Primrose skrev 2011-09-01 01:06:00 följande:
Nu kanske jag blandar ihop litet, men hade inte du börjat träna nyligen igen? Du får förlåta om jag tar fel.
Jag ville bara säga att när man börjar på nytt med styrketräning eller är helt ny så är det ingen större idé att splitta träningen på en gång. Om du kör med en "riktig" split och tränar respektive muskelgrupp hårt (dvs. kanske 3-4övningar, med t ex 3x12 reps i varje övning på bara den muskelgruppen) så är det litet för hårt att börja med, om man säger så. Om du, å andra sidan, splittar som så att du bara kör 1-2 övningar per muskelgrupp 1 gång per vecka, tränar du kanske litet för litet för att få riktigt bra resultat. Du kanske kan ta några veckor där du kör helkroppsträning (1-2 övningar per muskelgrupp, litet beroende på om du kör övningar där stora muskelgrupper och små tränas mycket samtidigt, eller om du isolerar mer) och löpning på dag 1 och 3, och mage/core och löpning på dag 2 och 4. Om du springer innan du kör styrkan kan du behöva fylla på en gnutta med kolhydrater innan styrkan (förlåt, igen, om du redan gör det
). Jättebra är dock att köra mage/core efter löpningen. Du behöver bålstyrkan under löpningen och om du tröttar ut den via styrketräning av magen innan så är risken att du springer med sämre teknik och att du har högre risk att skada dig, när din inre "gördel" inte är med och stabiliserar.
Jag har tränat sen i februari, men började med mitt nya träningschema för 10 veckor sedan. Så tror det är lugnt