• myran

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ååh, lycka till NinaCamilla! Jag vet precis hur du känner dig Glad vi åker ju i övermorgon och min mage har slutat funka av nervositeten.
    Har också blivit väldigt yr, det blev jag även sist... Längtar efter att få slappna av och pusta ut, men... när blir det liksom??

Jag har ingen erfarenhet av folliklar som är för stora vid ul, men kanske någon annan?

Kram

• myran

Hej allihop!
    Allt gick bra i Åbo! Nu går vi otåligt och väntar och väntar... I torsdags för en vecka sedan stoppades ett litet embryo in, de hade tinat upp två varav det ena var mycket bra och det andra steget under. Under natten hade mycket-bra-embryot med fyra celler krympt till en enda cell och gick därför inte att använda (minimum är två har jag förstått). Det andra däremot, med tre celler, hade växt till 10 celler!! Pigg liten rackareSkrattande Därmed gick det tydligen från ok-embryo till very-good-embryo i betyg! Visste inte att det kunde ändras (även om det syns logiskt såhär i efterhand). När äggen befruktades blev de ju betygsatta innan infrysningen, alla som blev godkända frystes in. Så det kan ju vara bra att veta. Att även om de ser bra eller halvbra ut innan infrysning kan de efter upptining ändra status både upp och ner. Om de klarar sig! Jag var jättenervös att de inte skulle klara upptiningen alls...

Nu är det bara att vänta och se... Håller tummarna för min lilla eskimå och för er alla andra därute Solig

• myran

Myrslok: Kul att höra om din "magiska" graviditet Glad Fortsätt uppdatera oss, det är så hoppfullt att höra om! Lycka till!

• myran

Åh, jag håller tummarna NinaCamilla!!!!

Jag kände nu precis som förra gången att det liksom "nöp till" ordentligt i magen flera gånger ett par dagar efter insättningen. Vet ju inte om det är för att man är superuppmärksam och helt fokuserad på just magen, men det var rätt märklig och stark känsla och jag blev ju gravid förra försöket så...
    Igår slängde jag vindruvor för att de smakade lax (!) och min man luktade illa. Idag smakade lingonsylten pyton...

De kastade druvorna är det försent att testa, min man envisas med att han minsann var nyduschad och luktade gott Tungan ute men ikväll ska han få smaka av lingonsylten och se om den är okej. Så jag börjar alltså bli lite misstänksam, men vågar inte hoppas. Har hela tiden haft en känsla av att det inte funkade denna gång, men vet inte om det är en försvarsmekanism p.g.a. förra gången... Hellre positivt överraskad liksom. I övermorgon vet vi...

• myran

Lie1: Jag har undrat detsamma. Ska nog fråga nästa gång jag ringer.
    Vilket tyvärr verkar bli snart, kunde inte hålla mig och testade idag en dag före utsatt TD.  Verkar vara tomt i magenGråter

• myran

NinaCamilla, jag håller tummarna för er!!! Hoppas att du får ett stort plus!Glad

Tyvärr visade även vårt nästa test minus, så nu har jag slutat med hormonerna och börjat blöda. Känns så himla tråkigt och meningslöst och jävligt... Men det är väl bara att ge sig på't igen så småningom.

Ont i brösten och andra grav.symptom kan man få av medicinerna, det hade jag även denna gång när det inte blev något.

Lycka till nu alla ni som väntar på bästa julklappen!

• myran

Tack för era uppmuntrande ord Glad

NinaCamilla. jag tror gärna på statistik i detta fall även om jag aldrig gör det annars!
    Klart du ska dricka vin och äta goda ostar om det blir minus, även om man inte är så pigg på att festa... Men man måste vara snäll mot sig. Själv hade jag gjort tre olika likörer innan testet för att OM det var minus hade jag iallafall NÅGOT att se fram emot Tungan ute om jag däremot fick plus är det ju inte så svårt att avstå. Så jag har druckit hemgjord likör. Det var gott! Men givetvis hoppas vi på ett stort PLUS för dig!!!! Graviditetssymptom KAN ju också betyda bebis i magen!

