• miyouuss

operera bort bristningar på mage! jag står inte ut!

under hela graviditeten smörjde jag in mig med massa olika oljor och krämer varje dag, jag var jämt och ständigt kladdig på magen av alla krämer. Jag var så rädd att få bristningar!
    Jag var skit mallig hela tiden och stålt över att jag inte hade fått bristningar, i vecka 37+ kom första sprickan, min sambo såg det eftersom jag hade så stor mage då att jag inte kunde se så långt ner som det satt. sen blev det en till och en till. detta hände när magen blev lägre och bebisen sjönk ner, alltså brisningarna är under naveln, inte så mycket men tillräckligt för att irritera mig, efter förlossningen har jag bristningar på framsidan av låren (längst upp) och på rumpan, och på insidan av låren långst upp. dessa bristningar kom efter förlossningen. jag bryr mig inte så mycket om dom. Men just de på magen, jag vill ha bort dom! 

jag vägde 50 innan grav och hade lågt BMI. gick upp 24 kg men var ändå inte "fet" utan som en gravid ska vara. 
    nu väger jag 58 och är nöjd med min vikt och storlek, men bristningarna gör att jag inte ens kan se min egen mage i spegeln, jag mår illa när jag ser den! jag mår riktigt dåligt och tappar lusten till allt, jag tappar lust för min sambo jag tappar lust för att hitta på saker och jag vill bara gräva ner mig?

men till min fråga, jag har sätt att man kan operera bort bristningarna genom att ta bort huden där och sy ihop det vid bikinilinjen, var kan man göra detta pålitligt och hur mycket kostar det? jag vet att det inte finns några andra sätt. och tro mig jag solar minst 2 gånger i veckan så att försöka bleka dem med det har jag redan prövat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 19:17
    eftersom att många har uppfattat mig som att ha jävligt taskig självkänsla så vill jag förklara den biten.
    jag är väldig social och utåtriktad, jag är inte ett offer som hatar mig själv, det handlar inte om att ha dålig självkänsla, det handlar om att trivas i sin egen kropp, och det gör jag, bortsett från magen, även om jag har bristningar överallt, brösten, rumpan låren osv, så är det magen jag är missnöjd med, jag kan gärna vara fet och ful. men bristningarna på magen vill jag inte ha och så enkelt är det. Min fråga till er var hur mycket det kosta att operera och vart man kan göra det pålitligt. och inte hur låg/hög självkänsla ni tror att jag har. PS. bilden jag la upp på bristningarna var ENDAST de 2-3 första SMÅ bristningarna jag fått! det ser ju såklart inte ut så idag, för då hade det ju inte vart ett problem!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 21:25
    Jag har nu betällt en dermaroller som förmodligen kommer i morgon 3/3
    jag beställde storleken 1,0. hoppas det funkar! någon som har erfarenhet av en sån?

• Svar på tråden operera bort bristningar på mage! jag står inte ut!
  • HannaS83

Jag fick inte jätte mkt bristningar men dom som jag fick såg inte lika farliga ut efter användning av brun utan sol, så tänkte tipsa om det!

• Tygtiiger

Bristningar beror på hormoner - inte att du blivit fet eller smörjt dig för lite, så sörj inte över om du gjort tillräckligt eller inte.

Och bristningar är som andra ärr - de bleknar över tid. Försök inte solbleka dem, det kan göra det värre. Efter ett - två år ser de ut som de kommer att göra sedan. DÅ är det läge att prata med en plastikkirurg och se vad som kan göras och vilka risker det skulle innebära. Om de kan opereras bort beror ju helt på var de sitter!

Krupke, we've got problems of our own!
  • JaneDoe10

Löjligt. De där futtiga bristningarna kommer inte att synas om ett år. Men operationsärret kommer synas. Nog för att du får göra som du vill med din kropp, men ditt barn ska inte få syskon eller? Känns ju korkat att operera innan det är fött isf. Sedan kanske det vore vettigare att prata med någon om din låga självkänsla och arbeta upp den istället...

♥ Vecka 38♥ BF 19 Mars ♥
  • Crazy Baby

Det finns ju massa behandlingar för att ta bort bristningar! Googla lite så hittar du nog en behandling som är lite billigare och mer skonsam än en bukplastik!

Har en kompis som hade riktigt fula och djupa bristningar och hon har lasrat bort sina och i dagsläget är de så gott som obefintliga!

• Cloudy
    Tygtiiger skrev 2011-02-27 10:32:42 följande:
    Bristningar beror på hormoner - inte att du blivit fet eller smörjt dig för lite, så sörj inte över om du gjort tillräckligt eller inte.

Och bristningar är som andra ärr - de bleknar över tid. Försök inte solbleka dem, det kan göra det värre. Efter ett - två år ser de ut som de kommer att göra sedan. DÅ är det läge att prata med en plastikkirurg och se vad som kan göras och vilka risker det skulle innebära. Om de kan opereras bort beror ju helt på var de sitter!
    Vet du det eller tror du det? Att det skulle handla om hormoner alltså? Länka gärna till något läsbart isåfall för det är något jag inte hört talas om förr.

Jag har inga bristningar och om din teori skulle stämma så skulle jag ju fått det nu med tredje eftersom jag har en helt annorlunda graviditet denna gång.
  • rajtantajtan500511
    Cloudy skrev 2011-02-27 11:22:23 följande:
    Vet du det eller tror du det? Att det skulle handla om hormoner alltså? Länka gärna till något läsbart isåfall för det är något jag inte hört talas om förr.

Jag har inga bristningar och om din teori skulle stämma så skulle jag ju fått det nu med tredje eftersom jag har en helt annorlunda graviditet denna gång.
    Du kan  ju för enkelhetens skull klicka på länken ovanför där står bland annat: 

"Kan jag göra någor för att förebygga så jag slipper få bristningar?

Det är inte så enkelt att förebygga bristningar.
    Många faktorer är svåra för att inte säga omöjliga att råda över

Genetiska faktorer Hormonförändringar Läkemedel som cortison"

Att cortison kan ge upphov till bristningar är ju inte så konstigt eftersom det påverkar hudens elastiska förmåga.

• fostermamma

Jag har gjort en så kallad "provruta" för att ta bort bristningar för att se om det funkar
    Är individuellt som med allt annat och väldigt kostsamt

Jag fick lite på låten efter mina graviditeter och även om ALLA säger att det inte syns så ser jag de och jag stör mej på det!

Det kostar cirka 8000kr per gång, och man räknar med 3-5 gånger när man ska ta bort bristningar.
    På de flesta plastikkliniker finns det tillgång till detta

Svar på tråden operera bort bristningar på mage! jag står inte ut!