Inlägg från: Mollly |Visa alla inlägg
  • Mollly

Träningsnördar - här samlas vi!

Fick ett tips på smidigt mellanmål idag. Mixa frysta bär. Vilka som och sen blanda i kesellanSkrattande Sen kan man blanda i proteinpulver. Vill man ha den lite mer som dricka, kan man ha i lite mjölk.

Innan har det ju sagt att man inte ska trycka i sig massa mjölkprodukter, för det får en att gå upp i vikt. Tänkte då på alla kesella man trycker i sig. Är det nyttigt?

• Mollly

Idag blev det 5km på bandet. Det tog sin lilla tid. 38 minuter. Gick väl 5 av dom kanske. Var rätt slut genom svett efter det.. Nu ska jag strax köra lite planka här hemmaSkrattande

• Mollly
    MissKaos skrev 2011-08-31 22:08:14 följande:
    Ja, jag är nere på gränsen till normalvikt/undervikt nu. Vilket är "min" normalvikt sedan tidigare. Och det är jätteskönt! Jag trivs inte med att vara rund, inte min pryl. Det är tungt att röra sig. Sen vet jag att många tycker jag är för smal (typ min sambo som säger att jag har strumpesrickeben och virkenåls armar) Men det skiter jag i! Jag trivs. Och det får tydligen bra att springa sånhär 
    LillaPaula skrev 2011-08-31 15:29:16 följande:
    Idag är det en riktigt onyttig dag... pizza till middag, har sådan himla mensvärk så orkade verkligen inte laga någon mat..

Men men i morgon blir det nya tag :) Ska iaf gå ut och gå en timme snart så att inte hela dagen har blivit förstörd.

En fråga till nån som vet, är det bra att äta ägg och keso om man ska gå ner i vikt?
    Ja, det beror ju på vad du äter mer?Grymt jobbat!
    Jag ska vara trist: Om löpträning ska ge riktig effekt på vikten så ska du springa efter styrketräningen när dina glykogendepoer är tomma, annars bränner du kolhydraterna på löpningen och dom ska du ha som bränsle när du kör styrkan. Ska du "bara" löpträna behöver du upp i 10km för att det verkligen ska ge resultat. Men efter styrka lär 5km räcka. Du förbränner ca 1kcal/sprungen km/kg kroppsvikt. Det är mer el mindre en naturlag.. Jfr sen att en skiva bröd m lite smör och en skiva ost är ca 150 kcal. Ett ägg 75. En 200gr chokladkaka 1100. Sen är det bara att räkna..
    PT:n på gymmet sa tvärtom. Att jag ska springa innan jag tränar. Eftersom att jag inte nu kommer vara ute efter att bygga muskler på samma sätt.
  • Mollly
    Primrose skrev 2011-09-01 01:06:00 följande:
    Nu kanske jag blandar ihop litet, men hade inte du börjat träna nyligen igen? Du får förlåta om jag tar fel.Skäms
    Jag ville bara säga att när man börjar på nytt med styrketräning eller är helt ny så är det ingen större idé att splitta träningen på en gång. Om du kör med en "riktig" split och tränar respektive muskelgrupp hårt (dvs. kanske 3-4övningar, med t ex 3x12 reps i varje övning på bara den muskelgruppen) så är det litet för hårt att börja med, om man säger så. Om du, å andra sidan, splittar som så att du bara kör 1-2 övningar per muskelgrupp 1 gång per vecka, tränar du kanske litet för litet för att få riktigt bra resultat. Du kanske kan ta några veckor där du kör helkroppsträning (1-2 övningar per muskelgrupp, litet beroende på om du kör övningar där stora muskelgrupper och små tränas mycket samtidigt, eller om du isolerar mer) och löpning på dag 1 och 3, och mage/core och löpning på dag 2 och 4. Om du springer innan du kör styrkan kan du behöva fylla på en gnutta med kolhydrater innan styrkan (förlåt, igen, om du redan gör detDrömmer). Jättebra är dock att köra mage/core efter löpningen. Du behöver bålstyrkan under löpningen och om du tröttar ut den via styrketräning av magen innan så är risken att du springer med sämre teknik och att du har högre risk att skada dig, när din inre "gördel" inte är med och stabiliserar.
    Jag har tränat sen i februari, men började med mitt nya träningschema för  10 veckor sedan. Så tror det är lugntSkrattande
  • Mollly
    Fattig student skrev 2011-09-01 21:41:43 följande:
    "Var rätt slut genom svett efter det."

Den meningen bevisar att du har kört ett riktigt bra pass. =)
    haha oj dåSkrattande jaja så kan det bli ibland.. ahha
  • Mollly

Här blev det mörkt bröd med tonfisk på. Blandar i lite majonäs i tonfisken. Det blir såå gott Skrattande

Resten av dagen lär inte bli så nyttig. Ska på kräftskiva sen.

• Mollly

Jaha då  var denna helgen över. Inte mkt till nyttig mat, mellanmål osv. Igår var det kräftskiva. Så ett gäng kräfor blev det. Dom är ju inte onyttiga iaf. Men senare på kvällen grillade vi. Mkt kött, potatisgratäng och ljust bröd. Sen äter man ju alltid för mkt när man grillar bara för att det är så jäkla gottSkrattande Några öl åkte också ner.

Idag har inte maten varit så bra heller. Men lite träning efter gräsklipparen blev det och sen ett pass på gymmet.

Jag behöver tips på vilka ryggövningar som är bäst för att träna upp ryggen. Framför allt ländryggen. Jag är lite svankryggad, så behöver träna upp musklerna i ryggen rätt ordentligt känner jag.

• Mollly
    Fattig student skrev 2011-09-04 18:35:11 följande:
    Just det ja, Molly! Jag skulle ju ge dig mina ryggövningar. Har googlat nu på bilder.

Dessa ryggövningar kör jag på:

De tre första tränar framförallt ländryggen och den sista av de tre första tränar de inre ländryggsmusklerna.

dom två första kör jag också. Den på boll har jag också gjort, fast då har jag inte haft fötterna på golvet utan i ribbstolen. Den bänken som du kör på, den finns inte på mitt gym. Latsdrag kör jag också. Den med hantlar har jag gjort en gångSkrattande
  • Mollly

Såhär ser mina pass ut nu. Kör 4 pass i veckan
    Springer alltid innan varje pass.

Mage:
    4 olika plankor
    situps på boll
    Magträning i maskin

Rygg och axlar:
    Sittande och stående rodd
    Breda och smala latsdrag
    latsdrag i cablecross
    Hantelrodd
    Flytta vikt över ryggen
    marklyft
    hantlar framsida axel
    Kabeldrag bakåt (axel)
    Kabeldag med en arm (axel)

Armar och ben
    Benpress
    2 olika ben maskiner
    utfall
    höftlyft på boll
    bänkpress
    1övning av instruktören för biceps och 1 för triceps
    armhävning på boll

och sen ett pass där jag enbart springer.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!