• hönamor

ÄrR det verkligen så ovanligt?

Såg "En unge i minuten" igår och barnmorskan säger om Rut som föder utan smärtlindring att det är väldigt ovanligt att kvinnor gör det. ÄR det verkligen SÅ ovanligt som hon fick det att låta? Hur föddes dina barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ÄrR det verkligen så ovanligt?
  • Familjen L

Båda mina förlossningar hade jag en akupunkturnål i huvudet, så ja det räknas väl som smärtlindring. Men jag använde ingen medicinsk smärtlindring, som tex lustgas, eda osv...

• Busbellan

Ingen smärtlindring med något av mina tre barn. Jag har helt enkelt inte tyckt det gjort särskilt ont att föda barn så smärtlindring har känts onödigt.
    Hade det gjort ont så hade jag säkert velat ha något

Mamma till Nora, August och Ella
  • Mad as snow

Eftersom beröring, massage, avslappning, bad, värme etc också räknas som smärtlindring så är det nog ganska ovanligt med kvinnor som föder helt utan, ja. 

• Lussekatten87

Jag reagerade också på att bm sa så. Trodde inte det var så pass ovanligt,det tror jag fortfarande inte.

Jag födde utan smärtlindring, alltså även utan lustgas som vissa inte ser som smärtlindring..

• Göteborgsbruden

Fött båda mina barn med endast lustgas, med första hanns det inte med EDA när jag vill ville ha. Med andra ville jag bara ha det plus att det inte hade hunnits med ändå då han kom som en raket typ

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Fru Kwasthilda

Det finns info på Socialstyrelsens hemsida, i Sthlm får ca 60% Epidural och i Skåne 25-30% om jag inte minns fel. Stora variationer alltså.

Svar på tråden ÄrR det verkligen så ovanligt?