• miyouuss

operera bort bristningar på mage! jag står inte ut!

under hela graviditeten smörjde jag in mig med massa olika oljor och krämer varje dag, jag var jämt och ständigt kladdig på magen av alla krämer. Jag var så rädd att få bristningar!
    Jag var skit mallig hela tiden och stålt över att jag inte hade fått bristningar, i vecka 37+ kom första sprickan, min sambo såg det eftersom jag hade så stor mage då att jag inte kunde se så långt ner som det satt. sen blev det en till och en till. detta hände när magen blev lägre och bebisen sjönk ner, alltså brisningarna är under naveln, inte så mycket men tillräckligt för att irritera mig, efter förlossningen har jag bristningar på framsidan av låren (längst upp) och på rumpan, och på insidan av låren långst upp. dessa bristningar kom efter förlossningen. jag bryr mig inte så mycket om dom. Men just de på magen, jag vill ha bort dom! 

jag vägde 50 innan grav och hade lågt BMI. gick upp 24 kg men var ändå inte "fet" utan som en gravid ska vara. 
    nu väger jag 58 och är nöjd med min vikt och storlek, men bristningarna gör att jag inte ens kan se min egen mage i spegeln, jag mår illa när jag ser den! jag mår riktigt dåligt och tappar lusten till allt, jag tappar lust för min sambo jag tappar lust för att hitta på saker och jag vill bara gräva ner mig?

men till min fråga, jag har sätt att man kan operera bort bristningarna genom att ta bort huden där och sy ihop det vid bikinilinjen, var kan man göra detta pålitligt och hur mycket kostar det? jag vet att det inte finns några andra sätt. och tro mig jag solar minst 2 gånger i veckan så att försöka bleka dem med det har jag redan prövat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 19:17
    eftersom att många har uppfattat mig som att ha jävligt taskig självkänsla så vill jag förklara den biten.
    jag är väldig social och utåtriktad, jag är inte ett offer som hatar mig själv, det handlar inte om att ha dålig självkänsla, det handlar om att trivas i sin egen kropp, och det gör jag, bortsett från magen, även om jag har bristningar överallt, brösten, rumpan låren osv, så är det magen jag är missnöjd med, jag kan gärna vara fet och ful. men bristningarna på magen vill jag inte ha och så enkelt är det. Min fråga till er var hur mycket det kosta att operera och vart man kan göra det pålitligt. och inte hur låg/hög självkänsla ni tror att jag har. PS. bilden jag la upp på bristningarna var ENDAST de 2-3 första SMÅ bristningarna jag fått! det ser ju såklart inte ut så idag, för då hade det ju inte vart ett problem!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 21:25
    Jag har nu betällt en dermaroller som förmodligen kommer i morgon 3/3
    jag beställde storleken 1,0. hoppas det funkar! någon som har erfarenhet av en sån?

• Svar på tråden operera bort bristningar på mage! jag står inte ut!
  • Lindreas
    miyouuss skrev 2011-02-26 23:24:39 följande:
    Tack för svaret, det FÖRSTA i den här tråden:)
    den bilden jag la upp var bara en liten bristning, som var den förta jag fick. blev värre sedan.. tur att du har klarat dig, önskar jag med gjort det.:) 
    Så mitt svar dög inte då?
  • emmizenma

Men att operera bort bristningar går väl inte?
    det är väl bukoperation för att "laga" delade magmuskler och ta bort överflöds hud man kan göra?
    Det kostar runt 40.000-60.000.

TS lär dig att leva med dina bristningar. Jag fick MASSOR efter min första graviditet och fick en depression, men nu har jag lärt mig att leva med de. De är helt enkelt en del av mig och jag har lärt mig acceptera de.
    Jag kommer kanske aldrig att lära mig vistas i bikini men turligt nog har det ju funnits bikinilinnen på modet ett par säsonger

