• Nice Girl Wrong Place

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

Jag lade den under "tro det eller ej", eftersom deltagarna i denna tråd (förhoppningsvis) är de som ofta råkar i luven på varandra under samhälle och politik.
    Trådar under dessa kategorier (och också religion ibland) tenderar att bli rejält OT och ibland (ve och fasa) börjar folk från skilda politiska läger nästan försynt flörta med varandra.

Detta är givetvis inte helt acceptabelt, men i denna tråd hoppas jag att det ska vara högt i tak.
    Blir du arg på någon? Känner du ett intressant sidospår växa fram ur en diskussion om SD och modersmålsundervisningen (ja kom igen, vi vet alla att det är min hjärtefråga), eller vill du helt enkelt tala om för den där rabiata tjejen som är sjukt vänster att hon är lite cool trots allt? Eller är du kanske bara grälsjuk? Det funkar också.

Du är välkommen. Här kan du inte bli OT. Kom igen, vad har du på hjärtat?

Vad som händer i sandlådan, stannar i sandlådan.

• Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...
  • TheCoopers
    MrsAssault skrev 2011-05-06 21:34:40 följande:
    Låter som du jobbar i kollektivtrafiken
    hahhaha man skulle kunna tro det !!

Men det lutar lite mer åt media hållet ...
    I'm the me I choose to be ...
  • I Blackrose I
    fisförnäm skrev 2011-05-06 21:26:25 följande:
    Du ser dig själv som iranksa och bor i Sverige, dvs rotlös. Skriv mig på vilken lista du vill!

Byt ut "samhället" mot "identiteten", så stämmer det bättre.
    Jag kan inte definiera en svensk. Kan du definiera en iranier?

Släpp tanken på att jag gapar, så kanske det går bättre för dig?
    Ja, det kan jag men det är ändå ingenting som du kommer ta åt dig. Fortsätt du med ditt snack om att invandrare måste känna sig svenskar och.............
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I

Jag har faktiskt alltid haft problem med mina åsikter. Har ju rätt kontroversiella åsikter om det mesta och hamnar alltid i heta diskussioner. Att folk stämplar mig som en muslim och börjar argumentera med mig utifrån deras egna fördomar är alltid uppskattad.
    I skolan var jag svarta fåret Men när jag började universitetet så fick jag många vänner som delade mina åsikter. Det var en helt annan värld där man helt plötsligt inte dömde mig för mitt mörka hår. Jag saknar faktisk universitetstiden och skulle väldigt gärna gå om dom åren.

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Mandi74
    I Blackrose I skrev 2011-05-06 21:13:03 följande:
    Så man får inte ge tillbaka med samma medicin? Om du tror att ditt snack biter på mig så känner du inte mig. Jag har några på min "Ger blanka fan i" och har gott plats med en till.

Nej, vet du fisen. Du är faktiskt rätt ointressant för mig. Det blev du så fort du öppnade din lilla gaphals till käft och fick ut "Är man inte svensk så tillhör man inte det svenska samhället. Man måste vara svensk för att kunna känna en samhörighet" sen blev jag less på dig när du inte kunde ge en beskrivning på vad en svensk är för något.

Du får hitta någon som orkar med ditt dravel.
    Han får trots allt mycket uppmärksamhet från dig men tanke på ditt ointresse.
    Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-06 21:31:02 följande:
    Jag har alltid undrat, vad läste du?
    Grejen med mig är ju att jag älskar att läsa på universitetet. Jag hade kunnat tänka mig att bara studera hela livet. Så jag har läst väldigt mycket olika kurser och program.

När jag var 20 år och skulle börja plugga var jag lite vilse och hade ingen aning om vad jag ville, så jag började plugga ett numera nedlagt program på handelshögskolan i Göteborg med inriktning mot Transportbranchen (det innehöll kurser i transportekonomi, logistik, juridik, spedition, transporthistoria, marknadsföring, administration, företagsekonomi och lite miljövetenskap). Efter det läste jag företagsekonomi i ett år.

Sen jobbade jag med transport i några år och vantrivdes. Så jag sa upp mig och började plugga igen. Och då studerade jag sådant som intresserade mig. Jag har läst Humanekologi i tre år (en tvärvetenskaplig utbildning som innehöll kurser i historia, psykologi, antropologi, feminism, biologi, politk, fysik, miljövetenskap, hållbar utveckling, filosofi, etik, framtidsstudier, transdiciplinära studier,  o.s.v.) Utöver detta har jag läst en mängd kurser i historia (bland annat kolonialhistoria). Och jag har läst enstaka kurser i kulturantropologi, pedagogik och hållbar utveckling! Och de senaste åren har jag ägnat mig åt självstudier angående kritiskt tänkande.

Kan verka spretigt, men jag är en nyfiken person helt enkelt. Och jag tror att den röda tråden är att jag söker efter någon slags övergripande förståelse över hur våra mänskliga samhällen och ekosystemen omkring oss fungerar, och efter verktyg med hjälp av vilka man kan förändra dessa samhällen till det bättre.

