• myran

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

MillaQ skrev 2013-05-14 23:36:25 följande:

För mig är det så att jag egentligen inte ska klaga för jag har två barn som är 9 och 12 men jag har fått en hang up på att min sambo inte har några barn och jag vet att han skulle vilja ha egna även fast han gillar mina grabbar. Jag står inte ut med tanken på att han aldrig ska få det på grund av mig. Det konstiga är alltså att det är han som inte hsr barn men jag som är mest nojig över det . Rädd att han ska sakna något stort i livet och det beror på mig. Han vill inte ÄD verkar det som, han säger bara att den stora skräcken är inte att inte ha barn utan det är att inte ha mig. Jag undrar om han förstår sitt eget bästa.. Så jag släpper inte tankarna på ÄD.. Är det långs köer till Finland alltså?
    Köerna i Åbo brukar vara ca 6 månader.

Det kan ju faktiskt vara så att din man menar vad han säger, min man är överlycklig över barnet i magen men han tror ändå att han inte hade saknat barn om vi bestämt oss för att inte försöka eller ens om vi försökt och inte lyckats. Hans framtidstankar har inte alls gått runt barn så som det gjort för mig.
  • myran
    Tuvalina skrev 2013-05-16 14:48:08 följande:
    Hm... Lite fundersam över det med klassindelningen. Får fråga ordentligt imorgon.

Det känns som Mitt liv går under om jag får vänta sex mån till samtidigt om vi blir gravida nu och inga embryon kvar i frysen blir det inga syskon.

Vi vill att de gör AHA på äggen. Vet ni när de gör det? Precis innan insättning? Ringde dit nyss men de har stängt! Måste ringa imorgon bitti.
    Tuvalina! Jag håller helt med Ypke, försök att vara i nuet och tänk på det lilla liv som ni ska ta emot imorgon!

Jag förstår samtidigt din oro, jag är ju gravid nu och har tänkt mycket på syskonfrågan och vår situation ser annorlunda ut: vi har hela tio embryon i frysen men jag fyller 46 när vår bebis är bara nio månader och då kasseras våra frysta embryon Rynkar på näsan och tänk om jag inte orkar skaffa syskon så snart inpå? Tänk om kroppen inte är redo? Tänk om det inte går på första försöket? Ska jag skippa amningen så tidigt  (är väl knappast bra att knapra hormoner när man ammar)? Å andra sidan, kasta bort 10 möjliga helsyskon... Gråter ska vår bebis med sina gamla föräldrar inte få ett syskon? Buhuuuu!!!

Men det är ju inget att spekulera i nu! Nu är nu och när den dagen kommer... Tja. Det får lösa sig. En sak i taget.

Ska ge dig en liten historia: Min kompis har en son på tio år. Han har alltid tjatat om och velat ha syskon, men hans föräldrar är skilda se'n några år och det har inte blivit några syskon/halvsyskon. Nu har hon träffat en ny man och blivit gravid. När hon hade passerat v 12 skulle hon berätta den glada nyheten för sin son, hon tänkte vänta till kvällen för att berätta i lugn och ro. På väg hem från skolan samma dag säger sonen "vet du mamma, jag har ju alltid velat ha syskon men nu är jag så himla glad att jag är ensambarn. Det var verkligen skönt att jag slapp få syskon."...

Jahapp Obestämd Kul att komma med en "glädjande" nyhet då! Men.. Han blev glad ändå, fast det inte blev som han tänkt sig. Allt kan hända och hade den här lilla killen inte fått ett syskon hade han varit himla nöjd ändå. Jag tröstar mig med att ett "ensambarn" inte är ensammare än man gör dem. Det finns andra barn, vänner, kanske släkt eller kompisars barn som kan bli som syskon. Alla syskon umgås inte heller värst mycket varken som barn eller vuxna. Jag försöker tänka att det blir som det blir och vi får ju vår första efterlängtade bebis och kommer att göra allt för att den ska få ett tryggt, bra och socialt liv ju Flört

Och du, ditt liv går inte under om ni skulle behöva vänta 6 månader till, jag lovar Hjärta Livet går under litegrann, det gör det, men man orkar! Du är stark!

