Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Pass 129

Russian squat routine pass 2

6x3x92,5kg
    10 chins KV
    10 chins + 10kg

Tog det lugnt och bara kände om förkylningen är borta. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa

Pass 130

Overheadsquat ca 20 min nytt 1RM 60kg, bommade precis 70,tappade utlåsningen i bottenläget och fick släppa. Rörligheten blir bättre!

Wod ca 24 min.

• Studentpappa
    Maggot skrev 2015-10-27 08:38:36 följande:

Tjena nu hänger jag på här :)

Jag har styrketränat ett bra tag (började med maskiner, nu nästan enbart fria vikter) och har följt den här tråden från och till ganska länge.

Tidigare hade jag en ryggproblem (ländrygg) så vissa övningar funkade helt enkelt inte (plankan på tårna, situps och liknande där svanken kan vara rätt utsatt).

Efter ett par månader med stabiliserande övningar för mage/rygg, yoga, mycket fokus på att mjuka upp höftböjaren och baksidan av kroppen så är jag i princip helt fri från ryggvärken.

Något som var sjukt roligt var att jag spontant testade att göra situps igår, och det var nema problemas och jag blev lite chockad över hur lätt det var.

Jag har inte ens försökt mig på det på flera år så där ser man vad kompensationsträning kan göra.

Jag skulle gärna ta emot tips på riktigt bra magövningar, som syftar på styrka och sure, kul med slimmad midja men jag vill stärka bålen både på insidan och utsidan. Är medveten om att ryggen inte får tappas bort här, men där tycker jag fasen att det är ännu svårare att hitta variation på övningar.

Någon som har tips?

Jag gillar Toe to bar, knee to elbow, i övrigt gör jag inga särskilda magövningar utöver marklyft, frivändningar där magen bidrar till stor del. Jag kompletterar ibland med medicinboll mellan fötterna etc när jag gör Toe to bar men det är väl kanske överkurs.

Finns antagligen andra användare som har bättre förslag än mig på övningar. Turkish get up är iofs en annan goding som jag körde mycket förut, både med och utan vikt.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-10-31 18:44:21 följande:

Jag tränar på cleans och har oförskämt mycket blåmärken... Både på bröstet och under knäna.... Tur att det inte är shorts säsong....

Timingen i clean och att våga dyka under stången är svårt i början. Stretchar du mycket triceps + lats innan så du får fram armbågarna ordentligt? Lätt att fokusera mest på ben och ljumskarna vid uppvärming. Jag fokuserar på böj nu och kör ett sex veckors program med ben 3 ggr per vecka, sen ska jag sikta på 100 i clean
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-10-31 20:25:40 följande:

Kan absolut inte säga att det är överdrivet mycket streching innan.... Borde jag det??
    Men efter så har jag fått lära mig flossing och annat konstigt..

Om du inte är mycket rörlig så ja, uppvärmning är viktigt. Ljumskar, fotleder, triceps och lats är bromsklossar för tekniken i en clean.Även om du är stel i skuldrorna så faller du framåt och tappar stången. Om du tittar hur stången ligger i ett olympiskt grepp så borde du inte ha blåmärken på bröstet Glad
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-10-31 21:08:03 följande:
    Jag är överrörlig så mjuk nog är jag alltid! Jag håller nog riktigt tror jag, blåmärkena kommer väl av att det liksom inte är någon stoppning på bröstpartiet under nyckelbenen. Så lätt att få märken av stången. Men jag borde nog få upp armbågarna mera. Vore bra att minska på blåmärken men jag får det lätt så jag tänkte nog det var priset jag var tvungen att betala....
    Kan vara jag som tänker bröstet lite längre ner än vad du menar
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!