Vad har du läst?
  • Quintus Zebra
    I Blackrose I skrev 2011-05-06 21:39:51 följande:
    Jag har faktiskt alltid haft problem med mina åsikter. Har ju rätt kontroversiella åsikter om det mesta och hamnar alltid i heta diskussioner. Att folk stämplar mig som en muslim och börjar argumentera med mig utifrån deras egna fördomar är alltid uppskattad.
    I skolan var jag svarta fåret Men när jag började universitetet så fick jag många vänner som delade mina åsikter. Det var en helt annan värld där man helt plötsligt inte dömde mig för mitt mörka hår. Jag saknar faktisk universitetstiden och skulle väldigt gärna gå om dom åren.
    Jag älskar ju mitt liv nu, men visst kan jag också längta tillbaks till universitetet. Bara grejen med att ett par dagar i veckan få chansen till riktigt givande och respektfulla diskussioner med kunniga och drivna människor, var ju rena paradiset för en debattknarkare som mig. Flört

Visst får jag bra debattmotstånd hemma också, men man vill ju gärna även diskutera med folk som har mer skilda åsikter. Och det är ju därför jag sökte mig hit till FL. Tyvärr är det ju inte riktigt alltid som diskussionerna är respektfulla och givande här!
  • TheCoopers
    Quintus Zebra skrev 2011-05-06 22:10:58 följande:
    Jag älskar ju mitt liv nu, men visst kan jag också längta tillbaks till universitetet. Bara grejen med att ett par dagar i veckan få chansen till riktigt givande och respektfulla diskussioner med kunniga och drivna människor, var ju rena paradiset för en debattknarkare som mig. Flört

Visst får jag bra debattmotstånd hemma också, men man vill ju gärna även diskutera med folk som har mer skilda åsikter. Och det är ju därför jag sökte mig hit till FL. Tyvärr är det ju inte riktigt alltid som diskussionerna är respektfulla och givande här!
    Jag har lyckats  få ihop det med en man som har väldigt skiljda åsikter i många saker ! Så vi diskuterar ganska mycket hemma ... and I LOVE IT !

I'm the me I choose to be ...
  • Nice Girl Wrong Place
    Quintus Zebra skrev 2011-05-06 22:02:00 följande:
    Grejen med mig är ju att jag älskar att läsa på universitetet. Jag hade kunnat tänka mig att bara studera hela livet. Så jag har läst väldigt mycket olika kurser och program.

När jag var 20 år och skulle börja plugga var jag lite vilse och hade ingen aning om vad jag ville, så jag började plugga ett numera nedlagt program på handelshögskolan i Göteborg med inriktning mot Transportbranchen (det innehöll kurser i transportekonomi, logistik, juridik, spedition, transporthistoria, marknadsföring, administration, företagsekonomi och lite miljövetenskap). Efter det läste jag företagsekonomi i ett år.

Sen jobbade jag med transport i några år och vantrivdes. Så jag sa upp mig och började plugga igen. Och då studerade jag sådant som intresserade mig. Jag har läst Humanekologi i tre år (en tvärvetenskaplig utbildning som innehöll kurser i historia, psykologi, antropologi, feminism, biologi, politk, fysik, miljövetenskap, hållbar utveckling, filosofi, etik, framtidsstudier, transdiciplinära studier,  o.s.v.) Utöver detta har jag läst en mängd kurser i historia (bland annat kolonialhistoria). Och jag har läst enstaka kurser i kulturantropologi, pedagogik och hållbar utveckling! Och de senaste åren har jag ägnat mig åt självstudier angående kritiskt tänkande.

Kan verka spretigt, men jag är en nyfiken person helt enkelt. Och jag tror att den röda tråden är att jag söker efter någon slags övergripande förståelse över hur våra mänskliga samhällen och ekosystemen omkring oss fungerar, och efter verktyg med hjälp av vilka man kan förändra dessa samhällen till det bättre.

Vad har du läst?
    Wow!

Imponerande minst sagt! Och jättekul.
    Visst är det kul att läsa på universitetet?

Jag har liksom du en hel massa kurser..för att nämna några, etnologi, fred och konliktsvetenskap, interkultur, konflikter i internationellt utvecklingssamarbete, u-landskunskap, global utveckling, global rättvisa, och nu läser jag ju till något som jag kanske ej borde nämna i denna oseriösa tråd hahahaha...men det har mycket med pedagogik och lingvistik att göra!

Min röda tråd?
    Rädda världen! Hahahaha...
  • Anton Chigurh
    Quintus Zebra skrev 2011-05-06 22:02:00 följande:
    En JÄVLA massa kurser.....
    Shit, jag blir nästan lite impad här, fattar inte hur en del pallar. Impad. Som sagt.
    Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-06 22:36:22 följande:
    Wow!

Imponerande minst sagt! Och jättekul.
    Visst är det kul att läsa på universitetet?

Jag har liksom du en hel massa kurser..för att nämna några, etnologi, fred och konliktsvetenskap, interkultur, konflikter i internationellt utvecklingssamarbete, u-landskunskap, global utveckling, global rättvisa, och nu läser jag ju till något som jag kanske ej borde nämna i denna oseriösa tråd hahahaha...men det har mycket med pedagogik och lingvistik att göra!

Min röda tråd?
    Rädda världen! Hahahaha...
    Tack.

Känns som du har hunnit med en del också. Och så gott som allihop är kurser jag gärna hade läst. Jag kan fortfarande beställa hem kurskatalogen från universitetet på våren bara för att se vad som erbjuds. Och så känner jag mig som ett litet barn i godisbutik när jag bläddrar igenom den. Det är så mycket man vill läsa ju!

Ja, det är otroligt kul att plugga. För ett par år sedan ringde jag universitetet och frågade om de kunde mila litteraturlistan för ett par kurser som jag tyckte var intressanta, så man kunde låna böckerna på biblioteket och läsa för skoj skull Flört Lite rubbad är man kanske?

Och grejen är ju tyvärr den att man kan ju inte plugga hela livet, man måste ju ha tid att rädda världen också, eller i alla fall uppfostra barn som kan göra det för en Flört
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...