• rajtantajtan500511
    miyouuss skrev 2011-02-26 23:14:36 följande:
    det är ju strunt snack att man får de bara av hormoner, jag vet många unga kvinnor som är fyllda av hormoner hela dagarna och inte en enda bristning på kroppen.. huden spricker för att den töjs ut och inte längre är tillräckligt elastisk för att klara vikten bakom sen att hormoner är bidragande kanske stämmer...
    Att huden inte är tillräckligt elastisk beror på ett hormon som tillhör Glucocorticoidgruppen, det vill säga ett steroidhormon, som man har olika mycket av. Bara för man har mycket hormoner betyder inte att man har mycket av just dessa.hormon. Skulle det bero på att huden tänjs ut som du påstår utan att det är någon mer faktor, eller egentlig faktor, bakom hade man fått bristningar i huden av "tusen nålar".
  • rajtantajtan500511

Har du prövat microneedling?  Någon som har provat med bra resultat? LPG har minskat mina bristningar, de är hälften så breda.

• Bling

Jag fick både bristningar och hängpattar Är INTE glad över det... Och mina bristningar är många, röda och stora. Långt värre än t.ex. de kvinnor som visat sina "hemska magar med bristningar" i sådana där tröttsamma "jag-är-stolt-över-min-kropp-efter-förlossningen-reportage". Jag kan inte se hur man någonin skulle kunna operera bort mina - då skulle jag få transplantera hud eller dra ner naveln till bikinilinjen... Bristningarna har blekts sedan andra barnet föddes (ett år sedan). Har hört att de blir mycket värre om man solar dem, att man ska vänta med att sola minst ett år för att undvika att "ärren" permanentas/blir värre.... Det är definitivt hormonellt, jag gick inte upp mycket, vet de som gått upp betydligt mer och inte fått några alls. För lite kollagen läste jag nånstans... Jag har långa och många på insidan av låren samt på brösten också...

Måste fråga också - VEM drar upp din tröja och vill kolla hur din mage ser ut efter förlossningen? Jag hade blivit fly förbannad!!!!

Självförstår jag att jag får lära mig leva med zebraränderna... Magen är fin i övrigt, platt och hyggliga magmuskler igen... Men huden är ju "förstörd". Brösten funmderar jag på att göra något åt dock... Sorgligt, men jag förstår dig TS. Det är en utseendefixerad värld vi lever i och alla har så mycket åsikter om kvinnors (speciellt de som fött barns) kroppar. Sjukt.

• Dr Mupp

Den operation du tänker på är till för dem som har mycket överflödshud. Då skär de bort överflödshuden. Finns det ingen överflödshud så kan de inte skära bort nått. Den är ingen operatipn för att få bort bristningar. Ta psykologhjälp istället och lär dig leva med dina bristningar.

15 små bristningar på magen låter rena lyxen enligt mig. Jag har bristningar från knäna upp till armhålorna. Men men de är bleka nuerma är är bara små silvriga streck. För ett år sen var det desto värre när de var knallröda.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • stor grön drake
    miyouuss skrev 2011-02-26 23:14:36 följande:
    det är ju strunt snack att man får de bara av hormoner, jag vet många unga kvinnor som är fyllda av hormoner hela dagarna och inte en enda bristning på kroppen.. huden spricker för att den töjs ut och inte längre är tillräckligt elastisk för att klara vikten bakom sen att hormoner är bidragande kanske stämmer...
    tja, jag ökade då ine explosionsartat i vikt när jag var 14-15...
    Det beror på hormoner, sen är det ofta kopplat till graviditet och övervikt är för att ofta har hormonerna helt frispel då.
    Skulle det enbart vara pga växande mage skulle varenda gravid kvinna se ut som en zebra och inga krämeri världen skulle kunna hjälpa mot det.
  • La Lola

Var är bristningarna?
    Jag såg inga.

Jag ser bara nån som har taskigt självförtroende o som skulle behöva jobba på den biten.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Här Ts är min mage efter mitt första barn (jämför med din egna nu)
    Den är full med bristningar o det finns de som drabbas mycket värre än mig!

Dessutom har jag ett ärr på magen efter snittet jag var tvungen att göra.

Bristningar på riktigt

Besök ett badhus, kolla hur vi kvinnor ser ut.
    Världen är full av människor med bristningar!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • mymy

Kan man över huvudtaget operera bort bristningar. Har aldrig hört talas om det faktiskt. Vänj dig vid din kropp istället. Verkar sundare.

Svar på tråden operera bort bristningar på mage! jag står inte ut!