Fru xx: Jag lägger också in medicintiderna med alarm i mobilen, dessutom skriver jag på omslaget till de närmaste dagarnas vagiatorer (MM = måndag morgon MK= måndag kväll osv för att vara säker på att jag inte glömt. Trycker också över östrogentabletterna i en veckodosett, tre i varje, lätt att hålla koll på att man tagit dem. Jag började med vagiatorerna några dagar innan insättning. Östrogenet började jag med tidigare. Det är samma procedur vid FET förutom att det tog kortare tid (tyckte jag iaf?) och man måste ju inte synka med donatorn så man slipper Procrensprutan!

Kram från Myran som absolut kämpar på, just nu med magkramper, blödning och en rejäl förkylningRynkar på näsan det var ju inte direkt vad man längtat efter Gråter

• myran

Lie1: Jag har ätit Progynon 1+1+1/dag och sen Crinone morgon och kväll. Procrenspruta fick jag ta inför ET för att synka med donatorn, men inget annat. Tar dock tillskott Folsyra på eget bevåg Flört
    Lite glögg dagarna innan tror jag också är en bra medicin! Skrattande

Vädur78: Vi har valt Åbo för vi fick det rekommenderat av en som varit där. Det är lätt att åka över med båten när man som vi bor i närheten av Stockholm. Jag skaffade Viking LInes medlemskort som är gratis men ger mycket rabatter. Tack vare det så åkte jag och min man båt t.o.r, bodde  på hotell en natt 100 m från kliniken (som ligger i centrum) hade med oss bil och hela kalaset kostade 1200:- Bra pris tycker jag för all den bekvämligheten!
    Vi väntade på donator i knappt ett halvår och de har varit snälla och trevliga, man kan alltid ringa eller maila om man undrar något och de pratar/skriver bra svenska.

Fru xx: Vi gjorde som du och fick alla recept "översatta" till svenska recept vilket gjort att alla mediciner utom Procrensprutan gått på högkostnadsskyddet. EN kostnad mindre, jätteskönt!!! Jag har en jättebra gynekolog här hemma som hjälper mig med allt på hemmaplan, han jobbar med IVF/ÄD här i Sverige så det känns tryggt. Han kan svara på allt man undrar Glad Hjärta och det är ju alltid skönt att få en second opinion från en utomstående expert när man oroar sig. Han har också vid behov klämt in mig på UL med kort varsel på morgonen innan han egentligen börjat jobba när han haft fullt schema, en riktig ängel! Blir jag gravid så har de även mödravård, så jag kan få gå i en mammagrupp med fler som gjort ÄD. Kan det bli bättre?! Fattas bara den där lilla detaljen då... en graviditet som blir en bebis... Suck!

Ha en härlig 1:a advent allihop, men alldeles särskilt hoppas jag förstås att NinaCamillas advent blir speciellt härlig {#emotions_dlg.flower}

Kram

• myran

NinaCamilla: Nu sitter vi i samma sits igen! Synd att ingen av oss fick plus, men nu får vi kämpa vidare tillsammans.
    Vi ska också tillbaka i jan/feb eftersom jag får min första "riktiga" mens innan 19:e och de vill inte göra mitt FET i jul, konstigt, konstigt Tomte så jag får vänta med hormonerna till mens nr 2. Ändå rätt skönt att slippa hålla reda på alla piller under jul- och nyårsfirande och farande. Nytt år - nya chanser!

Oj, hjälp vad jag låter hurtig. Så känns det minsann inte hela tiden kan jag säga... Ibland känns det helt j-la hopplöst. Det enda som händer är att jag blir tjockare och tröttare och äldre och embryona färre Gråter
    Men jag vill inte ge efter för det där!

Tracy C: Donatorns mediciner ingår, men inte våra! Har man tur har man en snäll läkare på hemmaplan som kan skriva om recepten från Finland till svenska och därmed går alla mediciner (utom Procren har jag för mig) in under högkostnadsskyddet, vilket inte de inte gör med finska recept.
    Hoppas du fick svar på din fråga. Kul att du har en liten efter ÄD, det bevisar ju att det faktiskt går! Glad

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011