• myran

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Idag fått godkänt på UL så nu blir det insättning nästa vecka! Spännande
    Lite orolig eftersom jag haft ont med sprängande smärta i framförallt det ena bröstet. Min gyn trodde det kunde vara en cysta som kommit pga hormonerna, men tyckte jag kunde köra på ändå med resan till Åbo. Han trodde inte det var någon fara, "är det en cysta så punkterar man den och tömmer ut vätskan", sa han, bara sådär. Som om det var något man gjorde lite till vardags. Själv har jag ju varit helt säker på att jag har allraminst bröstcancer i flera veckor och inte vågat kolla upp eller fråga....  Ska på mammografi på torsdag. Lite nervöst känns det ändå... Puh!

Kram

• myran

Imorgon åker vi till Åbo!
    Varit på mammografi och de såg inget i bröstet, puh! Förmodligen bara biverkning av alla hormoner jag tryckt i mig senaste året... Har ju haft ömma bröst innan, men det här gjorde riktigt ont så jag blev jätterädd. Har också märkt att det hjälper att gå utan bh, men det känns ju jättekonstigt och inte så skönt det heller och inte alls så särskilt snyggt inte Tungan ute Men hellre än ont iallafall...
    Har även svullnat upp av Progynonet. Känner mig som en jäst bulle...ha ha ha... en labil bulle dessutom, mannen har det inte alltför lätt emellanåt...

Håller tummarna för NinaCamilla, Fru xx och er andra!!!

Härligt att höra, Lie71, att allt går bra för dig Glad

Kram på er alla!

• myran

Vi kom till Åbo i tisdags och fick beskedet att inga av våra fyra återstående embryon överlevt upptiningen Gråter Vi är chockade och förkrossade, vi har inte råd att göra nytt donatorförsök så nu är det antagligen slut för vår del... Har svårt att fatta. Pang poff så var drömmen i kras. Jag blir så arg! Varför?....

• myran

Tack för ert stöd, känns som om ni här på tråden är de enda som verkligen förstår Hjärta Ja, jag är helt tom, ledsen och bedrövad, men också arg! Jag hoppas att ilskan ger mig lite energi att inte ge upp och att tro på att det ordnar sig. På något sätt. Jag menar...det började ju så bra, jag blev gravid direkt. Så jag KAN ju bli gravid! Men sen har ju inte äggen orkat Gråter Men vi har inte mycket tid på oss att skrapa ihop pengar, jag fyller 44 i vår. Jag är sjukskriven nu och får ut 4700(!) i månaden och min man har lågavlönat vårdjobb, inte mycket att lägga undan där... Jag vill råna banker och gud vet allt just nu, men det är kanske inte så smart i längden hahaha Tungan ute

NinaCamilla: Jag är också arg för bådas våran skull!!! Hur gör ni nu?

Lie71: Hur kan man få pengar tillbaka på försöken? Vi har sökt till FK men har inte så stort hopp därifrån eftersom inget har skrivits i journaler om äggdonation trots att det rekommenderades från läkaren.
    Du har ju råkat ut för samma med din första ÄD. Sen gick det ju väldigt bra Glad Dubbelt bra!!! Flört
    Men man har ju inga garantier för att det funkar för alla vid andra försöket... Vet någon hur statistiken ser ut?

Jag vill verkligen inte ge upp, vi var ju så nära, men just nu ser det verkligen inte ljust ut! Men... när ska man ge upp? Det känns svårt. Det är lite som ett lotteri, man hoppas på vinst, vill försöka igen och igen, men insatsen är ju väääldigt hög även om det är värt allt om man väl vinner. Suck...

• myran

Hej igen allihopa!
    Har uppdaterat mig lite efter långt uppehåll. Oj så många sorgliga och soliga historier. Jag känner särskilt med Fru xx, jag vet hur du känner! Vi fick ma i vecka 12 efter första FET. Jag vet att jag hade svårt att vara lika förhoppningsfull sen inför ET,  men det var ju inte så konstigt. Vi väntade fyra månader innan vi orkade försöka igen. Nu gick det ju inte så bra för oss, första ET fäste inte och när det sen var dags för nästa försök så överlevde inget av våra 4 kvarvarande embryon i frysen Rynkar på näsan Vi blev helt förkrossade eftersom vi bara hade råd till ett försök.

Jag blev bara tom och kände mig lurad, det hade ju börjat så bra med 7 fina ägg och graviditet vid första försöket och sen gick det bara åt skogen alltihop. Det blev ett abrupt slut och nu blev det alltså ingen bebis. Någonsin Gråter

Vi provade ändå att skicka in papper till försäkringskassan i årsskiftet om ersättning för vård utomlands, eller rättare sagt min man gjorde för jag tyckte inte det var någon idé. Vi uppfyllde väl inte kraven? Igår fick vi svar från FK och jag fick läsa brevet flera gånger och sen gå en promenad i ren frustration. Vi hade fått beviljat ersättning!!!! Skrattande Helt crazy! Nu kan vi göra ett nytt försök!!! Nu står vi i kö och hoppas få komma till Åbo till hösten Glad Vi har fått en ny chans!

Kul att "få" vara med på sidan igen! Kram på er!

