• Oreos

Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?

Pratade med  min läkare som hjälpte mig ta bort några födelsemärken,
    Han sa att om man har ett märke som är mycket utstående kan man ta bort det själv genom att 'strypa' det med en sytråd och sen faller det ev efter nån vecka.

Någon som gjort det? Gör det ont?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 23:26
    Tänk på att kolla upp leverfläckarna innan ni tänkt ta bort dom på egen hand, även om risken är väldigt liten så kan det vara hudcancer!
  • Svar på tråden Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?
  • Oreos

Min strypta leverfläck på magen.
    Ska bort hela helgen nu utan internet, men jag får lägga in en bild sen hur den ser ut efter helgen.

• SilverEmma

Tack för bilden! Det ser lite läskigt ut! Ska be maken fota den i nacken när jag väl vågar strypa den jäveln. (leverfläcken...inte maken)

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Den allsmäktige

Hahaha! Kom och stryp min istället så blir det lite fart på honom ;)

• Oreos

Det ser värre ut än vad det är. Det känns inget alls, inte ens om jag nyper i leverfläcken.. har funderat på att bara klippa bort den men är rädd att det ska blöda så mycket för den är ganska stor..

• SilverEmma
    Den allsmäktige skrev 2011-06-02 16:19:18 följande:
    Hahaha! Kom och stryp min istället så blir det lite fart på honom ;)
    Tänk om det blir som med leverfläcken och huvudet trillar av? Vad ska du då med honom till? Eller du märker kanske inte någon skillnad.....
  • Kojbe

Jättebra ni kan fixa själv men rent instinktivt känner jag ni borde låta en läkare ta de dvs om de är det minsta underliga el ojämna i färgerna iaf för man kan ju inte veta om de är *farliga* el inte. Tänk om man tar bort något själv och sedan går ovetandes med cancer?

Jag var så naiv så jag hade inte ens tänkt så långt för ett antal år sedan då jag tog bort 2 fläckar hos dr. Han ringde sen o sa de var *godartade* Puha.

Men man tänkte ju till därefter och numera råder jag de flesta att kolla hellre en gång för mycket än för lite.

• SilverEmma
    Kojbe skrev 2011-06-02 17:07:07 följande:
    Jättebra ni kan fixa själv men rent instinktivt känner jag ni borde låta en läkare ta de dvs om de är det minsta underliga el ojämna i färgerna iaf för man kan ju inte veta om de är *farliga* el inte. Tänk om man tar bort något själv och sedan går ovetandes med cancer?

Jag var så naiv så jag hade inte ens tänkt så långt för ett antal år sedan då jag tog bort 2 fläckar hos dr. Han ringde sen o sa de var *godartade* Puha.

Men man tänkte ju till därefter och numera råder jag de flesta att kolla hellre en gång för mycket än för lite.
    Läkare skickar inte iväg alla leverfläckar på rutin. Jag har tagit bort två stycken hos läkare (inga som man kunde strypa själv) och han sa bara att de inte var farliga, jag litar på det. De jag vill ta bort själv (om jag nu vågar) är helt jämna i färgerna och formen.

Min mamma har säkert 30-40 st små som hon kunnat ta själv om hon ville, det går ju inte att skicka iväg allt på analys.
  • Kojbe

Nej nej givetvis inte
    Men OM det ser det minsta konstigt ut bör man låta de göra det.
    Better safe than sorry

Svar på tråden Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?