• zabla

Naturdiet/Nutrilett/Cambrigde

Hejsan!

Jag började med Cambridge-kuren den 1/1 2010 och har sedan dess gått ner 40kg.
    Jag har dock ca 13kg kvar att gå ner och jag skulle gärna vilja följas åt med någon eller några!! Det blir så mycket lättare då!! Skrattande Är det någon som vill hänga med mot beach 2011?! FlörtSolig

♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 11:37
    Kan ju tillägga att jag nu kör Naturdiet ist!

Det var nämligen så att i april 2011 kände jag att det fick räcka med påsar! Började ist att äta efter LCHF-metoden... Men efter några dagar kände jag saknade påsarna!! Ja jag vet, jag är knäpp! ;) Bestämde mig för att börja med Naturdiet ist för Cambridge! Cambridge är så dyrt och i slutet blev jag bara stressad över att gå till min konsulent! Så nu kör vi så här!!

Häng på så vi kan peppa varandra!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 23:32
    Har startat en vikttråd; www.familjeliv.se/Forum-24-406/m58719067.html så den som vill kan lägga in sig och sina resultat!!
  • Svar på tråden Naturdiet/Nutrilett/Cambrigde
  • Vilda Tiger

Men alltså... jag måste ta upp det här. Det är väl inget kolhydratketos man går in i? Äter man alla mål som man ska så är det ju ca 50-60 gram kh om dagen oavsett vilket märke det är, frånsett Aktiks som ger mycket mindre. Och det är på tok för högt för att ligga i en kh-ketos. Jag har förstått det som att det är en lågkaloriketos man går in i. Att det alltså finns två olika.

Sedan är jag helt med på att kolhydtater triggar hunger och sug! Jag blir mindre sugen om jag äter färre kh i vanliga fall, men jag tror inte jag är i kh-ketos under min Naturdiet-diet. Ner går jag förhoppningsvis, men det gör man ju om kalorier in är färre än kalorier ut, oavsett om de kommer från kh, fett eller protein.

Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Ninjisen

Ketos innebär ett intag av Max 800 kalorier och då endast ca 50 kolhydrater i detta.. Sen kan man tydligen som lchf'are äta massor av fett

• Vilda Tiger

Men då är man inte i ketos om man äter rekommenderat intag av varken Nutrilett, Naturdiet eller Cambridge. Man kommer över 60 gram på alla dieterna om man följer rekommendationerna. Under 800 kcal - ja, men inte kh. Jag förstår ju att det är individuellt också, vissa kommer lättare in i ketos än andra. Men det jag frågar är om man inte kan komma i ketos ENBART av att äta lågkalori? Jag måste googla.

Jag har ätit enligt LCHF och jag kom knappt i ketos då jag åt strikt, alltså max 20 gram kh om dagen.

• Vilda Tiger

Jag htitade på http://www.halso.info/71.html att det är en lätt form av katos man hamnar i om man äter under 100 gram kh om dagen. Den form av ketos som många LCHF:are talar om kräver ett dagsintag av max 20-30 gram kh om dagen. Låter rimligt,. Kanske stämmer inte min tanke om att det finns en lågkalori-ketos.

• Mjau 83
    Vilda Tiger skrev 2012-03-28 12:55:44 följande:
    Men då är man inte i ketos om man äter rekommenderat intag av varken Nutrilett, Naturdiet eller Cambridge. Man kommer över 60 gram på alla dieterna om man följer rekommendationerna. Under 800 kcal - ja, men inte kh. Jag förstår ju att det är individuellt också, vissa kommer lättare in i ketos än andra. Men det jag frågar är om man inte kan komma i ketos ENBART av att äta lågkalori? Jag måste googla.

Jag har ätit enligt LCHF och jag kom knappt i ketos då jag åt strikt, alltså max 20 gram kh om dagen.
    Med Cambridge så hamnar man på 50.2g kolhydrater med 3 påsar/dag, http://www.livs-viktigt.se/cambridgekuren/innehaallsdeklaration.aspx

Idag var det vägdag igen!

Startvikt: 76.1 kg
    Vecka 1: 72.5 (ren kur)
    Vecka 2: 71.0 (ren kur)
    Vecka 3: 69.2 (½ veckan ren kur+ ½ vecka upptrappning)
    Vecka 4: 69.0 (upptrappning)
    Vecka 5: 68.2 (2 mål mat + 2 shakes/bar)

0.8 kg känns bra, det som känns mindre bra är att igår va vågen på 67.7kg!  Tror dock att jag binder en del vatten nu för det är mens på g om ett tag. Dumt att börja göra det vid resultatdag dock! Känner du igen dej vilda tiger? ;)

Från och med lördag så blir det inga mer soppor, bars eller shakes. Vikten har gått ungefär som planerat. Mitt mål var att vara under 68 när jag börjar äta mat igen. I helgen blir det lite varierande mat då jag ska bort, men ska hålla mej ifrån sockret. Sen på måndag ska jag köra boken "GI dag för dag". Kommer nog hänga kvar här ett tag till om det är okej :) Jag vill helst ner till 65 även fast jag inte har så bråttom, siktar på att vara där i början av juni.  
  • Vilda Tiger

