Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-06 23:00:52 följande:
    Jag känner igen det där...

Jag spenderar överdrivet myckt pengar på studentlitteratur som jag sedan vägrar sälja. Jag älskar böcker.

Hahahaha, ja jag indoktinerar min dotter för fullt. Hon har FNs mänskliga rättigheter i barnboksform och när vi gör "veckans ord" läxan hittar hon på meningar som "alla är lika mycket värda" hahaha!

Jag pyser också av stolthet när hon är den enda i klassen som kan förklara vad FN är och vad de gör och att Omar Al Bashir är en dum gubbe.
    Det bådar gott.
    Haha, jag var likadan med kurslitteraturen. Än idag vägrar jag lägga upp dem på vinden. Jag vill ha dem tillgängliga allihop, man vet ju ALDRIG när man kan behöva en av dem Flört

Låter som du gör ett fantastiskt jobb med din dotter! Bådar absolut gott inför framtiden.Glad Mina barn är ju så små än, att jag inte ens visste att FNs mänskliga rättigheter fanns i barnboksform. Tack för tipset!!
  • Quintus Zebra
    I Blackrose I skrev 2011-05-06 23:09:43 följande:
    Jag är också imponerad över hur många kurser du har läst. Starkt jobbat. Skål

Ja, det är ju det där med motstånd. Jag får rejäl med motstånd här hemma men det är begränsad. Religion pratar vi aldrig om här hemma. Det kom vi fram till när vi gifte oss att ALDRIG prata om religion med varandra så det förklarar mina utbrott i religionforumet. Det är ett ämne som jag älskar att diskutera om.

Jag skulle verkligen kunna ge vad som helst för att kunna sätta mig på skolbänk igen och läsa om alla kurser jag har läst. Det var verkligen en av dom bästa sakerna jag har gjort i mitt liv.
    Tack! {#emotions_dlg.flower}

Ah, det är ju perfekt att du kan få utlopp för dina behov att diskutera religion här på FL. Tror dom flesta förhållanden har ämnen som är lite känsliga. Vi har inga direkta avtal, men man har ju lärt sig vilka ämnen som bör undvikas. I mitt fall handlar det väl om att älskade frun inte i riktigt samma grad som jag är debattknarkare. Hon vill konstigt nog inte diskutera HELA dagarna året runt Tungan ute Så då är det ju bra att jag har FL, så hennes öron får vila ibland Flört

Ja, att prata om det med er har väckt suget på allvar  igen. Får kolla upp vad det går för kvälls- och distanskurser till hösten. Har man tur finns det ju platser kvar.

Planen var ju att jag skulle stanna i den miljön livet ut. Jag skulle ju få en doktorandplats och sedan bli forskare. Men livet blir ju inte som planen. Min underbara handledare blev sjukskriven när jag precis hade börjat skriva min sista stora uppsats. Och den nya handledaren var en mardröm för mig. Han tyckte inte mina idéer var nåt att hänga i granen, Han hade en helt annan mer konservativ syn på vetenskap än jag har, och tyckte att jag ifrågasatte för mycket hela tiden. För honom var innehållet i uppsatsen inte viktigt, utan det viktiga var att man formen var den rätta. Varenda ny version av uppsatsen som jag lämnade in dissade han, men han vägrade säga exakt vad som var fel för det skulle jag ju själv komma på. Till slut lyckades jag få godkänt, men då hade jag tappat lusten.

Lusten kom som tur va snart tillbaks, men då hade jag skaffat jobb och barnen var på väg. En del av mig vill fortfarande komma in i den världen igen, men jag väntar i alla fall tills barnen har blivit lite större.
  • Quintus Zebra
    I Blackrose I skrev 2011-05-07 09:32:44 följande:
    Jag och maken delar ju inte samma religion så vi kom överens om att inte diskutera religion överhuvudtaget. Vi deltar i alla högtider tillsammans med barnen men att sitta tillsammans och diskutera religion gör vi inte. Jag är också beroende av att diskutera och kan sitta i flera timmar och hålla på.

Ja, livet blir inte som man har tänkt sig alla gånger. Jag kom in på universitetet nästan direkt efter gymnasiet. Hade tänkt plugga några år, jobba efter det och fortsätta bygga på min utbildning men det blev inte som jag hade tänkt mig alls. När jag började jobba med det jag hade utbildad mig till så engagerade jag mig för mycket i mitt arbete och det knäckte mig på bara några få månader. Jag sa upp mig och har sen dess inte haft något nytta av det jag är utbildad till men jag börjar känna att jag längtar tillbaka. Få se vad jag gör.
    Nej, för tio år sen trodde jag inte ens att jag ville ha barn. Så ibland är det väldigt väldigt tur att livet inte blir som man tänkt sig.

