se nästa vecka om det är en tjej eller kille där inne! När jag sa till bm att vi skulle göra 3d-ul så tyckte hon det var jättekul och att hon gärna ville se bild ifall vi kom ihåg till nästa besök. Hon är så härlig!
    Vad kul! :) vad är sf-mått?
  • Ponja
    faceprimer skrev 2011-11-28 16:00:42 följande:

Vart sitter egentligen livmodern i v.25? Jag har känt sparkar ca 10 cm över naveln, först tänkte jag att det var mina tarmar men när det blev så igen så insåg jag att det måste ju vara bebis. de känns ju som en "vanlig spark" liksom. Kände de senast idag. Men 10 cm över naveln, låter lite väl högt upp. Nån som vet?

Livmodern runt v 25-26 ska vara ca 3 cm ovanför navlen. Jag tycker mig också ha känt sparkar över det, men bara någon enstaka gång, kan ju lika gärna vart "vibrationer" efter en spark som smög sig upp där :)
    Jag ringde iaf min BM idag och frågade om detta ang livmodern och vart bebis befinner sig, och hon sa att jag inte skulle vara orolig att jag inte känner livmodern över navlen, eftersom det ofta på många är väldigt svårt att känna den lite högre upp. Och att bebis bara "går upp" till navlen vid denna tiden.
    Nu frågade jag inte om bebis kan sparka ovanför navlen, men rent logiskt så känns det ju inte som att det skulle vara möjligt då varken bebis eller livmodern befinner sig så högt upp?
  • Ponja
    faceprimer skrev 2011-11-28 19:35:19 följande:
    Jag har ingen aning , men jag är iallafall säker på att de är bebis för kände det förut när jag precis skrivit inlägget igen, fast på sidan denna gång.. Men kan ju vara så att bebisen sparkar rakt upp mot livmodern så att det känns högre upp än vad det egentligen är... På något konstigt vis hehe.
    Ja jag vet inte alls jag heller :) Tycker bara det låter konstigt att bebis kan sparka där uppe när den inte är där.. Men jag har som sagt också tyckt mig känna att den är högt upp och sparkar.
    Men det kan den kanske :) Eller så kan det ju faktiskt vara så som du skrev, att den sparkar rakt upp så det känns som högre upp :)

Ingen annan som vet?
  • Ponja

Vart hos BM!
    SF-mått 23 cm, jag har gått upp 3,5 kilo. Hjärtljuden var först på 116, men låg sen stadigt på 140.
    Blodtrycket var lite lågt, men var inget jag skulle oroa mig för.

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)