Sakura77 skrev 2012-04-11 19:22:54 följande:
Hej!
Jag har tyvärr inget positivt att rapportera om.
Min man blev väldigt sjuk för ett par veckor sedan och för 2 veckor sedan konstaterade de att han fått en sällsynt immunologisk sjukdom. Han går just nu på en kortisonbehandling och hade fått infon före resan till Finland vilka bieffekter medecinen skulle kunna ge. Vi vet inte varför men efter att alltid ha lämnat väldigt bra spermieprov så hade han plötsligt inga spermier alls. Efter att ha pratat med Mika på AVA och fertilitetsläkare här i Sverige så är det fortfarande oklart varför det har blivit så här. De vet inte om det är kortisonet eller sjukdomen, om det är permanent eller reversibelt. Imorgon ska han träffa reumatologen och då be om remiss till en androlog. AVA sa att han skulle göra ett nytt prov 3 månader efter att kortisonbehandlingen hade avslutats, det blir i slutet av juli.
Igår var vi både i chock och väldigt ledsna. Nu är jag mest fortfarande i chock. Det jobbiga just nu är att ingen bara kan säga "jaha, du äter stark kortisondos. då är det inte så konstigt". Hoppas veta mer inom närmsta veckorna för att kunna ha en ny plan.
Inte nog med att min mans spermieproduktion plötsligt slutat fungera. Dessutom fick de bara ut 4 ägg från vår donator (t o m sämre än när jag gjort ivf med mina dåliga ägg). Kanske är det ändå en tröst att donatorn inte var så bra. Hade varit ännu mer knäckande om de hade fått ut 20 st perfekta ägg.
Ava har även sagt att vi fortfarande är längst upp i kön vilket såklart känns bra. De tyckte väldigt synd om oss och att vi både haft otur angående spermier och äggdonatorn. Om spermieproduktionen kommer igång så kan vi kommer igång efter sommaren igen. Känns som en evighet dit.
Mirakel, jag ber och håller tummar och tår för att den ska gå vägen för dig. Behövs mer positiv energi i denna tråd nu.
Angående 1 eller 2 ägg så rekommenderar ju AVA i Åbo ett ägg vid första försöket men jag tror att man kan tjata sig till 2 ägg även första gången. Om vi kan göra försök efter sommaren kommer jag kräva 2 ägg.
Och vad gäller långtisdodling så har jag uppfattat det som om man kan välja själv men att det kostar lite mer.
kram till er all
Sakura77 jag hittade följande info på nätet:
"Samma höga doser av kortison som påverkar kvinnors ägglossning och långvarig användning av antibiotika kan minska mannens spermieantal och -kvalitet. Det kan också sulfasalazin som används för att behandla kolit och antihistaminet cimetidin. De flesta av de här problemen kan gå tillbaka inom cirka tre månader om medicineringen avslutas, eftersom det tar så lång tid att starta och fullfölja en ny produktionsomgång med spermier.....Förutom detta vet man mycket lite om hur receptbelagda läkemedel påverkar den manliga fertiliteten."
Alltså verkar det som om höga doser kortison kan påverka spermieproduktionen och att den kan komma igång igen tre månader efter avslutad kortisonbehandling. Be din mans läkare om mer info, det ska de kunna ge er!
Lycka till framöver, ge inte upp!!! Kram/ Myran