• myran

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hörni, är det inte dags för en uppdaterad lista??? Glad
    Skrev till att jag fått ersättning från FK, tänkte det kunde vara intressant att se hur det ser ut på den fronten - om man sökt, fått ersättning, avslag osv.
    Lie1- lämnade din info kvar så du kan väl uppdatera det sista där BabyBabyFlört och FK.
    Raderade allt annat då det var en gammal lista. Fyll i nu alla gamla och nya, det brukar vara bra att kunna få lite överblick över vilka som är kvar och var de är i processen Hjärta
    Jag börjar fundera på syskonförsök och hur det skulle kunna fungera. Har ju inte mycket tid på oss....

ÄD I FINLAND    

Funderar på ÄD:    

Första ÄD-möte inplanerat: 

V
    arit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator: 

Fått donator o väntar på ÄD: 

På gång: 

Ruvare: 

Gravid: 

2:a ÄD och väntar på donator: 

Fått barn:  
    Lie1,  stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel    9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till  frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej.
    Myran:   1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i   jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator hösten -12.
    2a ÄD ET nov -12 TS dec -12 Plus BF aug -13 En pojke född aug -13
    Fått ersättning från FK för alla försök.

• myran
    Lie71 skrev 2013-11-28 19:31:14 följande:
    Idag är det 2 år sedan på dagen som vi klev in på AVA/Fertinova i Åbo och mannen lämnade sitt bidrag och donatorn sitt bidrag. Sen var det en nervös väntan.
    Och den 30/11-11 så sattes 2 ägg in i mig som blev mina två käraBabyBabyHjärta.
    En liten ankedot, Fertilitetsresa och Mirakel
    Grattis Lie på 2-årsdagen!!!
    Här firades Lilla Hjärta-s 3-månadersdag och "tillverkningsdagen" för en vecka se'n och två dagar senare firade vi "insättningsdagen" eller "Bebådelsedagen" som vi skämtsamt kallar den Oskyldig
    En ÄD-bebis kan och ska man fira ofta Solig

Mirakel och Fertilitetsresa: Ett JÄTTEGRATTIS från mig, så himla roligt! Jag satt här och grät glädjetårar med vår lilla solstråle i famnen när jag läste Glad Hjärta

Zwilinge86: Stå på dig, sådär får det inte gå till! Styrkekramar till dig!!!

• myran

Men åååh Mirakel! Nu när miraklet äntligen skett så rasar det runtomkring... Jag sitter bara här och skakar på huvudet, helt ofattbart! Gråter Du ska ju få vara bara GLAD nu!!!
    Hoppas av hela mitt hjärta att du kan ägna din tid åt att glädjas åt graviditeten och ditt efterlängtade barn Hjärta  det din sambo gjort är inte värt att ödsla tankar och energi på just nu, det går nog ändå inte att förstå. Men förstår ju att det känns för jävla jävligt och är svårt att låta bli att undra över... och att det ställer till en hel del praktiska problem...  Livet är bra underligt. En gigantiskt stor kram till dig {#emotions_dlg.flower} Vi finns här för dig Hjärta

• myran
    Joseta skrev 2014-01-31 12:03:30 följande:
    Testdag i går och mot alla odds blev det faktiskt PLUS!!!

Är självklart jätteglad, men samtidigt så enormt orolig så den kommande tiden innan vi vet mer åt vilket håll det lutar lär bli rätt jobbig... Vågar inte tro att det ska gå vägen och avvaktar med att ringa kliniken och boka tid för VUL till i nästa vecka tror jag då jag kan se om plusset verkligen håller i sig. Efter flera missfall och senaste graviditeten som ju slutade med dött foster i v 13, så det känns tveksamt om det kommer att kännas bättre ens om det går bra vid ett ev. VUL (då hade vi gjort VUL och sett hjärtat slå och allt annat bra i v 8 och v 10).

Sorry för allt neggo trots plus på stickan, men mitt huvud klarar inte av att ta in att det faktiskt blev plus utan fokuserar bara på kommande katastrof. Samtidigt kommer ju den där varma glädjekänslan varje gång jag kikar på stickan (som jag bär med mig i handväskan...). Men då är det som att hjärnan säger "ja, bli gärna jätteglad nu, för då kommer det bli ÄNNU jobbigare när det är game over om ett tag." Och så kommer tankarna på allt som kan gå snett igen som för att förbereda mig på det som komma skall. Samtidigt VET jag ju att fallet blir precis lika högt om det går snett oavsett om man trott på det hela eller om man hela tiden gått och oroat sig. Så varför lägga tid på oro och må dåligt? Vet inte riktigt hur jag ska lyckas komma ur dessa tankebanor.

