• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • ETSS
    Gryndrömmen skrev 2011-07-14 15:37:48 följande:
    Etss: nej det behöver du inte :) kör du maskiner eller fria vikter?
    Inga fria vikter än, bara maskiner, har sviter av en nack och skulderinflammation som inte riktigt vill försvinna, kör låga vikter, mellan 5 och 20 kg beroende på vilken del av kroppen jag tränar, 10 *3, har du några ytterligare tips?
  • Gryndrömmen

Jag personligen tycker bättre om fria vikter :) förstår om du vill vara försiktigt men du kan ju köra med låga vikter även med hantlar :)

• Jennnyn
    ETSS skrev 2011-07-14 14:05:56 följande:
    Hur länge dröjde det från det att du började styrketräna fram tills dess att du började med splittade program?
    Det tog nog ungefär ett halvår av regelbunden styrketräning innan jag började splitta. Tidigare körde jag mycket grupp-pass och då mest fokus på kondition såsom danspass, Body-step m.m. När jag nått mitt viktmål övergick jag till styrketräning på gym ca 2 ggr i veckan och ibland BodyPump som omväxling.

I samband med att jag började splitta träningen ökade jag på vikter och började göra färre reps.Tidigare körde jag 3 x 15 eller 3 x 10. Nu blir det oftast 3 x 8 och vid femte repetitionen är jag rejält trött i musklerna. De tre sista går på ren vilja!

Jag brukar oftast köra igenom de tre olika passen under tre dagar på rad. Sedan vilar jag vanligtvis en eller två dagar innan jag börjar om.
  • ETSS

Jo hade tänkt börja med det när sommaren är över och det finns fler på gymet som man kan fråga om direkt :) Det känns det som om jag kan göra mindre fel med maskiner, även om jag antar att det finns rätt och fel där med?

• Jennnyn

Mitt gym är alldeles nybyggt och har ett brett utbud. Det finns en massa gruppträningspass som är roliga att variera lite med ibland. Dessutom finns relax och spa-avdelning, matservering och träningsshop i lokalen. Jag betalar 350 kr/månad.

• Jennie med ie
    ETSS skrev 2011-07-14 15:41:17 följande:
    Inga fria vikter än, bara maskiner, har sviter av en nack och skulderinflammation som inte riktigt vill försvinna, kör låga vikter, mellan 5 och 20 kg beroende på vilken del av kroppen jag tränar, 10 *3, har du några ytterligare tips?
    Maskiner har fördelen att det är svårare att göra fel, man styrs ju mer i rörelsen när man kör i maskin, vilken kan vara bra om man är osäker. Men fria vikter är kanon då det ger stort utrymme för variation och fler muskelgrupper än den primära tränas liksom sekundärt eftersom man måste hålla sig i rätt position o s v. T ex vid knäböj och utfall stärks mage och rygg på ett helt annat sätt än om man kör t ex benpress i maskin, även om låren är det primära. Så kan du få nån hjälp att se till så att du gör rätt, ifall du är osäker på det, och börja med låga vikter och kombinera fria vikter md maskinerna?
  • Jennnyn

Till er som vill börja köra mer med fria vikter rekommenderar jag starkt att gå in på http://www.ast-ss.se. Det är en jättebra sida där man kan få en massa värdefulla tips, färdiga träningsprogram m.m. Under fliken "träning" finns bra information som kan vara värt att läsa. Eller klicka direkt på ---->  http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28 för att söka på de olika muskelgrupperna med utförlig information om olika övningar och hur de skall utföras!

• ETSS
    Jennie med ie skrev 2011-07-14 16:11:07 följande:
    Maskiner har fördelen att det är svårare att göra fel, man styrs ju mer i rörelsen när man kör i maskin, vilken kan vara bra om man är osäker. Men fria vikter är kanon då det ger stort utrymme för variation och fler muskelgrupper än den primära tränas liksom sekundärt eftersom man måste hålla sig i rätt position o s v. T ex vid knäböj och utfall stärks mage och rygg på ett helt annat sätt än om man kör t ex benpress i maskin, även om låren är det primära. Så kan du få nån hjälp att se till så att du gör rätt, ifall du är osäker på det, och börja med låga vikter och kombinera fria vikter md maskinerna?
    Ska kolla om det finns någon där i kväll som verkar ha koll på hur man gör, isåfall börjar jag med splittade och med fria vikter, jag känner inte så många människor, men någon finns det alltid som som är träningsvan och som kan visa hur man gör :)
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!