• hönamor

ÄrR det verkligen så ovanligt?

Såg "En unge i minuten" igår och barnmorskan säger om Rut som föder utan smärtlindring att det är väldigt ovanligt att kvinnor gör det. ÄR det verkligen SÅ ovanligt som hon fick det att låta? Hur föddes dina barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ÄrR det verkligen så ovanligt?
  • Zirup

Med första barnet fick jag lustgas precis på slutet (vi kom in när jag var 9-10 centimeter öppen) och med andra hann  vi inte in alls så där var jag helt utan smärtlindring. Det var inte direkt synd om mig, hade det gjort ont så hade jag ju åkt in tidigare men nu dröjde det innan jag fattade att det var värkar och inte förvärkar. Jag är tacksam för att det gått så bra, men jag är lite, lite nyfiken på hur det skulle vara att ha en "normal" förlossning och framför allt hur det skulle kännas att få EDA, är man så bedövad på nederdelen av kroppen att man inte kan vifta på tårna?

• logg81

Zirup:

Man kan röra på sig... Man kan gå, hoppa och vifta om man vill det
    Det EDA´n gör är att ta bort smärtan.

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Krake
    logg81 skrev 2011-03-30 12:37:08 följande:
    Zirup:

Man kan röra på sig... Man kan gå, hoppa och vifta om man vill det
    Det EDA´n gör är att ta bort smärtan.
    Det är väl olika på olika typer av EDA? De jag känner som haft det har inte kunnat gå.
    Moster, inte monster.
  • logg81
    Krake skrev 2011-03-30 12:50:53 följande:
    Det är väl olika på olika typer av EDA? De jag känner som haft det har inte kunnat gå.
    Men oj... Ja min bror fick eda när han opererade knäet. Då var han "förlamad" från midjan och nedåt.

En vanlig förlossnings-eda ska man väl kunna gå på? Jag var uppe och sprang lite titt som tätt. Alla jag pratat med som fått det har kunnat röra på sig normalt under sin förlossning... (eller ja... så normalt som man nu kan )
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • mimbo

Första med EDA + lustgas
    Andra helt utan smärtlindring

Hoppas på att klara tredje (bf 12/4) utan också för jag tycker det var bättre!

• såffan
    Krake skrev 2011-03-30 12:50:53 följande:
    jag kunde heller inte gå med min, benen var ju inte helt förlamade. Men dom fungerade inte att stå på...
  • GulTussilago

Första gången fick jag EDA (som inte hjälpte nåt större) och lustgas

Andra gången hade jag TENS och lustgas (och ett par akupunkturnålar en stund, men de gjorde ont så de togs bort)
    Tyckte att det gjorde mindre ont andra gången

Slår min önskan in och jag får ett tredje barn blir det TENS och lustgas då också

• Zirup

Känns det något om man nyper i benen? (Ursäkta, jag har aldrig riktigt fått kläm på det där!)

Svar på tråden ÄrR det verkligen så ovanligt?