Sambon är i alla fall oreserverat lycklig och övertygad om att allt kommer gå bra så jag hoppas det kommer smitta av sig när jag fått smälta plusset lite...
    Känner igen precis, jag fick ju MA i v 12 och vid nytt försök blev jag gravid igen. Nu sitter jag här med en fem månader gammal prins som vill "hjälpa till" att skriva.
    Kan ju säga att jag inte slutat oroa mig än Flört Men jag hade hållpunkter. Delmål. Tolv veckor. VUL. 24 veckor. 28 veckor och sen vecka för vecka. Plus alla UL, gjorde t.o.m. några extra för jag var så nojig. Det var skönt. En plåga att inte våga vara bara lycklig under sin lyckligaste mest efterlängtade tid, men helt förståeligt när hela ens låååånga barnlängtans mål plötsligt är inom synhåll men ändå så skört och ovisst. Som sagt, låt dig smittas av sambons glädje! Tänker på dig! Och du - GRATTIS!!!! {#emotions_dlg.flower}
  • myran
    Joseta skrev 2014-02-20 09:47:44 följande:
    Håller tummarna för dig idag Lillan15!!! Lycka till!

Anemon; Hoppas att guldäggen finns i follikeln! Har den växt till sig trots progynonbehandlingen måste det ju vara något alldeles extra!

Den som har en tumme över får gärna hålla den för oss också i morgon då det är dags för VUL (vecka 7+4). Jag är fullkomligt livärdd inför det hela...
    Jag håller tummarna!!! och koll på vad som händer i tråden mellan varven, gläds sörjer och blir nervös med er  Fullt upp här! Pojken blir 6 månader imorgon!
  • myran
    Ypke skrev 2014-04-22 22:21:11 följande:
    Hej, hur har ni det alla? Vecka 29 här - det går så fort!!!

Jag har börjat iaktta hur folk i allmänhet väldigt snabbt börjar prata om vem av föräldrarna nykläckta bebisar är lika. Eftersom vi vill låta vårt barn själv få bestämma om det vill att andra ska veta att det finns en äggdonator inblandad, funderar jag på vad jag ska säga när de frågorna o kommentarerna kommer, och hur jag kommer att känna. Någon som har erfarenheter och tankar att dela med sig av?
    Hej Ypke!

Vår son är 8 månader nu och jag vet vad du pratar om Glad
    Jag tyckte det var jättejobbigt i början, är väldigt obekväm med att inte vara ärlig även om det "bara" handlar om att inte säga något alls. Så när folk sa att han var lik mig, hade min mun eller annat så började jag skruva på mig och sa inget eller typ "jaha" och kände mig dum och lite ledsen, det var ju inte sant!

Nu babblar jag fritt ur hjärtat här Skäms Jag tänker inte så mycket på att min lilla solstråle har ett annat genetiskt ursprung annat än ibland med stor tacksamhet, det var ju så han kunde komma till oss. Jag skulle kunna ge min högra arm till donatorn om hon ville ha den Hjärta

Men när det pratades om likheter blev det jobbigt , jag hade inget sätt att hantera det så din fråga är i högsta grad relevant. Inte för att han liknade någon annan utan för att jag inte ser att han liknar mig och folk ändå säger det. Även om han är världens sötaste och jag är hans mamma Solig

Jag har turen att sonen är galet lik sin pappa och jag tror med lite erfarenhet att folk säger att bebisen är lik mamman/pappan för att göra henne/honom glad, vare sig de är lika eller ej. Jag tror också att folk letar likheter och nu när han är 8 månader har han säkert börjat härma mig en hel del med minspel osv.
    Dock har ingen någonsin sagt något om att han INTE liknar mig, jag tror inte man gör det. T.o.m. så har kompisar som vet att han är en ÄD-bebis sagt att han är lik mig och när jag påminner om att vi inte är genetisk släkt så har de (om än tillfälligt) glömt det men hävdar bestämt att vi är lika ändå Skrattande

Jag har blivit lite bättre på att "ljuga", d.v.s. jag tar glatt emot när folk säger att han liknar mig - "säger du det, vad kul! Jag tycker han är mest lik sin pappa jag" t.ex. Försöker ta till mig och njuta av att folk ser det jag inte ser, gläds åt att någon säger "Åååh, man ser vem som är din mamma!" till min son Glad Jag känner mig väldigt säker på att de inte tänker på någon annan än mig!Skrattande

