På mina gravidappar står de att man går in i andra trimestern när man går in i vecka 14, på en annan står de vecka 13.. Men tror de är vecka 14, alltså 13+0.
men jag blir galen på sånt där för alla visar olika, och fick en notis på min mobil från en app att jag går in i vecka 14 idag, när jag har bf 15 mars... o de stämde ju inte heller.. går ju in i det imorgon.. verkar som dom räknar olika överallt..
Ja jag har bf den 14 och går in i vecka 14 idag men då har inte tremistern ändrats då? dåligt..
Finns det någon mer som inte gått upp i vikt än? Börjar bli lite oroöig, vägde 68 på inskrivningen i v7, sen gick jag ner till 66,5 pga. Matlusten försvann när jag mådde lite illa i v.8-10, men nu i v.15 väger jag bara 67,5. Har gått upp lite men lgger fortfarande under inskrivningsvikten..
Jag har gått ner ett kilo och är i vecka 14. sist jag va gravid hade jag väll gått upp fem samma vecka :P
Jag har inte heller gått upp något i vikt ännu, och är jätteglad för det! Min erfarenhet sen tidigare är att det man går upp innan v 22 är ungefär så många kilon som finns kvar två veckor efter förlossning. Har tidigare gått upp sammanlagt 16 kg (lika mycket båda gångerna) och gått ner 10 kg de två första veckorna efter förlossningen. Har ätit ganska mycket hela graviditeterna, varav mycket sötsaker, så försöker äta lite bättre denna gång och hoppas på lite mindre viktuppgång.. 10 kg vore ju perfekt då
Jag kommer att jobba så länge som möjligt, sitter på kontor och har det ganska lungt o skönt.. Att få havandeskapspenning är inte aktuellt för mig och föräldradagar vill jag ju spara tills bebis så jag stannar nog på jobbet tills värkarna börjar typ
men jag har hört att havandeskapsdagarna inte tas från föräldradagarna?
Jag är sjukskriven och får aktivitetsersättning, det går ut ni i december. Vet inte om det kommer bli förlängt.
Man vad heter dessa pengar man får ifrån FK när man blivit förälder? Föräldrapenning kanske? KAN man bli nekad dessa så man inte har en krona som mamma sedan??
Nej alla har rätt till föräldrapenning och det finns alltid en lägstanivågräns som är 180 kronor om dagen tror jag, och det får man om man inte jobbat så mycket. tror man måste jobbat ett halvår för att kunna få mer än lägstanivån.
Fick en broschyr av min BM nu när jag var där häromdagen, där i stod det att man kan ta ut det 2månader innan BF datum. Undrar vilket som är rätt då. Skall kika lite...
ja men de är rätt, 60 dagar innan bf kan man ta ut hp och de vet jag redan :P
enlitenbitkaka skrev 2011-09-08 18:35:40 följande:
Och sen skatt på det... Just nu ligger jag på den nivån men hoppas hinna jobba upp den!
Ja skatta gör man såklart.. jaha så man kan jobba upp lite innan? fk skulle preliminärkolla min fp för att se om de är någon chans för mig att jobba som en tok och kanske få upp. till mig sa dom att de nog inte är någon idé. Lägstanivån skulle jag aldrig klara mig på..
enlitenbitkaka skrev 2011-09-08 18:47:30 följande:
Ja jag är ju inte fastanställd så jag har alla chanser att jobba upp min sgi
jag är inte heller fast anställd. med varför är du nere på lägstanivå? Hur länge har du jobbat? Min sambo pluggar så han har inte så mycket pengar så jag är lite nojjig över min mammapeng.
enlitenbitkaka skrev 2011-09-08 19:07:05 följande:
För att jag inte jobbat så länge som krävs, än Min sambo jobbar heltid (fast) men med en varierande lön (beroende på OB). Pengamässigt har vi det bra men har väl också en del dyra vanor som nybyggd dyr lägenhet, ny bil osv som kostar så lägsta FP vore INTE kul.
Jag förstår. Nej att få lägst är ju aldrig kul, hoppas du hinner jobba ihop lite bättre peng. Jag kommer nog inte orka de för jag har jobbar väldigt mycket fram tills nu så därför hoppas jag att dem grundar min mammapeng på de :P hehe