-
-
Men nää, det skulle ju bli så bra för oss alla! Vad ledsen jag blir att se att ni har det så jobbigt, Mirakel, NinaCamilla och Skruttet, ville ju så gärna att vi skulle följas åt nu och fylla på listan och statistiken... Håller fast vid och tummarna för alla mikroskopiska chanser nu. KRAM!!!
Jag försöker att inte oroa mig för mycket för min egen del, imorgon ska jag på VUL och har precis gått in i v 8. Får jag se hjärtljud imorgon vågar jag iallafall tro lite mer på att jag är gravid, se'n ska jag oroa mig i minst 4 veckor till. Går det bra därifrån har jag insett att jag ändå kommer oroa mig i resten av mitt liv, så det är väl lika bra att vänja sig
Min oro dämpas förvisso av att jag mår konstant illa (blir t.o.m. åksjuk av att köra bil), sover dåligt, är förstoppad, blir svagdarrig titt som tätt, gråter för allt och inget och blir irriterad för ungefär lika mycket. Brösten har blivit betydligt större och ömmar förjävligt, det är svårt att vara hemlig med en graviditet om man plötsligt vägrar kramas med folk om de inte håller en armlängds avstånd Men jag är ändå lycklig över mina krämpor, om de innebär att jag har en liten bebis på gång! Dessutom har jag inte gått upp ett gram över jul, har suttit och sugit på min frukt och knappt rört julbordets alla läckerheter. Det skadar ju inte när man har en övervikt redan innan
Min hund har blivit frisk äntligen, jag tror hon känner på sig att det är något för hon nosar på min mage, vill ligga nära och buffar ibland på magen Kanske man kan träna hunden på att läsa av hcg precis som man kan träna dem på insulin, då behövde man inga dyra graviditetstest!
Hoppas ni alla får ha det lugnt och skönt och vila upp er nu i mellandagarna och ta hand om er själva och nära och kära och en extra tanke till Dustpuppy och hennes lilla kommande -
Grattis Dustpuppy till lilla pojken! Skönt att allt gått bra
Ventus: Har man en bra och snäll gynekolog (som jag haft) kan man få de finska recepten översatta till svenska och därmed går de på högkostnadsskydd. Min gyn har även gjort alla ultraljud och andra nödvändiga undersökningar. Går på privatklinik som är kopplad till Landstinget. Har förstått att inte alla haft lika lätt att hitta en gyn som ställer upp på allt det här. Jag är så himla glad att jag har en superfin gyn som alltid ställer upp och som är väl insatt i ÄD! Nu senast var han på plats kl 7 igår för att göra VUL
Sen ska du förstås söka ersättning från FK och då behöver du ha kvar alla kvitton på utgifter och ett utlåtande från gyn att de rekommenderar ÄD.
Kötiden stämmer nog om man söker en donator med skandinaviskt utseende av normallängd, om inte kan man nog inte vara helt säker på att de håller tiden. De sätter oftast helst in bara ett embryo, men har man önskemål om två brukar de inte neka.Eller vad säger ni andra? Jag har alltid bara satt in ett, blivit gravid två gånger av tre försök men fick tyvärr MA första gången. Nu ser det bättre ut
Som sagt har jag nu gjort ett VUL, fick se en liten en på dryga centimetern med pickande hjärta och det kändes såååå skönt! Vilken lycka! Det är på riktigt! (Fast jag hann komma hem innan det riktigt gick in i huvudet).
Ser fram emot det nya året, det blir förhoppningsvis vääääldigt speciellt och underbart Nu kan jag lättare stå ut med det ständiga illamåendet och andra "graviditetskrämpor"! Just nu har jag faktiskt lite svårt att njuta fullt ut av det fantastiska...
Kram på er alla fantastiska människor! Jag är så glad att den här underbara tråden finns för att dela både glädje och sorg med några som verkligen förstår -
Ventus:
Vi hade en donator på första två försöken och en ny nu till sista. Har blivit gravid på bägge färskförsöken och fått ut många ägg från donatorn, så vi har egentligen haft fantastisk tur. Men även otur då våra 4 sista ägg från första donatorn inte klarade upptining och pengarna tog helt slut. Hade inte räknat med ersättningen, fatta att vi blev glada! Vi hade inte hunnit skrapa ihop pengar själva innan jag blev för gammal. Och nu är det en liten på gång
Vi fick ersättning från FK ca 3 månader efter vi skickat in för första donatorn.
Har gjort som Lie71, skaffat Viking Line-kortet och bokat paketresa med hotell. Vi har konstrat jättemycket med Viking, bokat flera resor ett tag i förväg (man vet ju inte exakt när man ska vara där till färskförsöket p.g.a. äggmognad etc) som vi avbokat i sista stund, stannat längre på hotellet och haft oss men Viking och hotell har varit jättesnälla och förstående när vi pratat med dom och förklarat vår situation! Vi har fått krångla RING Viking och prata med dom, de kan ofta hitta på fina lösningar om det blir rörigt och tajt om tid.