Mjau
    Vilka härliga resultat! Ja, jag känner SÅ igen mig! Haha - värsta misstaget att väga sig mitt i veckan. Man blir ofta besviken sedan då det är resultatsnotering. Jag är så AVUNDSJUK på dig! Jag hoppas, hoppas, hoppas jag hinner se en 6a först på vågen innan jag går på semester i juni. Jag har ätit tre veckor ren kur på måndag (tja, två äterdagar blir det, dels i söndags och så nu på lördag) men jag ska ändå väga mig på lördag morgon (för jag antar att kalasandet kanske får mig att gå upp lite i vätska sedan) och då ska jag börja äta mat igen. Har jag sedan mer att gå ner så funderar jag på att äta CB två veckor om någon månad.

Har ni som ätit CB bara druckit shaker? Ätit maten? Jag är vegetarian, men hittar ingen innehållsförteckning på nätet över CBpåsarna. Jag kräks ju av Naturdiets eller Nutriletts påsar man "alla" säger ju att CB smakar så mkt bättre. Värt att prova! Klart värt 1000 spänn att gå ner 3-4 kg på två veckor, tycker jag.

• Mjau 83
    Vilda Tiger skrev 2012-03-28 13:29:28 följande:
    Mjau
    Vilka härliga resultat! Ja, jag känner SÅ igen mig! Haha - värsta misstaget att väga sig mitt i veckan. Man blir ofta besviken sedan då det är resultatsnotering. Jag är så AVUNDSJUK på dig! Jag hoppas, hoppas, hoppas jag hinner se en 6a först på vågen innan jag går på semester i juni. Jag har ätit tre veckor ren kur på måndag (tja, två äterdagar blir det, dels i söndags och så nu på lördag) men jag ska ändå väga mig på lördag morgon (för jag antar att kalasandet kanske får mig att gå upp lite i vätska sedan) och då ska jag börja äta mat igen. Har jag sedan mer att gå ner så funderar jag på att äta CB två veckor om någon månad.

Har ni som ätit CB bara druckit shaker? Ätit maten? Jag är vegetarian, men hittar ingen innehållsförteckning på nätet över CBpåsarna. Jag kräks ju av Naturdiets eller Nutriletts påsar man "alla" säger ju att CB smakar så mkt bättre. Värt att prova! Klart värt 1000 spänn att gå ner 3-4 kg på två veckor, tycker jag.
    Tack vilda tiger! Glad Det ska bli spännande och följa din upptrappning! 

Jag hittade en sida om CB och vegetarian: http://www.cambridgeviktprogram.se/medicinska-fragor/allergier/ 
    Verkar som alla shakes och soppor är ok (så länge du inte är vegan).
    Förvånansvärt svårt att hitta innehållsdeklarationen för produkterna, jag tror att dom olika smakerna är väldigt lika varandra dock så inte mycket som skiljer sej från denna:
    http://www.livs-viktigt.se/cambridgekuren/innehaallsdeklaration.aspx

Tänkte göra en liten CB-smak recension :) Jag tycker CB är ganska gott, lite för sött men aldrig äckligt.

Shakes 
    Kakao - God, funkar både kall och varm
    Cappucino - God, lite för söt men om man tar en espresso i istället för en del av vattnet blir den mycket god.
    Vanilj - God om man kryddar med kakao, serveras iskall
    Mango - Tyckte att nån var god, ska serveras iskall, men sen pallade jag inte smaken mer
    Banan - Testade en påse, inte äcklig men ingen höjdare

Soppor
    Grönsak - Min favvo till lunch, kryddas med cayennepeppar, lite äckliga små bitar i dock
    Kyckling - Helt okej men behöver en hel del kryddning för att bli god

Gröt
    Äpple/kanel - För söt men bra att kunna byta med.

Bars
    Chokald - Usch, blä och fy, åt typ 1/3 sen gick det inte.
    Peanut - Ganska god
    Tranbär - Mycket god 

Finns en del smaker till men dom har jag aldrig provat. 
  • Ninjisen

Men suck jag skrev ett långt svar men ser bara några rader nu.. Va knäppt. Är inne med mobilen svarar bättre sen :)

• Ninjisen

Men va konstigt.. det kom aldrig med. Nä alltså vad jag vet så är det bara en ketos. Ligger man under 50 g kolhydrater så kommer man in i ketos. Sen har jag hört att man kan ha hur mkt kalorier som helst egentligen.. Tex som lchfáre :) Jag vet inte.. Jag åt lchf själv men jag kom heller aldrig i ketos. Men med våra påsar så ska vi ju komma i ketos.. iaf om man kör vlcd. Lcd är ju värre..

Dag 3 gjord.. Imorgon blir säkert tufft, sen på fredag så är jag i ketos.. Brukar gå på 5 dagen. Men jag har ju kört min kvarg istället för 2 påsar och det har hjälpt otroligt mkt.. Inte vart hungrig en enda gång!!

Ser sååå fram emot mina 3 månader. Mår så bra med pulver!

Svar på tråden Naturdiet/Nutrilett/Cambrigde