• Oreos

Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?

Pratade med  min läkare som hjälpte mig ta bort några födelsemärken,
    Han sa att om man har ett märke som är mycket utstående kan man ta bort det själv genom att 'strypa' det med en sytråd och sen faller det ev efter nån vecka.

Någon som gjort det? Gör det ont?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 23:26
    Tänk på att kolla upp leverfläckarna innan ni tänkt ta bort dom på egen hand, även om risken är väldigt liten så kan det vara hudcancer!
  • Svar på tråden Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?
  • PeeGee

De på små stjälkar? Vi hade inte tålamod med sytråden. Sårtvätt, isbit (hittade inte xylocainet) steriliserad nagelklippare och ett vanligt plåster tog hand om den som skavde i kalsingranden på maken. Över på ett par sekunder och läkte på ett par dagar.

Den var ganska stor, så jag ska inte ljuga: det blödde en del och jag var rätt svag i knäna. Den satt så till att han inte nådde själv, så jag fick lov att göra det och det var svårare än jag trodde att bara klippa i en annan människa sådär. Jag fick ta paus och andas och efteråt var jag lite skakig. Man har ju lite motstånd mot att bara sarga nån man älskar, sådär men jag kom inte undan. Skrattande

Sen tejpade han stället i ett par dagar för att det inte det läkande såret skulle skava när han gick och nu är det inget kvar.

Men jag känner flera, lite mer tålmodiga människor än vi, som använt sytrådsmetoden med framgång. Jag vet också att en del "kväver" dem med vanligt vårtmedel från apoteket. Definitivt långsammaste metoden, men det minst "ingreppiga" ifall man tycker sånt känns jobbigt. Räkna med att pensla varje dag i minst en vecka. Det ska finnas medel som är designade specifikt för att ta bort såna här (sök på "skin tag") men ärligt - både sytråd och nagelsax är snabbare och mycket mer smärtfritt än man föreställer sig.

De goda nyheterna är att de nästan aldrig är farliga. De tråkiga nyheterna är att det betyder att man får ta hand om det själv eller betala för att få bort dem. Skulle jag själv ta bort en skulle jag nog prova sytråden först, men maken ville ha bort sin NU, för den skvade i brallan, så då fick jag agera fältskär.

• SilverEmma

Hahaha! Leverfläcksresan! Men då måste jag ju strypa min idag ju, så att vi är synkade! Fixar det efter frukosten, ska masa mig upp ur sängen nu.

• Meline

Jag tog bort ett stort, utstående på ryggen på det sättet (genom att knyta själv). Blev dock lite kvar på botten som jag inte fick bort och får försöka få bort längre fram, men annars blev det bra.
    Har ett till som jag tänkte ta bort på samma sätt. 

Det gör inte ont, men det är ju betydligt lättare och smidigare att bara klippa bort om man vill ha jobbet gjort fort.

• Callistrate

Oh... Detta hade jag ingen aning om! Jag har flera stycken utstående främst på ryggen) som jag gärna skulle bli av med. Men vågar man verkligen? Jag är ganska feg av mig... Flera av dem är ganska stora.

• Zäta

Hur länge ska tråden sitta? Flera veckor?

Jag opererade bort några när jag var yngre och det var inget konstigt med dem.. men jag har två i håret (eller på huvudet är det ju) med som börjar blöda när jag borstar.. lite äckligt. Vill gärna ta bort dem, men de är så hårda så det kanske kan vara svårt att få bort dem då och dessutom få träden att fästa i håret? 

• Oreos
    SilverEmma skrev 2011-06-02 13:29:29 följande:
    Jag vågar inte...
    Jooo, ta mod till dig och snör åt!
    Gör knappt ont alls, känns som en lätt nypning i en millisekund. :)
Svar på tråden Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?