Kan också rekommendera att lägga en extra slant på en lyxhytt på hemresan från Åbo efter insättning, man är inte jättesugen på att gå på discot om man säger så och vi har tyckt att det varit jätteskönt och avstressat att sova ordentligt i en tyst och bekväm hytt med TV och dubbelsäng!
Lycka till! <3
Tack för alla grattis! <3
Det känns skönt att vara lite säkrare nu, min gyn sa att missfallsrisken åker ner på ca. 5% om fostret har rätt storlek i v 7 och donatorn är ung. Vet ju inget om donatorn, men min känsla säger att hon är ung -
Härligt att höra Dustpuppy och Gott Nytt År! Hoppas ni får åka hem snart
-
Kanske pappa snart: Håller tummarna för att det ska gå vägen! Försök att hålla oron borta
-
Ventus: Ni betalar när ni tackat ja till donatorn, alltså om väntetiden är 6-7månader betalar ni även då, först när ni tackat ja och betalat sätter man igång donatorns process. Därifrån tar det sen lite olika lång tid innan hennes ägg mognat och kan plockas ut och befruktas för att sen återföra ett eller två embryon till dig. Du medicinerar under samma tid som donatorn för att ni ska hamna i samma "fas". Är det lite klarare nu?
-
Här rullar dagarna fram i ett enda långt illamående men man ska väl vara glad att allt går som det ska (vad jag vet iallafall). På tisdag är det första besök hos MVC. Är nervös, ska propsa på ett vanligt UL eftersom vi tackat nej till KUB-testet. Även om jag lider av illamåendet känns det som det enda beviset på att jag är gravid så jag skulle bli jättenojig om det försvann, samtidigt längtar jag efter att det ska gå över... Kluvet! Håller nu på att avsluta medicineringen, trappar ner enligt svenska modellen. Kändes märkligt att bara sluta tvärt som AVA rekommenderar och skulle då illamåendet råka avta samtidigt skulle jag ju bli livrädd...
Har trots illamåendet varit galet sugen på Napoleonbakelser på kvällarna och gnällt och klagat på min man att vi bor mitt ute i skogen där det är glest mellan de kvällsöppna konditorierna Så kom han hem igår kväll med en kartong Napoleonbakelser, men se då var jag plötsligt bara sugen på fjällfil! Stackars karl...
Skruttet: Det är ju svårt att säga vad som är normal utdelning, har för mig att de sa att man normalt brukar få ut någonstans mellan 4 och 14 ägg, ett litet nätt spann... Sen vet man ju inte hur det går med befruktning och hur många som klarar sig. Men jag tycker ni verkar haft väldig otur. För oss gick det ju inte heller med första donatorn, kanske man får en yngre vid andra försöket? Vem vet... Jag var också redo att ge upp efter första misslyckade ÄD:n, det kändes hopplöst och pengarna var slut och tiden galopperade iväg. Men se hur det blev! Självklart ska ni göra vad ni kan för att om möjligt förbättra era chanser, men ibland måste man bara gå på't igen och hoppas på det bästa.
Vi har tio embryon kvar i frysen, vi lär knappast behöva alla dom som det ser ut nu och vi skulle mer än gärna dela med oss om vi fick!
Kram på er allihopa och lycka till på vägen -
Haha, NinaCamilla ja akupunktur och örtmedicin är inte alltid den enklaste vägen men jag tror det kan hjälpa. Stå ut! Lite ont kan man uthärda, det går ju över och lite blåmärken har jag också fått på köpet
Min akupunktör var också lite tuff, när jag skrek aj sa hon att det var bra att det kändes för då funkar det bra En annan gång kändes det jättekonstigt av nålen och jag skrek AJAJ! Hon frågade vad det var och jag sa Den där NÅLEN gör ont!!! Nä, sa hon, det är inte nålen som gör ont det är ditt ben, och så skrattade hon. Det var bara att le. Men hon är jättegullig Hon sa att hon skulle ge min bebis en present om jag blev gravid. Jag sa att det var väl HON som skulle ha en present om jag blev gravid med hennes hjälp men hon sa bara Äähh jag är så gammal, jag har ju redan allt!
Jag har sluppit örtte och får istället kapslar. Du kan ju fråga om du kan få det istället? Om inte får du ta en Napoleonbakelse till örttéet så går det ner lättare, jag lovar -
Usch och fy, Dustpuppy vilken pärs! Skönt att höra att ni är hemma välbehållna nu. Tack och lov att ni har en stark liten kille och att vi har så bra vård här i landet Jäkla virus det där, tycker var och varannan spädis har fått det
Skönt att ni fått komma hem och kan börja leva ett normalt kaotiskt bebisliv
Själv hoppas jag på att det är mindre virus och snuvor och sånt i augusti och därikring
Puss till lillen (en säker bacill-och virusfri via nätet!) och grattis igen till underverket!