ÄrR det verkligen så ovanligt?
Såg "En unge i minuten" igår och barnmorskan säger om Rut som föder utan smärtlindring att det är väldigt ovanligt att kvinnor gör det. ÄR det verkligen SÅ ovanligt som hon fick det att låta? Hur föddes dina barn?
Såg "En unge i minuten" igår och barnmorskan säger om Rut som föder utan smärtlindring att det är väldigt ovanligt att kvinnor gör det. ÄR det verkligen SÅ ovanligt som hon fick det att låta? Hur föddes dina barn?
med lustgas, hann inte med ngt annat...men hade gärna tagit vad som helst.
lustgas, akupumktur & varm dusch använde jag mig av.
Alla 7 är födda utan smärtlindring - med undantag för en lokalbedövning (typ tandläkarspruta) vid första förlossningen och en Panodil vid den sista.
lustgas alla 3 ggr
Tog epidural båda gångerna, men det fungerade ganska dåligt. Senaste gången tog den bara på ena sidan vilket gjorde att jag kände mig alldeles snedvriden och nästan förlamad och dessutom stack man hål så att spinalvätska läckte. Det gav så svår huvudvärk att jag var tvungen att ligga alldelse stilla. Jag gjorde en s.k bloodpatch för att täppa igen det läckande hålet. Annars hade jag inte kunnat ta hand om barnet.
Jag säger lite slarvigt ibland att jag födde utan smärtlindring, men jag använde faktiskt lustgas. Kvinnan igår använde inte ens det.
Jag tror de flesta använder åtminstone lustgas men jag kan tänka mig att det i dagligt tal blir lite missvisande då jag tror många anser att de inte hade någon smärtlindring om de använder lustgas. Dvs att med smärtlindring menar man EDA och sånt.
Jag hade EDA + lustgas första gången och enbart lustgas andra gången.
Jag ville väldigt gärna föda utan men lyckades inte tog lustgas och var sedan tvungen att ta eda när hans hjärtljud gick ner för mycket, hoppas det går bättre nästa gång