Kram på dig och kram till Ypke! Jag vet hur ni kämpar!

• myran
    Ypke och Tuvalina!
    Jag håller tummarna för er ska ni veta och tänker mycket på er!!!

Kramkramkram!!!
  • myran
    MillaQ skrev 2013-05-15 23:05:19 följande:

Nej han tycker nog inte det är riktigt lika viktigt som jag men han sa redan första gången vi träffades att han ville hd barn .. Och jag är rädd att han i framtiden kommer känna att han saknar det även om han inte tror det nu... Kanske ska ställa oss i kön iallafall så får vi se om ett halvår :) (kanske tanken behöver mogna)...

MillaQ: Nu förstår jag bättre, har han uttryckt att han vill ha barn så förstår jag hur du tänker,  men jag tror att han ändå uppriktigt menar att allt inte hänger på barn. Det låter som om du har en mycket omtänksam man som älskar dig väldigt mycket och du honom Hjärta

Glad Kön är ju inget bindande så...!

Lycka till!
  • myran

Grattis Tuvalina!

Härligt med en positiv överraskning när man är rädd och orolig, nu kan du känna dig lite lugnare! Nu ska du och Ypke ruva i lugn och ro och tänka positivt på små prickarna därinne Hjärta Njut av den härliga solen och värmen!
    Vår bebis i magen är en "trea" Glad så det går ju alldeles utmärkt.

Kram!!!

• myran
    Ypke skrev 2013-05-17 10:43:55 följande:
    Tuva ... alla våra tankar till dig och din man ... hang in there!

Finns det nån risk för mens innan testdag vid ÄD? Vid IVF är det ju det, men nu när man tar progynon hela tiden kanske den inte dyker upp förrän man slutar med det, eller?  
    Man kan få spottings och små blödningar utan att det är nån fara på taket. Kan ju vara skönt att veta men det kanske är samma vid IVF?

• myran

Mirakel: Hjärta Nej! Vad tråkigt besked... Jag känner med dig. Stor kram!

• myran
    Mirakel: Det gick bra för oss att få tillbaka pengar nu senast, jag var 44 när vi ansökte. Hoppas det går bra med er ansökan (det ska det ju göra!), vi fick ny energi när vi fick ekonomiska medel att fortsätta. Ställ er i kö direkt även om ni inte känner er redo, vi avvaktade p.g.a. pengafrågan och chocken av att inget av våra 4 kvarvarande embryon klarade upptiningen och det var onödig tid som försvann där. Att köa är ju inte bindande och pengarna borde trilla in inom halvåret. Lycka till!!!
    KRAM!
  • myran
    Ypke: Jag kände heller inget när jag blev gravid nu genom ÄD Glad Jag var tvärtom övertygad om att det gått åt skogen och var lagom pepp när jag skulle testa. Men jag förstår om du är superdupernervös, varför skulle man inte vara det liksom? Då är det ibland lättare att vara pessimist än att leva i ovisshet Flört I know!
    Jag var så stressad att jag testade innan TD bara för att OM det var ett minus kunde jag fortfarande hoppas men om det var plus kunde jag liksom andas för första gången på ett bra tag hehe... Det blev ett otydligt plus och jag blev helt chockad. Tog efter det säket 4-5 test till de närmaste två veckorna, bara för att vara säker

Tycker det låter som en bra idé med blodprov vid ev minus, det ska väl vara säkrare.

Men vi håller tummarna för ett plus!

Kram
  • myran

Oj Tuvalina, minns inte helt men tror det var en dag innan TD. Vi skulle åka bort på TD så det var också en anledning till att jag hetsade lite. Nä, inte plus som i plustecken, förstås Glad. Jag menar att det var ett något svagt streck som med varje test efter det blev tydligare.
    Skickar med en bild så blir det tydligt med otydligheten Flört

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011