ÄrR det verkligen så ovanligt?
Såg "En unge i minuten" igår och barnmorskan säger om Rut som föder utan smärtlindring att det är väldigt ovanligt att kvinnor gör det. ÄR det verkligen SÅ ovanligt som hon fick det att låta? Hur föddes dina barn?
Såg "En unge i minuten" igår och barnmorskan säger om Rut som föder utan smärtlindring att det är väldigt ovanligt att kvinnor gör det. ÄR det verkligen SÅ ovanligt som hon fick det att låta? Hur föddes dina barn?
Jag födde med enbart profylax och jag förstår vad barnmorskan menade med "duktig". Det ÄR jävligt grymt jobbat att klara sig på bara andningen!
Tycker inte de som fött med smärtlindring ska ta åt sig alls. Hon sa ju inget alls om de mammorna. Bara att den här mamman var väldigt duktig. Vilket hon var!
Första barnet: Profylaxandning, varma bad och sterila kvaddlar. Upplevde ingen effekt av kvaddlarna och badet var mest irriterande. Profylaxen gick som på räls dock.
Andra barnet: TENS, EDA och så sprayade barnmorskan bedövningsspray (inte spruta) upp i röven (sorry) på mig när jag krystade. Profylaxandades också, men kunde inte hålla den koncentrationen uppe.
Vägrar lustgas. Urk.
Körde med lite lustgas...gillade det inte. I efterhand hade jag gärna tagit bäckenbottenbedövning.
Tycker de kunde pushat lite mer o erbjudit olika bedövningar. Jag var lite för mesig för att be om nåt...haha.
Endast lustgas och det funkade inte alls... Har blivit så förvånad (och bitter) när jag kollat på en unge i minuten och mammorna blir fnittriga av lustgasen.. Jag fick ångest och panikkänslor absolut ingen smärtlindring, men det blev ändå någon form av trygghet att kunna fokusera på och skrika i masken. Hade velat ha eda eller åtminstone bäckenbottenbedövning, men det blev aldrig av. Har skrivit förlossningsbrev den här gången och hoppas på att hinna få eda.
Serendipity - va dåligt av dem att inte stötta!? Där jag födde, på Östra i Gbg, är personalen utbildade av Anna från Annas Profylax och visste precis hur jag skulle peppas. Det var enormt skönt att ha både dem och sambon som stöd.
Nästa barn blir samma visa om det går. :)
Första barnet - ingen smärtlindring
Andra barnet - lustgas
Jag födde med smärtlindring, till en början fick jag akupunktur i magen och sen sög jag i mig lustgas för fullt mellan 9 och 10 cm. Underbart!
Vad räknas som smärtlindring? Jag tog ett bad och i journalen står det att badet = smärtlindring. Jag fick också alvedon under förlossningen, vilket också är smärtlindring.
Jag födde utan bedövning (eda eller liknande), men smärtlindring hade jag ju uppenbarligen.