ÄrR det verkligen så ovanligt?
Såg "En unge i minuten" igår och barnmorskan säger om Rut som föder utan smärtlindring att det är väldigt ovanligt att kvinnor gör det. ÄR det verkligen SÅ ovanligt som hon fick det att låta? Hur föddes dina barn?
Såg "En unge i minuten" igår och barnmorskan säger om Rut som föder utan smärtlindring att det är väldigt ovanligt att kvinnor gör det. ÄR det verkligen SÅ ovanligt som hon fick det att låta? Hur föddes dina barn?
första med lustgas,
andra ingen smärtlindring, gick så fort att de hann inte koppla in lustgasen....
Jag födde med Dyktekniken, dvs utan smärtlindring. Läs gärna min förlossningsberättelse, länk på min sida.
Ett barn, ingen smärtlindring. Tyckte inte det var så farligt. Det var fysiskt mycket ansträngande men själva smärtan var inte så himla jobbig. Jag hade läst på om dyktekniken men använde ingen särskild teknik, vare sig andning eller medvetet dyk, under förlossningen. Under utdrivningsskedet fick jag en akupunkturnål i underlivet, men jag tror den var mer för att underlätta uttänjningen än för att lindre smärta.
Dock födde jag inte i Sverige...
Få se, av mina vänner som fött senaste året har tre fött utan smärtlindring och en med epidural. Lustgas är mycket ovanligt i Tyskland.
Jag hade lustgas men märkte ingen som helst skillnad det va bara skönt att trycka något hårt mot ansiktet och att det blev lite "tyngre" att andas! Tror inte där va någon lustgas på. Men sambon sa att dom skruvade upp den i slutet men inte ens då märkte jag nått...
jag ville föda utan, men fick verkligen noll stöd från barnmorskorna. Dom verkade mest tycka att det var fruktansvärt korakat av mig och kom in och tjatade helatiden. Tillsut så övergick frågandet vart femte minut om jag var säker på att jag inte skulle ha till att dom nästan försökte trycka på lusgasmasken över ansiktet på mig. Tillslut gick jag med på eda för att slippa lustgasen. Men jag kände mig verkligen tvingad till att göra det...
Jag fick en massa jäkla skit påtvingat på förlossningen. Kände mej som en försökskanin ett tag där... Men när man försöker föda barn i 6 dagar hinner man väl med en hel del varianter för att slippa lida...
Alvedon tyckte jag att de trugade med hela tiden.... Jag fick bada och det var ju trevligt tills jag spydde... då var det inte lika trevligt längre. O så fick jag morfin att sova på. DET var bra grejer det...
Jag fick akupunturnålar i ryggen men jag är opererad så min känsel är inte vad den borde vara där... Det kändes som om kärringen satt en kniv i ryggen på mej... ( Ja... hon var en riktig häxa till BM :-S)
Lustgasen provade jag men eftersom jag är sövd med mask får jag panik i andningsmaskerna så jag blev blå i ansiktet när de tvingade på mej masken. De höll ju på att ta livet av mej där...
Till slut fick jag EDA... Jag känner "mardröm" innan EDA´n och "underbart" när den kickade in... Jag friade till och med till narkoskillen när han kom tillbaka för att se så det blev bra
Om jag nu får så pass bra betalt att jag överväger att föda barn igen så ska jag ha en narkosare som väntar på mej i dörren till förlossningen. EDA är grejen för mej
Första med ryggmärgsbedövning och lustgas. Andra med lustgas under utdrivningen. Dock hade jag klarat mig utan något andra gången om jag velat, för någon större skillnad tycker jag inte att lustgasen gör.