Jag är ju helt på din linje att han själv bestämmer över vem som ska känna till hans ursprung, men de som redan visste vet ju -  jag berättade nog som en sorgebearbetning och i chock efter missfallet och sista misslyckade försöket med förra donatorn... Vi trodde att vi inte skulle få ett försök till så många kände till det när undret väl skedde, men de vet att det inte är allmän info. Det var skönt att ha några att prata med under processen men det blev lite många kan jag tycka i efterhand och när det blev ett barn (det är ju hans livshistoria det handlar om nu, inte min!). Därför har jag haft lite svårt att komma ihåg vilka som vet, jag berättade ju när jag var i sorg. Värt att tänka på, skriv upp vilka som vet, typ... Tungan ute

Jag tror man får brottas med vissa saker och hitta förhållningssätt som känns ok för alla parter. Jag inser nu när han kommit att allt inte är över av barnlöshetens våndor. Jag har sår som ännu blöder som jag måste läka själv och lära mig hantera. Jag blir t.ex. stressad av att inte komma ihåg vad folk vet när de frågar saker om min tidigare barnlöshet, jag blir arg och sårad när min pappa frågar "Vad vet ni om hans riktiga mamma?" och "Så han fick din mans efternamn, ja han är ju ingen riktig NN (mitt efternamn)" och så'na saker. Men min far har å andra sidan också sagt att det är hans livs bästa investering (han hjälpte till med finanserna inför ÄD:n) Glad Då får man glädja sig åt det och se att det andra är oövertänkta uttalanden även om de sårar...

Hoppas du fått ut något av mitt röriga svar. Att tänka klart och skriva sammanhängande med en åttamånaders bebis som river huset kommer du snart att veta allt om hehe...

Lycka till med allt som väntar och du YpkeHjärta de här frågorna är små i jämförelse med den kärlek som kommer - du har världens underbaraste kaos som väntar!!! Kram!
  • myran
    Tilda76 skrev 2014-04-29 15:48:55 följande:
    Hej alla. Nu har jag haft en skön paus från behandlingar och därför också denna sida, hoppas det gått bra för er?! kommer inte läsa igenom allt sen i januari ;). Jag har två frågor:1. har nån gjort färskt försök utan procrenspruta och istället gjort som vid frysförsök? För/nackdelar? 2. Vet ni något om regler /annat kring herpes /bältros och äggdonation? Om nån av i paret haft det nyligen, påverkar det ÄD-chanser eller möjligheten att få göra ÄD? Kram
    Antar att om kvinnan har pågående genital herpes vid insättning krävs det extra försiktighet, men jag skulle fråga kliniken om detta. Det är ju bra om de vet om det. Jag har informerat dem om att jag har genital herpes och det kan ju smitta även om man inte märker av det och de har inte sagt något om det så jag tror det är lugnt Glad
  • myran
    Lillan15 skrev 2014-05-11 16:52:33 följande:

Lycka till kära du Guld i mun
    Jag lyckades bli gravid på FET nr. 1. Nu V. 13 +
    Grattis Lillan 15!!! Hjärta

• myran
    Tilda76 skrev 2014-06-01 17:19:08 följande:
    Ok då är det nog kört för ossmed ersättning. Vi är dock gifta sen tre år. Det är ju rätt stabilt...
    Sök ändå! Även om ni skulle få avslag, vilket inte är säkert, så är det bra att de får se hur många vi faktiskt är och att behovet av ersättning finns. Då kan det ju kanske komma på tal om en förändring?
  • myran

Hej alla kämpare, alla väntare och alla andra!
    För sex år sedan fick jag veta att jag inte kunde bli gravid med egna ägg, för fem år sedan bestämde vi oss för ÄD, för fyra år sedan fick vi vår första donator, för 3½ år sen var jag gravid och hur lycklig som helst, för tre år sedan hade jag fått missfall och stod inför en misslyckad insättning och en misslyckad upptining där inget av våra kvarvarande ägg klarade sig och det verkade kört med precis allt, för två år sen hade vi just fått en ny donator, för ett år se'n var jag nybliven mamma, för tre veckor sedan firade vi sonens ettårsdag. Det är möjligt!

Kram på er och kämpa på! Hjärta

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011