Jag arbetar inte heller med det jag är utbildad till. Från början sökte jag bara det här jobbet för att ha något medan jag funderade ut exakt vad jag skulle göra med all den spretiga kunskap jag besitter. Men jag hade turen att hitta ett väldigt specielt jobb (på halvtid), som inte kräver någon utbildning alls egentligen, men om folk visste vad jobbet gick ut på så hade det nog ansetts vara väldigt attraktivt. Det är väldigt givande och fritt och arbetstiderna är makalöst bra, så jag kan helt enkelt inte ge upp det. Absolut inte när barnen är små, för jobbet ger mig chansen att vara väldigt mycket med min familj.

Men visst finns det dagar då jag längtar efter lite mer ntelektuell stimulans, så jag kommer inte jobba här för evigt. Sen så har man ju som tur är nytta av sina studier i vardagen och det händer då och då att jag har nytta av dem på FL. Glad Även om man ofta bara får svaret att man är en skrytmåns om man nämner att man studerat ett visst ämne.

Så jag kommer aldrig ångra mina studier.
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-07 12:15:44 följande:
    Exakt så! Det där skulle kunna varit skrivet av mig.

www.bokus.com/bok/9789173770354/alla-har-ratt.../

Och smörig som jag är, fotade jag en av mina favoritbilder i min dotters bok;

De har liksom förenklat (rent verballt) de olika rättigheterna så att de blir mer förståeliga.
    Det som är svårast av allt är faktiskt att förklara vad en rättighet är för ett barn.
    Barn tenderar att ta "rättighet" som typ...skyldighet? Eller så är det så självklara saker så att de liksom bara...."ok....?".
    Det är då allt det tunga kommer, att det inte är en självklarhet för alla osv. Sådant kanske man ska vänta lite med, men när barnen frågar tycker jag man ska svara
    Hon är snart 9 så hon förstår. Lilla Aktuellt är ett mycket bra program hahaha...
    Men du, va fin. Den ska köpas!! Glad

Jag kan tänka mig att de tunga frågorna är svåra. Men man känner väl sitt eget barn och vet vad de klarar av att höra.  Jag tycker också man skall svara, fast man kan ju undanhålla otäcka detaljer OCH vara noga med att berätta om det positiva också.

Jag kan absolut längta efter att sitta och titta på Lilla Aktuellt med mina barn. Men dom är ju tre och ett, så det får väl dröja lite...
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-07 12:16:33 följande:
    Vet ej varför jag tänker snusk nu.
    I Blackrose I skrev 2011-05-07 12:35:32 följande:
    HAHA. Knasboll.
    Förvånad

Hahahahahahahaha!

Nu känns det som att tråden är tillbaks på rätt spår igen Tungan ute
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-07 13:38:16 följande:
    Nu blir man ju faktiskt väldigt nyfiken på jobbet...
    Sorry, men nu blir jag så där seriös igen Flört

Tyvärr kan jag inte säga så himla mycket, för jag har tystnadsplikt. Och det skulle inte hjälpa om jag försökte förklara för det hade bara väckt fler frågor. Men det brukar klassas som ett vårdyrke, även om det är rätt missvisande.

Sorry, som sagt. Men vad gäller mitt nuvarande drömjobb så får ni bara lite luddigt skryt från mig Tungan ute
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-07 13:37:15 följande:
    Ja risken finns ju att den minsta skulle riva sönder den hahaha...

Mmm du får väl se på andra PK-barnprogram så länge.
    Min dotter (halvjamaican som hon är) gillar något som måste vara väldigt PK. Rastamouse.

www.rastamouse.com/

Finns inte på svenska ännu men jag kanske ska pusha för det
    Hahahahaha! Nej nej nej, det skulle han ALDRIG göra, han river enbart sönder Sd-kurirer och liknande Oskyldig

Dottern gillar ju Pipi, Pupu och Rosmari (tre små figurer som söker efter sin Mapa (en förälder som kan vara en mamma och pappa i ett), och det känns ju ganska PK!

svtplay.se/t/129348/pipi__pupu_och_rosmari

Rastamouse låter ju annars underbart. Hon brukar inte störa sig på att det är på Engelska, men om du lyckas tjöta fram en svensk variant får du säga till Skrattande
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-07 14:24:35 följande:
    Gigolo?
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Fan, är jag så genomskinlig? Tog du det på att jag kallade det ett vårdyrke?

Gigolo! Alla pryda Zebrors drömyrke Skrattande
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-07 14:27:15 följande:
    "Mapa" är utan tvekan, det absolut värsta ord jag vet.
    Tillsammans med "hen" må det brinna i PK-helvetet.
    {#emotions_dlg.djavulsk}
    Alla ord som börjar eller slutar på "mys" kan också få glöda lite.
    Skrattande

Inget fredagsmys framför TVn med dottern hemma hos dig?

Tycker mest Mapa är ett lite fånigt ord , och det barnprogrammet är ju så flummigt så jag är inte helt säker på att det överhuvudtaget finns nåt gömt PK-budskap alls.
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...