• myran

Uppdaterar,  fick lägga till en rad... Flört

ÄD I FINLAND  

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:  

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:     

Fått donator o väntar på ÄD: 
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3) 

På gång: 
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3.
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till åbo v 13    

Ruvare: 
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3 

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar. 
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3.      

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran: 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i jan 2012 (4 ägg i Frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis ny donator hösten -12.
    Övrigt:

• myran
    Sakura77 skrev 2012-04-11 19:22:54 följande:
    Hej!

Jag har tyvärr inget positivt att rapportera om.

Min man blev väldigt sjuk för ett par veckor sedan och för 2 veckor sedan konstaterade de att han fått en sällsynt immunologisk sjukdom. Han går just nu på en kortisonbehandling och hade fått infon före resan till Finland vilka bieffekter medecinen skulle kunna ge. Vi vet inte varför men efter att alltid ha lämnat väldigt bra spermieprov så hade han plötsligt inga spermier alls. Efter att ha pratat med Mika på AVA och fertilitetsläkare här i Sverige så är det fortfarande oklart varför det har blivit så här. De vet inte om det är kortisonet eller sjukdomen, om det är permanent eller reversibelt. Imorgon ska han träffa reumatologen och då be om remiss till en androlog. AVA sa att han skulle göra ett nytt prov 3 månader efter att kortisonbehandlingen hade avslutats, det blir i slutet av juli. 

Igår var vi både i chock och väldigt ledsna. Nu är jag mest fortfarande i chock. Det jobbiga just nu är att ingen bara kan säga "jaha, du äter stark kortisondos. då är det inte så konstigt". Hoppas veta mer inom närmsta veckorna för att kunna ha en ny plan. 

Inte nog med att min mans spermieproduktion plötsligt slutat fungera. Dessutom fick de bara ut 4 ägg från vår donator (t o m sämre än när jag gjort ivf med mina dåliga ägg). Kanske är det ändå en tröst att donatorn inte var så bra. Hade varit ännu mer knäckande om de hade fått ut 20 st perfekta ägg.

Ava har även sagt att vi fortfarande är längst upp i kön vilket såklart känns bra. De tyckte väldigt synd om oss och att vi både haft otur angående spermier och äggdonatorn. Om spermieproduktionen kommer igång så kan vi kommer igång efter sommaren igen. Känns som en evighet dit.

Mirakel, jag ber och håller tummar och tår för att den ska gå vägen för dig. Behövs mer positiv energi i denna tråd nu.

Angående 1 eller 2 ägg så rekommenderar ju AVA i Åbo ett ägg vid första försöket men jag tror att man kan tjata sig till 2 ägg även första gången. Om vi kan göra försök efter sommaren kommer jag kräva 2 ägg. 

Och vad gäller långtisdodling så har jag uppfattat det som om man kan välja själv men att det kostar lite mer.

kram till er all
    Sakura77 jag hittade följande info på nätet:

"Samma höga doser av kortison som påverkar kvinnors ägglossning och långvarig användning av antibiotika kan minska mannens spermieantal och -kvalitet. Det kan också sulfasalazin som används för att behandla kolit och antihistaminet cimetidin. De flesta av de här problemen kan gå tillbaka inom cirka tre månader om medicineringen avslutas, eftersom det tar så lång tid att starta och fullfölja en ny produktionsomgång med spermier.....Förutom detta vet man mycket lite om hur receptbelagda läkemedel påverkar den manliga fertiliteten."

Alltså verkar det som om höga doser kortison kan påverka spermieproduktionen och att den kan komma igång igen tre månader efter avslutad kortisonbehandling. Be din mans läkare om mer info, det ska de kunna ge er!

Lycka till framöver, ge inte upp!!! Kram/ Myran
  • myran

Fru xx och Tigermamman, lycka till på vägen mot Åbo! Se till att göra Lie1 sällskap på listan nu Flört

Välkommen Kattflickan! Förstår din tveksamhet att föra gener vidare, svåra val vi ställs inför! Det är ju heller ingen lätt resa man gör i IVF- och ÄD-svängen och man vill ju slippa alltför många besvikelser om det är möjligt. Jag är glad att jag hoppade över att försöka med egna (dåliga) ägg, nu när jag vet hur mycket oro och stress man utsätts för innan och under försöken. Även om jag teoretiskt kunde fått genetiska barn så var chansen liten och nu tycker jag faktiskt inte att det spelar någon roll alls. Jag tycker nog t.o.m. att de får en fördel när de slipper mina gener Skrattande

Kram/ Myran

• myran

Mirakel, jag håller tummarna! Intressant att du får göra blodprov, det fick inte jag. Bara vanligt kisstest. Men blodprov visar väl mycket säkrare?

Grattis fru xx, nu håller vi tummarna för dig också! Jag vet precis hur du känner, man vågar inte hoppas men vågar inte låta bli att hoppas heller. Men tänk på att det är helt enkelt ett nytt försök, vilket betyder att oddsen är precis desamma som innan Glad

Själva väntar vi snällt i kön på en ny donator...

• myran

Neeeej Mirakel, vad tråkigt!!! Jag blir så arg Skrikandes Varför blir det så himla få +??? Nää, alla här ska få sin efterlängtade bebis, därmed basta!!! STOR KRAM, Mirakel!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011